انواع رژیم غذایی

برآورد زمان مطالعه: 9 دقیقه

xc1

یک رژیم غذایی را می‌توان به عنوان مجموعه‌ای از خوردن و آشامیدن تعریف کرد. که در آن نوع و میزان مواد غذایی مصرفی یک فرد به منظور دستیابی به کاهش وزن یا پیروی از یک شیوه‌ی زندگی خاص، برنامه‌ریزی می‌گردد. اگر به دنبال تهیه‌ی مواد غذایی جهت داشتن بهترین برنامه‌ی رژیمی متناسب با نیازها یا شیوه‌ی زندگی خود هستید. یکی از انواع رژیم غذایی معرفی شده در ادامه ممکن است بهترین انتخاب برای شما باشد.

در اینجا چندین رژیم از محبوب‌ترین انواع رژیم غذایی و برنامه‌های کاهش وزن ارائه شده‌اند. ما رژیم‌هایی را معرفی می‌کنیم که در طول زمان تاثیر خود را نشان داده‌اند و بطور موفقیت‌آمیزی در کاهش وزن بسیاری از افراد کمک کرده‌اند. یک نکته‌ی مهم شروع رژیم غذایی پس از مشاوره با متخصص تغذیه برای رسیدن به بهترین نتایج و پیشگیری از کمبود نیازهای بدن می‌باشد. برای برقراری ارتباط با مشاورین ما در کلینیک تغذیه و رژیم درمانی دکتر ابوالحسنی می‌توانید با شماره‌های 02122779006 و 02122581002 تماس حاصل نمایید.

رژیم غذایی چیست؟


بیش از صدها هزار رژیم غذایی وجود دارند که برخی برای کاهش وزن و برخی دیگر برای افزایش وزن، کاهش کلسترول و داشتن یک زندگی سالم و طولانی می‌باشند.

واژه‌ی رژیم غذایی از کلمه‌ی قدیمی فرانسوی diete و لاتینی قرون وسطایی dieta به معنی میزان غذای دریافتی روزانه می‌باشد. واژه‌ی لاتین diaeta و یونانی diaita به معنی”یک روش زندگی، یک رژیم“ است.

انواع رژیم غذایی


رژیم غذایی اتکینز

رژیم غذایی اتکینز (Atkins) یا مشی غذایی اتکینز بر کنترل میزان انسولین بدن از طریق رژیم غذایی مصرفی تمرکز دارد.

اگر ما مقادیر زیادی کربوهیدرات تصفیه شده مصرف کنیم، میزان انسولین به سرعت افزایش پیدا می‌کند. افزایش انسولین موجب تشویق بدن به ذخیره‌ی بیشترین انرژی ممکن از آنچه که می‌خوریم، می‌گردد. همچنین احتمال استفاده‌ی چربی ذخیره شده، به عنوان یک منبع انرژی توسط بدن نیز کاهش می‌یابد.

بیشتر افرادی که از رژیم غذایی اتکینز استفاده می‌کنند، نسبت پروتئین مصرفیشان بیشتر از حدی می‌شود که قبلاً مصرف می‌کردند.

رژیم غذایی زون (Zone)

رژیم غذایی

هدف از رژیم غذایی زون، ایجاد تعادل غذایی به صورت ۴۰ درصد کربوهیدرات، ۳۰ درصد چربی و ۳۰ درصد پروتئین در هر وعده‌ی غذایی می‌باشد. همچنین تمرکز این رژیم بر کنترل میزان انسولین است که منجر به کاهش وزن موفقیت‌آمیزتر و کنترل وزن بدن می‌گردد.

در رژیم زون فرد تشویق به مصرف کربوهیدرات‌های با کیفیت از جمله کربوهیدرات تصفیه نشده و چربی‌هایی مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل می‌شود.

رژیم غذایی گیاهخواری

چندین نوع مختلف از رژیم غذایی گیاهخواری وجود دارد از جمله گیاهخواری لاکتو، میوه‌خواری، رژیم گیاهخواری لاکتو-اُوو، خام گیاهخواری، گیاهخواری اُوو، گیاهخواری پسکو و نیمه گیاهخواری.

بیشتر گیاخواران از رژیم غذایی گیاهخواری لاکتو-اُوو استفاده می‌کنند، به بیان دیگر غذاهای حیوانی را مصرف نمی‌کنند اما در کنار غذاهای گیاهی از تخم مرغ، لبنیات و عسل استفاده می‌کنند.

مطالعات در چند سال اخیر نشان داده‌اند که گیاهخواران دارای وزن پایین‌تری بوده، کمتر دچار بیماری می‌شوند و بطور کلی نسبت به افرادی که گوشت مصرف می‌کنند، امید به زندگی بیشتری دارند.

رژیم کاملاً گیاهی

گیاهخواری بیشتر از اینکه رژیم غذایی باشد، شیوه و فلسفه‌ای از زندگی است. یک گیاهخوار هیچ غذای حیوانی حتی تخم مرغ، لبنیات و عسل را نیز مصرف نمی‌کند.

گیاهخواران بطور کلی فقط به دلایل سلامتی اقدام به گیاهخواری نمی‌کنند بلکه به دلایل زیست محیطی و اخلاقی نیز از این رژیم غذایی استفاده می‌کنند.

گیاهخواران عقیده دارند که روش‌های مدرن کشاورزی برای محیط زیست ما مضر بوده و در طولانی مدت ناپایدار هستند. طبق نظر این گونه افراد، اگر تمام غذاهای ما گیاهی بودند، محیط زیست از آن سود می‌برد، حیوانات کمتر رنج می‌کشیدند، غذای بیشتری تولید می‌شد و مردم از سلامت جسمی و روحی بهتری برخوردار بودند.

رژیم غذایی سواحل جنوبی

رژیم غذایی

در این رژیم بر کنترل میزان انسولین و مزایای کربوهیدرات کم و تصفیه نشده در برابر کربوهیدرات‌های ساده تمرکز دارد.

خام خواری

رژیم غذایی

این رژیم شامل مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی است که فراوری نشده‌اند و کاملاً گیاهی و ارگانیک می‌باشند.

دررژیم خام خواری حداقل سه چهارم غذای مصرفی باید شامل غذای نپخته باشد. بخش عمده‌ی از خام‌خوارها، گیاهخوار نیز می‌باشند و هیچ غذا یا نوشیدنی حیوانی مصرف نمی‌کنند.

چهار نوع رژیم خام‌خواری وجود دارد: خام گیاهخواری، رژیم کاملاً گیاهی و خام، همه‌چیرخوار و خام گوشتخوار.

رژیم مدیترانه‌ای

رژیم غذایی

رژیم مدیترانه‌ای متعلق به جنوب اروپا بوده و بطور خاص بر عادات غذایی یونانی‌ها و جنوب ایتالیا تمرکز دارد. امروزه اسپانیا، جنوب فرانسه و پرتغال نیز از این رژیم استفاده می‌کنند حتی با وجود اینکه پرتغال دسترسی به دریای مدیترانه ندارد.

تاکید این رژیم بر مقادیر زیادی غذاهای گیاهی، میوه‌های تازه به عنوان دسر، لوبیا، آجیل، غلات، حبوبات، روغن زیتون به عنوان منشأ اصلی چربی رژیم غذایی، پنیر و ماست به عنوان مواد لبنی اصلی، مقدار متوسط ماهی و مرغ، حداکثر چهار تخم مرغ در هفته و مقادیر کمی گوشت قرمز، می‌باشد.

حداکثر یک سوم رژیم مدیترانه‌ای شامل چربی است بطوری که چربی‌های اشباع بیشتر از ۸ درصد از میزان کالری دریافتی نباشد.

پالئو (پارینه سنگی)

رژیم غذایی

رژیم غذایی پارینه سنگی –که اغلب تحت عنوان رژیم پالئو یا رژیم غارنشینی شناخته می‌شود. از غذاهایی که انسان‌ها میلیون‌ها سال پیش روی زمین مصرف می‌کردند، تشکیل می‌شود: بطوری که ماهی، گوشت بدون چربی، میوه‌جات، سبزیجات غیر نشاسته‌ای و میوه‌های مغزدار مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما از سبزیجات نشاسته‌ای، مواد لبنی، حبوبات و غذاهای فراوری شده اجتناب می‌شود. به علت دستورالعمل‌های ساده، تمرکز بر محصولات سرشار از مواد مغذی و تاکید بر ورزش، رژیم پالئو دارای طرفداران وفاداری است که عقیده دارند این رژیم نه تنها موجب کاهش وزن می‌گردد بلکه به سالم‌تر ماندن بدن نیز کمک می‌کند. هرچند برخی دیگر می‌گویند که نتایج طولانی مدت این رژیم هنوز ثابت نشده و حفظ آن نیز دشوار است.

رژیم غذایی حجمی

رژیم غذایی

روشی وجود دارد که می‌توان با مصرف کالری کمتر اما ایجاد احساس سیری، وزن خود را کاهش داد. رژیم غذایی حجمی که شامل غذاهایی است که حاوی آب هستند مانند میوه‌جات و سبزیجات، سالم‌تر می‌باشد زیرا نسبت به غذاهای شیرین و چرب دارای تراکم انرژی کمتری است. این رژیم که بیشتر یک روش غذا خوردن است، توسط پژوهش‌های دقیق مورد تایید قرار گرفته و کاملاً فرد را سیر می‌کند. از معایب آن تاکید بر آشپزی در خانه است.

رژیم غذایی نوتری‌سیستم

رژیم غذایی

با این برنامه، وعده‌های غذایی از پیش آماده بوده و طوری طراحی شده‌اند که با توجه به سن و جنسیت مقدار کالری مشخصی در روز دریافت کنید. در این رژیم کاهش وزن بسیار محتمل است. پیروی از برنامه آسان است، زیرا همه‌ چیز برای شما انجام شده و قابل اصلاح می‌باشد. اما اشکال اصلی آن هزینه‌ی بالای وعده‌های غذایی است.

ماکروبیوتیک

رژیم غذایی

غذاهای کامل به غذاهای فراوری شده ترجیح داده می‌شود. تشویق به مدیتیشن و آهسته کردن شیوه‌ی زندگی در کنار عادات تغذیه‌ای می‌شود. وعده‌های غذایی عمدتاً شامل غلات سبوس‌دار، میوه‌جات و سبزیجات هستند. بنابراین دستیابی به کاهش وزن ممکن است، اما دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ی این برنامه، پیروی از آن را دشوار کرده و حتی ممکن است موجب سوء تغذیه شود.

مانند هر نوع رژیم غذایی دیگری، انجام تحقیقات فراوان پیش از اتخاذ شیوه‌ی زندگی ماکروبیوتیک بسیار مهم است. و باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا مطمئن شوید که تمامی نیازهای تغذیه‌ای برآورده می‌شوند.

مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »