انواع مکمل های غذایی(معدنی و ویتامینه) مورد نیاز بدن

برآورد زمان مطالعه: 7 دقیقه

مکمل‌های غذایی، موادی هستند که معمولاً به عنوان تکمیم به رژیم غذایی افراد اضافه می‌شوند تا نقایص مواد مغذی را جبران کنند یا به بهبود عملکرد بدن کمک کنند. این مکمل‌ها می‌توانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب، آنتی‌اکسیدان‌ها، پروتئین‌ها، آمینو اسیدها و سایر مواد مغذی را شامل شوند. در ادامه، برخی از نوع‌های مهم مکمل‌های غذایی ذکر شده‌اند

درباره مکمل‌های غذایی باید بدانید:

انواع مکمل‌ها

ویتامین‌ها و مواد معدنی

مکمل‌های غذایی

گزارش‌شده است بخش زیادی (97 درصد) از افرادی که به‌طور منظم از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند، مکمل‌هایی را مصرف می‌کنند که در دسته ویتامین‌ها و مواد معدنی جای می‌گیرند. محبوب‌ترین انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مصرف‌شده عبارت‌اند از: مولتی‌ویتامین‌ها، ویتامین D، کلسیم، ویتامین C ، ویتامین B یا B کمپلکس.

مکمل‌های خاص

بزرگ‌ترین گروه مکمل‌های خاص شامل اسیدهای چرب امگا 3 می‌شود که در روغن ماهی یافت می‌شود.  به‌طورکلی این مکمل برای کاهش فشارخون و درمان آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود، صرف‌نظر از این دو مورد این مکمل مزایای دیگری نیز دارد. دیگر مکمل‌های اختصاصی عبارت‌اند از: فیبرها، پروبیوتیک‌ها، گلوکوزامین / کندروایتین و کوانزیم Q10.

گیاهان و داروهای گیاهی

مکمل‌های غذایی

صرف‌نظر از افراد زیادی که از گیاهان و داروهای گیاهی استفاده می‌کنند، گروه زیادی از افراد به‌صورت منظم چای سبز مصرف می‌کنند. دیگر مواد طبیعی که برای افراد استفاده‌کننده از ترکیبات گیاهی موردتوجه است، عبارت‌اند از: سیر، کرنبری، اکیناسه و جینسنگ.

مکمل‌های ورزشی، چاقی و لاغری

مکمل‌ های غذایی

عده‌ای از افراد مکمل‌ها را برای اهداف ورزشی ، تغذیه‌ای و یا مدیریت وزن (افزایش وزن یا کاهش وزن) خود استفاده می‌کنند، که تخمین زده می‌شود این افراد 19 درصد استفاده‌کنندگان از مکمل‌های غذایی را تشکیل ‌دهند. از این گروه، رایج‌ترین مکمل‌ها عبارت‌اند از: مکمل‌های پروتئینی، ژل و نوشابه‌های انرژی‌زا مکمل گارسینیا کامبوجیا (تمبر هندی)، قهوه سبز و نوشیدنی‌های افزایش‌دهنده حجم آب بدن.

ویژگی‌های مکمل‌های غذایی


برچسب مکمل‌های غذایی

همه مکمل‌های غذایی دارای برچسبی هستند که محتویات، میزان مواد تشکیل‌دهنده، میزان توصیه‌شده مصرف در هر وعده و دیگر مواد اضافه‌شده (مانند پرکننده‌ها، ترکیب‌کننده‌ها و طعم‌دهنده‌ها) را به‌دقت مشخص می‌سازد. تولیدکننده‌های مکمل‌های غذایی میزان توصیه‌شده برای مصرف در هر وعده را مشخص می‌کنند، اما ممکن است متخصص تغذیه شما تشخیص دهد، مصرف مقادیر متفاوت برای شما مناسب‌تر است.

اثربخشی مکمل های غذایی

اگر در برنامه غذایی شما تنوع مصرف مواد غذایی نباشد، ممکن است مصرف برخی از مکمل‌ها بتواند کمبود برخی از مواد ضروری مغذی را جبران نماید. بااین‌حال، مکمل‌ها نمی‌توانند جای داشتن یک رژیم غذایی متنوع که برای سلامتی از اهمیت بالایی برخوردار‌است ، بگیرند. شواهد علمی نشان داده است، برخی از مکمل‌های غذایی برای سلامت عمومی بدن و یا برای مدیریت برخی از عوارض خاص بیماری‌ها سودمند می‌باشند.  به‌عنوان‌مثال، کلسیم و ویتامین D برای حفظ تراکم استخوان‌ها و کاهش از دست دادن سلول‌های استخوانی مهم است ؛ اسیدفولیک خطر ابتلا به برخی از نقص‌های مادرزادی را کاهش می‌دهد؛ و اسیدهای چرب امگا 3 که از روغن ماهی به دست می‌آیند، می‌تواند به برخی از بیماران قلبی کمک نماید . برای تعیین دقیق اثربخشی مکمل‌های دیگر ، نیاز به بررسی و ازمایشات بیشتری می‌باشد.

کیفیت مکمل های غذایی

مکمل‌های غذایی محصولات پیچیده‌ای هستند. ماهیت، خلوص، قدرت و ترکیب آن‌ها باید تأیید شود. اضافه کردن اشتباه مواد، استفاده بیش‌ازاندازه و یا کمتر از حد مجاز مواد مغذی در بسته‌بندی، احتمال آلودگی مواد و برچسب‌گذاری غیر صحیح محتویات باید به‌دقت مورد ارزیابی قرار گیرد. چندین سازمان مستقل مکمل‌ها را آزمایش نموده و کیفیت آن‌ها را ارزیابی می‌کنند، پس از تأیید ازمایشات، این سازمان‌ها برای مکمل‌ها تأییدیه صادر می‌کنند. این تأییدیه‌ها تضمین می‌کند که این محصول با رعایت استانداردها ساخته‌شده، مواد ذکرشده در برچسب‌ها با محتویات بسته‌بندی مطابقت دارد و در آخر آنکه فاقد مواد آلاینده یا مضر می‌باشند. اما این تأییدیه‌ها تضمین نمی‌کند که مکملی بی‌خطر یا مؤثر است.

ایمنی و عوارض جانبی مکمل های غذایی

بسیاری از مکمل‌ها حاوی موادی هستند که می‌توانند اثر فعالی در بدن داشته باشند. همیشه در خصوص احتمال عوارض جانبی غیرمنتظره، به‌خصوص در رابطه با محصولات جدیدی که قبلاً استفاده نکرده‌اید، مراقب باشید. اگر افراد بجای استفاده از داروهای تجویزشده توسط پزشک از مکمل‌ها استفاده کنند و یا زمانی که هم‌زمان از ترکیب زیادی از این مکمل‌ها مصرف کنند، شانس بروز عوارض افزایش می‌یابد. برخی از مکمل‌ها می‌توانند خطر خونریزی را افزایش دهند و یا اگر فردی آن‌ها را قبل یا بعد از عمل جراحی مصرف کند، ممکن است در بیهوشی آن‌ها اختلال ایجاد شود. همچنین مکمل‌های غذایی می‌توانند در اثر برخی از داروهای تجویزی اختلال ایجاد کنند. به خاطر داشته باشید که برخی از ترکیبات موجود در مکمل‌های غذایی به مقدار زیادی در برخی از محصولات غذایی، ازجمله غلات صبحانه و نوشیدنی‌ها اضافه می‌شوند. درنتیجه، ممکن است  در طی روز شما بیشتر ازآنچه تصور می‌کنید این مواد را دریافت نمایید. مصرف زیادتر ممکن است بر ای سلامتی شما مناسب نباشد.

مصرف بیش‌ازحد مکمل‌ها می‌تواند هزینه شمارا افزایش دهد، همچنین احتمال عوارض جانبی را در شما افزایش خواهد داد.  به‌عنوان‌مثال، مصرف بیش‌ازحد ویتامین A می‌تواند باعث سردرد، آسیب‌های کبدی، کاهش استحکام استخوان‌ها و باعث نقص جنین گردد.  آهن اضافی می‌تواند باعث تهوع و استفراغ شود، همچنین می‌تواند به کبد و سایر اندام‌ها آسیب برساند. اگر شما باردار هستید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید، در خصوص مصرف مکمل‌های غذایی احتیاط‌های لازم را رعایت کنید. همچنین، در مورد دادن آن‌ها (به‌غیراز محصولات عمومی مولتی‌ویتامین‌ها یا مواد معدنی موردنیاز) به کودکان مراقبت‌های لازم را انجام دهید. ایمنی بیشتر مکمل‌های غذایی به‌خوبی برای زنان باردار، مادران شیرده و یا کودکان مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند.

تذکرات مهم


از مصرف مکمل‌های غذایی برای درمان بیماری‌هایی که خودتان تشخیص داده‌اید، بدون مشورت با یک متخصص تغذیه، خودداری نمایید.

  • بدون اجازه پزشک به‌جای داروهای تجویزشده از مکمل‌ها استفاده نکنید، همچنین بدون تأیید پزشک آن‌ها را با داروهای تجویزشده مصرف نکنید.
  • اگر قرار است هرگونه عمل جراحی‌ای انجام دهید، قبل از مصرف هرگونه مکملی با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید.
  • کلمه درج‌شده “طبیعی” بروی مکمل‌ها، همیشه به معنای بی‌خطر بودن آن‌ها نیست. بی‌خطر بودن مکمل‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد، ازجمله: ساختار شیمیایی آن‌ها، چگونگی عملکرد آن‌ها در بدن، چگونگی ساخت و بسته‌بندی و همچنین میزان دوز استفاده‌شده در بسته‌بندی‌ها. برخی از گیاهان خاص (برای مثال، گیاه آذان الحمار و یا گیاه کاوا) می‌توانند به کبد آسیب برسانند.
  • قبل از مصرف یک مکمل غذایی، از خودتان سؤالات زیر را بپرسید:
  1. مزیت بالقوه این مکمل غذایی چیست؟
  2. منافع بالقوه آن برای من چیست؟
  3. آیا این محصول دارای عوارض جانبی می‌باشد؟
  4. دوز مناسب استفاده از این مکمل چه مقدار می‌باشد؟
  5. چگونه، چه وقت و برای چه مدت باید از آن مصرف نمایم؟
مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »