بهترین تغذیه برای دوران کنکور و امتحانات(پشت کنکوریها بخوانند)

1

در دوران کنکور و امتحانات، معمولاً حجم زیادی از مواد غذایی بی‌ارزش، شکلات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، و چیپس در وعده‌های غذایی روزانه مصرف می‌شود تا به این ترتیب سطح انرژی بدن حفظ شود. به هر حال، انجام این کار نه تنها می‌تواند وضعیت سلامت فرد را در بلند مدت با خطر مواجه کند، بلکه علاوه بر این بر عملکرد ذهنی فرد نیز تاثیر منفی دارد.
هنگامی که برای امتحان کنکور مطالعه می‌کنید، تغذیه صحیح و مناسب اغلب از فهرست اولویت‌های فرد خارج می‌شود. این شرایط در حالی است که تغذیه صحیح می‌بایست به عنوان بخشی از برنامه مطالعه فرد برای این امتحان در نظر گرفته شود، زیرا در عمل می‌تواند نقش موثر برای موفقیت در آزمون داشته باشد. در حقیقت هر چه فرآیند تغذیه مغز مناسب‌تر باشد، شرایط مطالعه و یادگیری فرد بهتر خواهد بود.

آیا می‌دانید مواد غذایی و نوشیدنی‌های مصرفی می‌توانند بر عملکرد ذهن تاثیر داشته باشند؟ به نظر شما بهترین رژیم غذایی برای دوره زمانی آماده شدن برای کنکور چیست؟ آیا مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌توانند بر نتایج امتحان تاثیر داشته باشند؟ در دنیای امروزی، بسیاری از والدین و دانش آموزان به دنبال پاسخ این سوالات هستند. در حقیقت می‌توان انتظار داشت تغذیه مناسب قبل از کنکور بتواند به فرد در هنگام مطالعه کردن کمک کند و در واقعیت نیز تغذیه صحیح بر عملکرد ذهنی و فرآیند یادگیری تاثیر دارد.
امتحان کنکور شبیه یک ماراتون ذهنی است که استقامت در آن از اهمیت خاص برخوردار است. به این ترتیب متخصصان تغذیه بر اهمیت رژیم غذایی و عادت‌های تغذیه سالم در طول این مدت استرس‌زا تاکید می‌کنند. متخصصان ما در کلینیک تغذیه و رژیم درمانی دکتر ابوالحسنی اعتقاد دارند انتخاب مواد غذایی و نوشیدنی‌های مناسب می‌تواند انرژی مورد نیاز برای بدن را در طول این مدت فراهم کرده، هوشیاری و استقامت فرد را در طول زمان امتحان افزایش دهد. در حقیقت انتخاب رژیم غذایی نادرست می‌تواند باعث سستی، تشویش، یا حتی رها کردن آزمون شود.
پل ارتباطی ما با شما برای طرح سوالاتتان شماره تماس 02122563508 و 09354276722 می‌باشد.

نکات مهم تغذیه‌ای برای دوران کنکور و روز امتحان


2

نقش تغذیه در هرسن و شرایطی، از تاثیر بر رشد کودکان و یادگیری در مدرسه تا درمان بیماری‌هایی چون دیابت، فشارخون، کلسترول و ... انکار ناپذیر است، تغذیه نه تنها مسیر صحیح رسیدن به تناسب اندام، لاغر شدن و یا چاق شدن است، برای داشتن ذهن و عملکرد مغزی مناسب نیز پر اهمیت می‌باشد. دوران کنکور که یکی از طلایی‌ترین برهه‌های زندگی فرزندان است بسیار وابسته به تغذیه خوب و مغذی است. متخصصان ما در این راستا تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با تکیه بر دانش و تجربه خود بهترین رژیم دوران کنکور و امتحانات را به شما ارائه دهند. برخی از نکاتی که در این رژیم به آن پرداخته می‌شود، در ادامه آمده است:

اطمینان از مصرف مواد غذایی به صورت منظم

با وجودی که بطور معمول در هنگام عصبانی و مضطرب بودن بهتر است از مصرف مواد غذایی خودداری شود، با این حال مغز به صورت عادی نیاز به تغذیه برای انجام فعالیت دارد. در این شرایط لازم است تمرکز شما بر مطالعه و نه گرسنگی باشد. علاوه بر این عاقلانه نیست که به شدت قبل از امتحان مطالعه شود و این کار باعث شود بدن از نظر فیزیکی از بهترین شرایط لازم در روز امتحان برخوردار نباشد. به هر حال در صورتی که به هیچ عنوان اشتها برای غذا خوردن ندارید، سعی کنید آب میوه یا نوشیدنی‌های حاوی پروتئین مصرف نمایید.

مصرف میان وعده‌های هوشمندانه برای بهبود شرایط مطالعه

تغذیه هوشمندانه در طول مطالعه باعث می‌شود استقامت فرد افزایش یابد. به این منظور تلاش کنید دو گروه میان وعده برای ایجاد توازن در مواد غذایی مصرف کرده و قند خون خود را در سطح مناسب حفظ نمایید. برخی از میان وعده‌های مناسب به این منظور عبارت از مخلوط موز و کره بادام زمینی، سیب زمینی نیم پز با پنیر بومی، یا شیرینی‌های سالم هستند.

مصرف صبحانه مناسب برای کمک به مطالعه

با وجودی که تاکنون دلایل زیاد برای مصرف صبحانه بیان شده است، افراد کمی از تاثیر صبحانه بر یادگیری آگاه هستند. ایده اصلی مصرف صبحانه در ارتباط با تامین پروتئین، کلسیم، فیبر، و یک تکه میوه یا سبزیجات برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن است. به این منظور فرد می‌تواند شیر به همراه غلات صبحانه و نیز یک تکه میوه مصرف نماید. متخصص تغذیه می‌تواند اطلاعات مناسب درباره مواد غذایی مفید برای مصرف در وعده صبحانه را در اختیار شما قرار دهد.

مصرف مواد غذایی تقویت کننده مغز

این اقلام شامل مواد غذایی غنی از پروتئین است که می‌تواند هوشیاری مغز و ضریب یادگیری آن را افزایش دهد. مواد غذایی مناسب برای مصرف در روز امتحان کنکور شامل تخم مرغ، آجیل، ماست، و پنیر است. ترکیب مناسب برای مصرف در وعده صبحانه شامل غلات کامل با شیر کم چرب، تخم مرغ، نان و مربا، فرنی، جوی دو سر، و موارد مانند آن است. سایر مواد غذایی مناسب برای عملکرد مناسب مغز عبارت از ماهی، گردو، تخم آفتاب گردان، تخم کتان، میوه‌های خشک شده، انجیر، و آلو است.
میوه‌ها از بهترین مواد غذایی برای عملکرد مناسب مغز هستند. برای مثال مصرف بلوبری (که امکان فریز کردن آن وجود دارد) می‌تواند به خاطر سطح بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی موجود در آن عملکرد مغز را بطور مشخص بهبود بخشد. در حقیقت قندهای طبیعی موجود در میوه‌ها حاوی انرژی پاک هستند و عوارض ناشی از مصرف قند مصنوعی را برای فرد به همراه ندارند. در ارتباط با سبزیجات، هویج خام، فلفل، کلم بروکسل، اسفناج، بروکلی و سبزیجات مانند آن از انتخاب‌های مناسب برای تغذیه مغز و بهبود عملکرد آن هستند.

اجتناب از مصرف مواد غذایی محدود کننده فعالیت مغز

در روز کنکور لازم است از مصرف مواد غذایی تهیه شده با آرد سفید همچون شیرینی و کیک خودداری شود، زیرا هضم این مواد غذایی نیاز به صرف انرژی و زمان بیشتر توسط بدن دارد. در این زمان همچنین لازم است از مصرف قند مصنوعی همچون شکلات، دسر و آب‌نبات خودداری شود.
از مصرف مواد غذایی حاوی تریپتوفان در روز کنکور خودداری کنید، زیرا این ماده یک نوع آمینو اسید است که احساس خواب آلودگی برای شما ایجاد می‌کند. برای مثال از این مواد غذایی می‌توان از گوشت بوقلمون نام برد. علاوه بر این سعی کنید از مصرف مواد غذایی ترکیبی همچون مواد غذایی پروتئینی و حاوی نشاسته در این زمان خودداری نمایید، زیرا هضم این مواد غذایی به انرژی و زمان بیشتر نیاز داشته و باعث خستگی و رخوت می‌شود.
هنگامی که کربوهیدرات‌ها به تنهایی مصرف شوند، می‌توانند احساس ریلکس شدن برای فرد به همراه داشته و سطح هوشیاری را کاهش دهند. بنابراین مصرف کربوهیدرات‌ها یک انتخاب مناسب برای افراد در روز قبل از آزمون است، اما نباید این مواد غذایی در روز آزمون مصرف شوند. علاوه بر این توجه داشته باشید مصرف زیاد مواد غذایی حاوی کربوهیدرات همچون برنج و سیب زمینی می‌تواند احساس سنگینی و خواب آلودگی برای فرد ایجاد کند.

مصرف نوشیدنی‌های تقویت کننده فعالیت مغز

مطمئن شوید به مقدار کافی آب قبل و در طول آزمون بنوشید. به این منظور می‌توان از چای نیز استفاده کرد، هر چند نباید به مقدار زیاد شکر و قند به همراه چای مصرف شود. در حقیقت از دست دادن آب بدن می‌تواند باعث از بین رفتن تمرکز، احساس غش، و تخلیه انرژی شود. توجه داشته باشید برای نوشیدن آب نیازی به صبر کردن برای ایجاد احساس تشنگی نیست.

اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های محدود کننده عملکرد مغز

از مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل قهوه خودداری کنید، زیرا این نوشیدنی‌ها می‌تواند باعث عصبی شدن شما شوند. به هر حال در صورتی که به مصرف این نوشیدنی‌ها به صورت منظم عادت دارید، سعی کنید یک یا دو فنجان از آنها را بیشتر مصرف نکنید. همچنین سعی کنید قهوه خود را به همراه مواد غذایی سالم بنوشید. در حقیقت ترک یک‌باره مصرف قهوه بطور کامل می‌تواند شما را با سر درد ناشی از کاهش سطح کافئین بدن مواجه نماید.

وعده‌های غذایی سبک در فواصل زمانی منظم مصرف کنید

به مقدار کافی غذا مصرف کنید، اما اجازه ندهید دچار احساس سیری بیش از حد شوید. در حقیقت مصرف مقدار زیاد صبحانه یا ناهار قبل از امتحان می‌تواند احساس سنگینی و رخوت در شما ایجاد کند. در این شرایط انرژی بدن بر فرآیند هضم غذا به جای انرژی‌رسانی به سلول‌های مغزی متمرکز شده و این شرایط در وضعیت امتحان شما مشکل ایجاد می‌کند. در عوض، سعی کنید یک وعده غذایی سبک طبق توصیه متخصص تغذیه قبل از امتحان مصرف نمایید. توجه داشته باشید مصرف وعده‌های غذایی سبک به صورت منظم می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کرده و سطح انرژی بدن را تثبیت نماید.

مواد غذایی جدید مصرف نکنید

از مصرف مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، یا مکمل‌های جدید در روز قبل از کنکور خودداری کنید. در این شرایط نمی‌توان از واکنش بدن نسبت به مصرف این اقلام مطمئن بود و همواره احتمال ایجاد مشکل برای شما در روز امتحان وجود خواهد داشت. به همین خاطر همواره توصیه می‌شود در روزهای قبل از امتحان فقط مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که عادت به آنها دارید را مصرف کنید.

مولتی ویتامین مصرف کنید

مصرف روزانه مولتی ویتامین برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن مناسب است، اما همواره مصرف مواد غذایی سالم در این رابطه از اثربخشی بیشتر در مقایسه با مولتی ویتامین‌ها برخوردار است. در حقیقت میوه‌ها نه تنها حاوی ویتامین هستند، بلکه مقادیر قابل توجهی فیبر، بتا کاروتن، و سایر مواد معدنی در آنها وجود دارد. به همین خاطر نمی‌توان مصرف میوه را با قرص‌های مکمل جایگزین کرد. به هر حال، در اکثر مواقع دانش آموزان یک رژیم غذایی سالم و متوازن مصرف نمی‌کنند. به همین خاطر در مواقعی که فرد علاقه‌ای به مصرف مواد غذایی سالم ندارد، مصرف مولتی ویتامین می‌تواند به وی در این شرایط کمک کند. توجه داشته باشید مصرف ویتامین‌های گروه B بطور خاص برای تقویت عملکرد مغز مناسب است. از سوی دیگر مصرف آهن، کلسیم، و روی می‌تواند توانایی بدن برای کنترل استرس را افزایش دهد.

(Visited 127 times, 1 visits today)