تغذیه و رژیم غذایی فوتبالیست‌ها

رژیم غذایی فوتبالیست‌ها

تغذیه فوتبالیست بسیار مهم است زیرا باعث می‌شود تا بازیکنان دارای انرژی و استقامت کافی برای اجرای حرکات بازی شوند. در طول بازی، بازیکنان فوتبال بسیاری از کالری‌ های خود را سوزانده و باید مواد غذایی لازم برای جبران این کالری‌ها و بازسازی عضلات خود مصرف کنند.

از آنجا که فوتبال یک ورزش با فعالیت بدنی بالا می باشد، بازیکنان نیاز به مواد غذایی مناسبی دارند ان مواد شامل: پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب می‌باشند. پروتئین‌ها به عنوان سازنده اصلی عضلات و کربوهیدرات‌ها به عنوان منبع اصلی انرژی برای بازیکنان بسیار مهم هستند. همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش مهمی در حفظ سلامت و عملکرد بهینه بدن بازیکنان دارند.

مواد غذایی و نکات لازم در رژیم فوتبالیست


بدن به عنوان ذخیره انرژی از 3 نوع ماده استفاده می کند:
1- قندها ( کربوهیدرات ها)
2- چربی ها
3- پروتئین ها
مهمترین اصلی که در تنظیم برنامه‌ی غذایی ورزش کاران رشته‌ی فوتبال می باید درنظرگرفته شود، تأمین انرژی مورد نیاز آنها می باشد، به گونه ای که وزن بدن فوتبالیست ثابت باقی بماند.
با اجرای یک دوره برنامه غذایی مناسب و اصولی و همچنین رعایت توصیه های تغذیه‌ای می‌توان بازیکنان فوتبال را قادر ساخت تا با به کارگیری، احساسی بهتر و عمل کردی برتر، در داخل و یا خارج از میدان مسابقه داشته باشند.
با توجه به تیمی بودن این ورزش( فوتبال)، از نظر روان شناختی بهتر است که اعضای تیم ورزشی، اهداف تغذیه ایی خود را در یک جلسه‌ی مشترک تعیین نمایند.

فاکتورهای مهم و مشترک تغذیه‌ای فوتبالیست‌ها

مایعات کافی بنوشید.
در بین دو نیمه‌ی بازی، با مصرف مواد غذایی، ذخایر مواد مغذی خویش را جایگزین کنید.
در برنامه ی غذایی روزانه، زمان دریافت مواد غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است. الگوی غذایی مطلوب، جهت این ورزش کاران آن است که وعده های غذایی، در حجم های کمتر، در طی روز تنظیم گردد. بدان معنی که به جای 3 وعده غذایی حجیم، از 6 وعده ی غذایی کم حجم استفاده شود تا حداکثر انرژی مورد نیاز، جهت فعالیت بدنی و بازتوانی تأمین شود.

کربوهیدرات در تغذیه فوتبالیست


بازیکنان فوتبال برای انجام کار شدید عضلانی خود، نیاز به مصرف کربوهیدرات دارند. مصرف مقدار کافی کربوهیدرات (9-8 گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن) از منابع غذایی آن یعنی میوه‌ها، غلات، نان، برنج، ماکارونی و سبزی ها در طی روز، موجب حداقل احساس خستگی در فرد شده و توان تمرینی وی را به حداکثر می‌رساند.
براین اساس، مواد غذایی نظیر: گروه نان و غلات، میوه ها و سبزی ها می باید حجم وسیعی از غذای روزانه‌ی این ورزش کاران را به خود اختصاص دهند؛ به طوری که دوقسمت از سه قسمت بشقاب یک فوتبالیست، می‌باید از این مواد تشکیل گردد.

پروتئین و تغذیه فوتبالیست

نیاز پروتئینی در این ورزش کاران 7/1-6/1 گرم، به ازای کیلوگرم وزن بدن می‌باشد. که می‌توانند این پروتئین را از منابعی مانند گوشت کم چرب، گوشت مرغ، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، حبوبات و مغزها تأمین کنند.
اگرچه پروتئین، ترکیبی ضروری بوده و برای سلامت فرد مورد نیاز است. سوخت اصلی برای این نوع ورزش نبوده و بهتر است در مصرف آن حد اعتدال رعایت شود.
موارد فوق توصیه هایی کلی جهت ورزش کاران رشته ی فوتبال می باشد. لیکن برای دوران مسابقات و تمرینات سنگین ورزشی، می باید از برنامه های غذایی ویژه ای پیروی نمود

مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »