تغذیه و داروی گیاهی برای کاهش درد دوران پریود (قاعدگی)

ta

شاید شما هم در طول پریود، گرفتگی و درد شکم را تجربه کرده باشید، دردی که به نظر می‌رسد راه حلی برای آن وجود ندارد و حتی مصرف داروهای مسکن، استفاده از کمپرس گرم و یا یک روز استراحت کامل در رختخواب، کمکی به رفع آن نمی‌کند. آیا تا بحال به این فکر کرده‌اید که تغذیه شما در طول پریود و حتی هفته قبل از آن می‌تواند برای مقابله با درد و گرفتگی قاعدگی به بدن شما کمک کند و سایر علائم آن را نیز کاهش دهد. خوردن غذاهایی که توسط متخصص تغذیه توصیه می‌شود، علاوه بر فوائد سلامتی می‌تواند تفاوت چشمگیری در کیفیت دوران قاعدگی شما ایجاد کند.

[sv slug=”alert”]زنان با توجه به سیکل قاعدگی خود، ممکن است دیسمنوره یا گرفتگی‌های قاعدگی و منوراژی یا خونریزی شدید قاعدگی را تجربه کنند. خوشبختانه شما می‌توانید با ایجاد تغییرات تغذیه‌ای برای هر دوره پریود، علائم و دردهای قاعدگی خود را برطرف سازید. در کلینیک تغذیه و رژیم درمانی دکتر ابوالحسنی با معاینه و بررسی سابقه دردهای پریودی شما رژیم غذایی مناسب برای کاهش و رهایی از این سندرم به شما پیشنهاد خواهد شد. پل ارتباطی ما با شما شماره‌های 02122779006 و 02122581002 می‌باشد.[sv slug=”alert1″]

دلایل درد قاعدگی


هنگامی که دیواره عضلانی رحم منقبض می‌شود، عروق خونی مخاط رحم نیز فشرده می‌شود. این امر به طور موقت سبب قطع جریان خون و اکسیژن رسانی به بافت‌های رحم می‌گردد. بافت‌های رحم بدون اکسیژن، مواد شیمیایی را از خود منتشر می‌کنند که درد قاعدگی را بوجود می‌آورد.

درصد کمی از دردهای پریودی ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه‌ای باشد، از جمله:

  • اندومتریوز: در این عارضه، سلول‌هایی که به طور طبیعی در رحم قرار دارند، شروع به رشد در مکان‌های دیگر از جمله لوله‌های فالوپ و تخمدان می‌کنند؛ ریزش این سلول‌ها در طی پریود می‌تواند دردهای شدیدی را ایجاد کند.
  • تومورهای فیبروئید : این توده‌های غیر سرطانی می‌توانند در رحم رشد کرده و دوره‌های پریود شدید و دردناکی را ایجاد کنند.
  • بیماری التهابی لگن: آلوده شدن رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان به باکتری، باعث التهاب شدید آنها می‌شود.
  • آدنومیوز: در این عارضه، بافتی که به طور طبیعی در داخل ‌رحم قرار دارد، به تدریج در دیواره عضلانی رحم رشد می‌کند و سبب دردناک شدن دوران قاعدگی می‌شود.

پس از مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم و اطمینان از عدم وجود مشکلات فوق، با پیروی از رژیم غذایی می‌توانید به رفع دردهای دوره قاعدگی خود کمک کنید. ممکن است نظم دوران قاعدگی شما نیز دچار اختلال شود که می توانید برای درمان پریود نامنظم خود با پزشک مشورت نمایید.

رفع دردهای قاعدگی با تغذیه



ta1

متخصص تغذیه برای کاهش خونریزی شدید و کاهش درد پریود از منابع غذایی و مکمل‌های زیر در رژیم پیشنهادی استفاده خواهد کرد که تعیین نوع و میزان مصرف هر یک به شرایط خاص هر فرد بستگی دارد.

 مصرف آهن برای خونریزی شدید قاعدگی

ta2

منوراژی باعث خونریزی شدیدی می‌شود که گاهی اوقات بیشتر از دو برابر سطح نرمال است. در این صورت، شما مقدار قابل توجهی از آهن بدن خود را از دست می‌دهید. کمبود آهن در هنگام قاعدگی، بسیار شایع است و باعث بروز علائمی مانند خستگی و ضعف در بدن می‌گردد. شما می‌توانید مصرف مواد غذایی حاوی آهن را در طول سیکل قاعدگی خود افزایش دهید. گوشت منبع سرشار آهن است. با این حال می‌توانید کمبود آهن را با افزایش مصرف میوه‌های خشک شده، آجیل، لوبیا، غلات کامل و غلات سرشار از آهن جبران کنید. اگر خوراکی‌های حاوی ویتامین C را همراه با منابع غیرگوشتی آهن مصرف کنید، بدن شما میزان بیشتری از آهن را جذب خواهد کرد.

مصرف کلسیم برای کاهش گرفتگی‌های قاعدگی

ta3

کلسیم یک ماده معدنی دخیل در ساخت و ساز استخوان‌ها و دندان‌ها است. این ماده همچنین می‌تواند نقشی در به حداقل رساندن اثرات مضر گرفتگی قاعدگی داشته باشد. البته مصرف کلسیم نباید بیش از 2500 میلی‌گرم در روز باشد. شما می‌توانید کلسیم بدن خود را با خوردن محصولات لبنی کم چرب مانند شیر، ماست و پنیر و یا سبزیجات سبز برگ افزایش دهید.

ta4

مصرف مکمل‌های غذایی

مکمل‌های زیر می‎تواند به از بین بردن دردهای قاعدگی کمک کند:

  •  اسیدهای چرب امگا 3: این اسیدهای موجود در روغن ماهی به کاهش التهاب کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند زنانی که روغن ماهی مصرف کردند، نسبت به کسانی که دارو دریافت نمودند، در زمان قاعدگی درد کمتری را تجربه کردند. اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد، به خصوص برای افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند کلوپیدوگرل (پلاویکس)، وارفارین (کومادین) یا آسپرین استفاده می‌کنند. قبل از مصرف اسیدهای چرب امگا 3 با متخصص تغذیه مشورت کنید.
  • سیترات کلسیم: بدن شما برای سلامت استخوان‌ها نیاز به کلسیم دارد. علاوه بر این کلسیم می‌تواند در کاهش دردهای قاعدگی موثر باشد، زیرا به حفظ استحکام و تون عضلات کمک می‌کند. با این حال، شواهد روشنی در این زمینه در دست نیست. سیترات کلسیم، شکلی از کلسیم است که بدن به راحتی آن را جذب می‌کند. از آنجایی که ممکن است در غذایی که روزانه مصرف می‌کنید، مقداری کلسیم را هم دریافت کنید، بهتر است قبل از مصرف مکمل‌های کلسیم، با پزشک خود مشورت کنید.
  • ویتامین D: این ویتامین به استفاده بدن شما از کلسیم کمک کرده و می‌تواند التهاب را کاهش دهد. ویتامین D ممکن است با تعدادی از داروها تداخل داشته باشد، بنابراین توصیه می‌‌کنیم قبل از مصرف بیش از حد مجاز، با متخصص تغذیه مشورت کنید.
  •  ویتامین E: این ویتامین نیز ممکن است به کاهش دردهای قاعدگی کمک کند. در یک مطالعه، 100 زن جوان 500 واحد ویتامین E و دارونما را به مدت 5 روز (2 روز قبل و 3 روز بعد از شروع پریود) دریافت کردند. کسانی که ویتامین E مصرف کردند، دردهای پریودی کمتری نسبت به کسانی که دارو دریافت کردند، گزارش دادند. ویتامین E می‌تواند خطر خونریزی را افزایش ‌دهد، به خصوص اگر شما در حال مصرف داروهای رقیق کننده خون باشید. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، رتینیت پیگمنتوزا، سرطان (لینک به تغذیه بیماران سرطانی) سر و گردن یا پروستات، باید از مصرف میزان بالای ویتامین E بدون مشورت با پزشک اجتناب کنند.
  • ویتامین B6: بدن از ویتامین B6 برای تولید سلول‌های قرمز خون استفاده می‌کند. هنگامی که در طی منوراژی، سلول‌های قرمز خون را از دست می‌دهید، نیاز بدن شما به ساخت سلول‌های جدید خون بیشتر می‌شود. همچنین، ویتامین B6 برای حفظ سطح طبیعی قند خون لازم است. این ویتامین می‌تواند به جلوگیری از گرفتگی و نوسانات خلقی و خستگی مرتبط با قاعدگی کمک کند. ویتامین B6 در غلات غنی شده، موز، اسفناج، دانه‌های آفتابگردان، آووکادو، آب گوجه‌فرنگی و ماهی قزل‌آلا یافت می‌شود. افزایش مصرف این مواد غذایی می‌تواند برای به حداقل رساندن عوارض و دردهای قاعدگی به شما کمک کند.
  • منیزیم: منیزیم می‌تواند به کاهش دردهای قاعدگی کمک کند. مصرف منیزیم بیش از حد می‌تواند باعث اسهال  و کاهش فشار خون گردد. اگر دارای مشکلات گوارشی یا بیماری‌های قلبی هستید، قبل از مصرف منیزیم با پزشک خود مشورت کنید. منیزیم می‌تواند با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد.

گیاهان دارویی برای کاهش دردهای پریودی

ta5

گیاهان دارویی معمولاً به شکل عصاره‌های خشک (قرص، کپسول و یا قرص)، چای، تنتور و یا قطره (الکلی یا غیر الکلی) موجود است. شما می‌توانید قطره‌ها و عصاره‌ها را با نوشیدنی‌های مورد علاقه خود مخلوط کنید.

برخی پژوهشگران معتقدند که این گیاهان مانند استروژن در بدن عمل می‌کنند. زنانی که سابقه سرطان مرتبط با هورمون دارند و تحت درمان جایگزینی هورمون هستند، دارای اختلال انعقاد خون بوده و یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، باید قبل از مصرف این گیاهان با پزشک خود مشورت کنند.

  • گیاه پنج ‌انگشت
  • هفت کول یا بداغ
  • توت مار (کوهوش سیاه)
  • روغن گل پامچال (پامچال مغربی)
  • زردچوبه
  • رازیانه

اجتناب از مواد غذایی محرک

ta6

همان‌طور که برخی از مواد غذایی می‌توانند به کاهش علائم گرفتگی قاعدگی و خونریزی کمک کنند، برخی غذاهای دیگر می‌توانند علائم شما را تشدید کنند. این خوراکی‌ها شامل مقادیر بیش از حد قند مانند کیک، شیرینی و بیسکوئیت است. این مواد غذایی با کمک به احتباس آب در بدن، سبب پف کردن و احساس ناخوشایند در بدن می‌شوند. غذاهای پرنمک مانند سیب‌زمینی سرخ کرده، پیتزا و دیگر غذاهای سرخ شده در روغن نیز می‌توانند به تولید نفخ در بدن کمک کنند. از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای و قهوه اجتناب کنید، زیرا می‌توانند باعث سردرد، نوسانات خلقی و مشکلات خواب شوند.

مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »