تغذیه و رژیم غذایی دیابت نوع 1(یک)

1

آیا به شما گفته شده که به دیابت نوع 1 مبتلا هستید؟ مدیریت مناسب دیابت نوع 1 شامل چند مؤلفه است: کنترل گلوکز خون و مدیریت انسولین، تمرینات ورزشی، تغذیه و حفظ سطح قند خون.

از لحظه‌ای که به شما یا کودکتان گفته می‌شود که مبتلا به دیابت نوع 1 شده‌اید، شما با یک لیست طولانی از کارهای جدیدی که باید انجام دهید مواجه می‌شوید که باید قسمتی از زندگی روزمره شما شوند مانند تزریق‌ها، آزمایش‌ها، تزریق زیر جلدی، کنترل تغذیه سالم و رژیم غذایی متعادل. جای تعجب ندارد اگر شما ترسیده و دلهره پیدا کنید.
اولین سؤالی که پیش می‌آید این است که "من چه چیزهایی می‌توانم بخورم؟" یا "کودک من چه چیزی می‌تواند بخورد؟" در کلینیک تغذیه و رژیم درمانی دکتر ابوالحسنی ما هر آنچه لازم باشد شما بدانید را به شما خواهیم گفت.
مشاورین ما آماده پاسخگویی به سؤالات شما از طریق شماره تماس  02122563508و09361442987  هستند.

راه‌های درمان و کنترل دیابت نوع 1


تغذیه

تغذیه یکی از مهم ترین قسمت‌های پازل دیابت است. درک تأثیر غذاهای متفاوت بر میزان قند خون و آموزش داشتن یک برنامه غذایی سالم و قابل اطمینان می‌تواند نقطه عطف کارها روزمره شما باشد.

دارو

تشخیص ابتلا به دیابت نوع 1 به این معنی است که غده پانکراس توان تولید انسولین ندارد. از طریق انجام چندین تزریق در روز انسولین با قلم یا سرنگ یا پمپ انسولین، شما می‌توانید سطح مناسب گلوکز خون را حفظ کرده و میزان انسولین بدن را مدیریت کنید.

تمرینات ورزشی

تمرینات ورزشی هم یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم در درمان دیابت است. علاوه بر تمام مزایایی که تحرک داشتن دارد، فعالیت‌های فیزیکی و تمرینات ورزشی باعث حفظ و ثبات میزان گلوکوز خون می‌شود. ما اطلاعات و نکات فراوانی در مورد انگیزه بخشی به شما برای انجام فعالیت‌های ورزشی داریم.

حمایت

حمایت‌های احساسی با این که در وهله اول مورد توجه قرار نمی‌گیرند ولی نقش عمده‌ای در مراقبت‌های دیابتی دارند و داشتن ارتباط با افراد مبتلا به دیابت که روزانه کربوهیدرات‌ها را شمرده، در چندین نوبت قند خون خود را اندازه‌گیری می‌کنند و با نوسانات فراوان (هم فیزیکی و هم احساسی) می‌تواند به شما در کنترل قند خون کمک کند.

درمان و کنترل دیابت نوع 1 با رژیم غذایی


2

رژیم غذایی مناسب برای دیابت نوع 1 چیست؟

حفظ سلامتی و محدود کردن رژیم غذایی برای مدیریت دیابت نوع 1 ضروری است. رژیم غذایی مناسب برای دیابت نوع 1 برای به حداکثر رساندن دریافت مواد مغذی با حذف شکر، کربوهیدرات‌ها و سدیم طراحی می‌شود. این رژیم چگونه خوردن و واکنش‌های بدن به برخی از غذاها را شامل می‌شود.

چرا باید در هنگام ابتلا به دیابت نوع 1 از رزیم غذایی داشت؟

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید سطح قند خون خود را کنترل کنند. بدون داشتن یک رژیم غذایی، تمرینات ورزشی و انسولین درمانی، فرد مبتلا به دیابت نوع 1 از عوارض این بیماری رنج خواهد برد.
عوارضی که همراه با دیابت نوع 1 هستند عبارتند از:
مشکلات بینایی
• افزایش فشار خون که احتمال بروز حمله قلبی، سکته مغزی و گردش ضعیف جریان خون را افزایش می‌دهد.
بیماری‌های کلیوی
• زخم‌ها و عفونت‌های پوستی که ممکن است دردناک باشند و باعث از بین رفتن بافت‌ها بشوند. پیروی از یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند مشکلات ناشی از ابتلا به دیابت نوع 1 را کاهش داده و از عوارض و بیماری‌های بعدی جلوگیری کند. همچنین می‌تواند کیفت عمومی زندگی شما را بهبود بخشد.

آماده‌سازی رژیم غذایی متناسب با دیابت نوع 1

متخصص تغذیه می‌تواند به شما در داشتن یک برنامه غذایی طولانی مدت مناسب کمک کند. دسترسی به غذاهای فست فود و غذاهای فراوری‌شده زمانی که در پول و زمان دچار محدودیت هستید آسان است. به هر حال، این غذاها مواد مغذی کمی داشته و چربی، شکر و نمک زیادی دارند. برنامه‌ریزی برای وقت غذا خوردن و تنظیم زمان خرید و کارهای دیگر باعث می‌شود تا از "خوردن اضطراری" جلوگیری شود.
یک آشپزخانه پر از مواد و غذاهای سالم می‌تواند از مصرف غیرضروری شکر، کربوهیدرات‌ها، سدیم و چربی که می‌توانند باعث افزایش قند خون شوند جلوگیری کند.
یک جنبه مهم از رژیم غذایی مناسب برای دیابت، ثبات و پایداری است. برای حفظ میزان قند خون از هیچ وعده غذایی چشم‌پوشی نکنید و سعی کنید غذای خود را در حول‌وحوش یک زمان معین در روز بخورید و به برچسب‌های مواد غذایی خریداری شده هم توجه کنید.
میزان قند خون مناسب در طول روز بین 70 تا 130 میلی‌گرم بر دسی لیتر در خون است. دو ساعت پس از غذا خوردن، قند خون شما نباید از 180 میلی‌گرم بر دسی لیتر خون بیشتر شود.

رژیم غذایی مناسب با دیابت نوع 1 را شروع کنید

3

رمز رژیم غذایی سالم مناسب برای دیابت نوع 1 تمرکز بر مواد غذایی مغذی سرشار از ویتامین و مواد معدنی و کاهش مصرف غذاهای چرب، شیرین یا کربوهیدرات است. برخی از توصیه‌ها و پیشنهادهای اولیه عبارتند از:

میوه‌ها

میوه‌ها و منابع طبیعی تأمین‌کننده قند در زمره کربوهیدرات‌ها شمرده می‌شوند اگر شما از یک برنامه غذایی پیروی می‌کنید. میوه‌های تازه یا فریز شده مانند مرکبات، پرتقال و گریپ فوروت گزینه‌های مناسبی هستند.
سبزیجات
نشاسته نوعی قند است که به طور طبیعی در بسیاری از سبزی‌ها مانند سیب‌زمینی، ذرت و نخودفرنگی وجود دارد. سبزیجات نشاسته دار بد نیستند اما نسبت به سایر سبزیجات، کربوهیدرات بیشتری دارند و به همین دلیل نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کرد.
به جای آنها سبزیجاتی مصرف کنید که کربوهیدرات کمتری داشته و سرشار از ویتامین، مواد معدنی، فیبر و مواد گیاهی دیگر باشند. برخی از این سبزیجات عبارتند از:
• سبزیجات دارای برگ سبز
• مارچوبه
• چغندر
• هویج
• خیار
• پیاز
• فلفل
• جوانه‌ها
• گوجه
همیشه سبزیجات تازه یا فریز شده‌ای را انتخاب کنید که دارای نمک یا سس اضافی نباشند.

غلات کامل

بدن غلات کامل را به قند تبدیل می‌کند اما این مواد بسیار مغذی بوده و سرشار از فیبر هستند. برنج قهوه‌ای، غلات کامل، غلات و نان‌های سبوس دارد منابع عالی از غلات کامل هستند

کربوهیدرات‌ها

سه نوع کربوهیدرات وجود دارد: نشاسته، قند و فیبرها. این مواد در لوبیا، سبزیجات نشاسته دار، آبمیوه، ماکارونی یا نان یافت می‌شوند. کربوهیدرات‌ها در دستگاه گوارش به قند تبدیل شده و سپس جذب خون می‌شوند. ای باعث می‌شود که سطح گلوکز خون افزایش یابد یک ساعت پس از غذا خوردن. در صورتی که به دیابت نوع 1 مبتلا هستید حتماً باید مصرف کربوهیدرات‌ها را محدود کنید.

پروتئین‌ها

پروتئین‌ها برای حفظ عضلات و ترمیم زخم‌ها بسیار مهم هستند. در کنار گوشت، پروتئین در لوبیا و تخم‌مرغ نیز یافت می‌شود. پروتئین‌ها به طور مستقیم قند خون را افزایش نمی‌دهند اما گوشت‌های فراوری‌شده یا گوشت‌های چرب حاوی سدیم و کلسترول هستند. در حالی که این مواد تأثیر بر دیابت ندارند اما مصرف زیاد آنها می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

چه موقع باید غذا خورد؟

دانستن این که چه موقع باید غذا خورد به اندازه این که بدانید که چه غذایی باید بخورید اهمیت دارد. خوردن وعده‌های غذایی کوچک و میان وعده‌ها در طول روز به حفظ سطح قند خون کمک کرده و از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کند. میوه‌ها، سبزیجات، مغزیجات و غذاهای دیگر در زمانی که به آنها نیاز دارید به راحتی در دسترس شما قرار دارند. یک صبحانه سالم می‌تواند سطح قند خون شما را بعد از استراحت شبانه در سطح نرمال حفظ کند.
تمرینات ورزشی و فعالیت‌های فیزیکی قند خون را کاهش می‌دهند. اگر شما ورزش‌های سنگین انجام می‌دهید باید قبل و بعد از تمرین، قند خون خود را اندازه بگیرید. این به شما کمک می‌کند تا بدانید برای حفظ سطح مناسب قند خون چه چیزی باید بخورید.

(Visited 3 times, 1 visits today)