تقویت،رشد و پرپشت کردن مو (درمان کم پشتی مو) با تغذیه

tttyu

از نظر بسیاری از مردم، مو نقش مهمی در زیبایی و جذابیت دارد. موهای پرپشت و براق نشان دهنده سلامت و نشاط بوده و بسیاری از مردم برای رسیدن به آن هر چیزی را امتحان می‌کنند. شامپوی مناسب، نرم کننده‌ها و سایر محصولات مو می‌تواند به سلامت موهای شما کمک کند، اما راه‌کار مهم دیگر تحریک رشد موها از طریق تغذیه مناسب است.

موهای شما تشنه مواد مغذی مناسب است! به جای تکیه بر شامپوها و سایر محصولات مو، مواد مغذی مناسب را از غذاهایی که با برنامه کاهش وزن شما هماهنگی دارد، دریافت کنید. از نظر علمی ثابت شده که خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی به رشد و تقویت موها کمک می‌کند. پرهیز از خوردن غذهای مضر می‌تواند پرپشتی و ضخامت موها، رشد یا ریزش آن‌ها، براقیت و خوشرنگی و حتی احتمال سفید شدن آن‌ها را تحت تاثیر قرار ‌دهد. بنابراین برای یافتن یک رژیم غذایی مناسب که مختص شرایط شماست، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید از طریق شماره‌های 02122563508 و 09361442987 با کلینیک تغذیه و رژیم درمانی دکتر ابوالحسنی تماس حاصل فرمایید.

مواد مغذی مؤثر در تقویت و پرپشت شدن مو


porposht1

ضرب‌المثل "شما همان چیزی هستید که می‌خورید" برای شادابی و سلامت مو و پوست کاملاً درست است. قبل از اینکه پول خود را صرف محصولات گران قیمتی کنید که مدعی معجزه هستند، یاد بگیرید که چگونه از طریق رژیم غذایی، زیبایی و سلامت پوست و موی خود را بهبود ببخشید. تنها چیزی که باید برای برای بهبود ظاهر بیرونی خود انجام دهید این است که سلامت درونی خود را با خوردن مواد غذایی و مکمل‌های مناسب بهبود دهید.

مواد مغذی مورد نیاز برای موهای شما عبارتند از:

پروتئين

porposht2

از آنجا که مو از پروتئین ساخته شده، باید اطمینان حاصل کنید که پروتئین را به اندازه کافی در رژیم غذایی خود گنجانده‌اید، زیرا پروتئین برای رشد موهای قوی و سالم بسیار مهم است. اگر شما به اندازه کافی پروتئین را از رژیم غذایی خود دریافت نکنید، موهای شما به احتمال زیاد خشک، شکننده و ضعیف خواهد شد. پیروی از رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین بسیار کم ممکن است منجر به ریزش مو گردد. بنابراین مرغ، بوقلمون، ماهی، محصولات لبنی و تخم مرغ را به عنوان منابع خوبی از پروتئین همراه با منابع گیاهی مانند حبوبات و آجیل مصرف کنید.

آهن

porposht3

آهن یک ماده معدنی است که اهمیت ویژه‌ای برای موهای شما دارد، به طوری که کمبود آهن (کم خونی) از علل عمده ریزش مو می‌باشد. فولیکول‌ و ریشه مو توسط یک جریان خون غنی از مواد مغذی تغذیه می‌شود. هنگامی که سطح آهن (فریتین سرم) پایین‌تر از حد خاصی برسد، ممکن است دچار کم‌خونی شوید. این امر با مختل کردن انتقال مواد مغذی به فولیکول‌ مو، سیکل رشد مو را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند منجر به ریزش مو گردد. محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی، مقادیر آهن با زیست فراهمی بالایی را به بدن ارائه می‌دهند. به عبارت دیگر این محصولات، آهن را به آسانی در دسترس بدن قرار می‌دهند. گیاهخواران می‌توانند با مصرف عدس، اسفناج و سایر سبزیجات سبز برگ مانند کلم بروکلی، کلم پیچ و خوردن سالاد سبزیجات، ذخایر آهن بدن خود را افزایش دهند.

ویتامین C

porposht4

ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کند، بنابراین خوردن غذاهای سرشار از ویتامین C همراه با غذاهای غنی از آهن یسیار مفید است. ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است، بنابراین به آسانی توسط بدن استفاده می‌شود. ویتامین C تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و کلاژن نیز به تقویت مویرگ‌های تغذیه کننده ساقه‌های مو کمک می‌کند و سبب افزایش رشد مو خواهد شد.

امگا 3

porposht5

اسیدهای چرب امگا 3 چربی‌های مهمی هستند که بدن ما قادر به تولید آن‌ها نیست و به همین دلیل باید از طریق رژیم غذایی آن‌ها را دریافت کند. امگا 3S برای سلول‌هایی که در پوست سر قرار داشته و چربی‌های لازم برای هیدراته شدن مو و پوست سر را تولید می‌کنند، مفید می‌باشد.

ویتامین A

porposht6

 ویتامین A برای تولید سبوم توسط بدن مورد نیاز است. سبوم یک ماده چربی است که توسط غدد سباسه موها تولید می‌شود و به پوست سر حالت طبیعی و سالم می‌دهد. بدون سبوم ممکن است دچار خارش پوست سر و خشکی مو شوید. بنابراین محصولات حیوانی و سبزیجات به رنگ زرد و نارنجی حاوی بتا کاروتن (که ویتامین A تولید می‌کند) را باید در برنامه غذایی خود بگنجانید.

روی و سلنیوم

porposht7

مواد مغذی لازم برای حفاظت پوست سر شامل مواد معدنی مهم دیگر به ویژه روی و سلنیوم است. فقدان روی می‌تواند منتهی به ریزش مو و پوسته پوسته شدن و خشکی پوست سر شود. غلات غنی شده و غلات کامل همراه با صدف، گوشت گاو و تخم مرغ منابع غنی از روی هستند.

ویتامین E

porposht8

نور خورشید غیر از پوست، می‌تواند به موهای شما نیز آسیب برساند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که غذاهای غنی از ویتامین E را برای محافظت از موهای خود مصرف می‌کنید. آجیل انباری از مواد مغذی است که روی و سلنیوم و همچنین ویتامین E را برای بدن تامین می‌کند. بنابراین سعی کنید آجیل و مغزها را به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل خود قرار دهید.

بیوتین

porposht9

بیوتین، ویتامین B محلول در آب است. کمبود بیوتین می‌تواند موجب شکنندگی موها شده و ممکن است به منجر به ریزش مو گردد. موادغذایی سرشار از بیوتین عبارتند از غلات کامل، جگر، زرده تخم‌مرغ، آرد سویا و مخمر. همه ویتامین‌های B برای رشد موها ضروری هستند. به عنوان مثال، ویتامین B6 به جذب سایر مواد مغذی از مواد غذایی کمک کرده و با تقویت فولیکول‌های مو به رشد و درخشش موها کمک می‌کند. مس به حفظ رنگ طبیعی و درخشش موهای شما کمک می‌کند.

آب (مقدار فراوان!): آب ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه برای تقویت رشد و سلامت موهای شماست. آب تقریباً یک سوم وزن یک رشته مو را تشکیل می‌دهد. آب‌رسانی و هیدراته نگه داشتن تارهای مو از شکنندگی آن‌ها جلوگیری کرده و انعطاف‌پذیری و نرمی ساقه‌های مو را تضمین می‌کند. علاوه بر این، آب برای دفع مواد زائد و سموم سیستم بدن ضروری است. از این طریق بدن شما قادر است وظایف خود را به طور طبیعی انجام دهد، در نتیجه شما موهای سالم، قوی و انعطاف پذیری خواهید داشت. متخصص تغذیه و رژیم درمانی با درنظر گرفتن تمام منابع مفید و لازم، رژیم جامع و مؤثر برای درمان نازکی و کم پشت شدن موها را به شما ارائه خواهد داد تا به راحتی و در مدت کوتاه موهایتان تقویت و پرپشت شود.

مصرف مکمل‌ها

ممکن است برای برخی از افراد مصرف منظم مقادیر کافی از این مواد مغذی در رژیم غذایی دشوار باشد. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، برای حمایت از سلامت و استحکام موهای خود می‌توانید مکمل‌های غذایی را مصرف کنید. اگر حداقل میزان محصولات حیوانی را مصرف می‌کنید، ممکن است برای به دست آوردن ویتامین B کافی، نیاز به مصرف یک مکمل مولتی ویتامین و یا B کمپلکس داشته باشید. خوشبختانه مکمل‌های پروتئینی مانند پودر پروتئین و تنقلات پروتئینی به مقدار فراوان در دسترس افرادی قرار دارد که مواد غذایی پروتئینی چندانی مصرف نمی‌کنند. از یک متخصص تغذیه بخواهید یک مکمل مناسب و مطمئن را به شما پیشنهاد دهد.

غذاهای مضر برای مو


اره ماهی

porposht10

سطح بالایی از جیوه می‌تواند منجر به ریزش مو گردد. قاعده حاکم در طبیعت این است که هر چه یک ماهی بزرگ‌تر باشد، دارای سطوح بالاتری از جیوه است. (البته استثناء هم وجود دارد). از خوردن ماهی‌هایی مانند اره ماهی، ماکرل و حتی برخی از انواع ماهی تن پرهیز کنید.

نوشابه رژیمی

 porposht11

دلیل اینکه غذاهای رژیمی بهتر از غذاهای طبیعی نیستند، وجود شیرین کننده‌های مصنوعی به طور خاص، آسپارتام است که با ریزش مو در ارتباط می‌باشد.

شکر

porposht12

مصرف بالای شکر از جنبه‌های مختلف سلامت از جمله موهای شما مضر است. واقعیت بسیار مهم این است که شکر مانع جذب پروتئین‌های ضروری برای موهای شما می‌شود. مراقب مصرف شکر و مواد غذایی باشید که به آن‌ها شکر افزوده می‌شود.

نشاسته سفید

porposht13

این ماده همراه همیشگی شکر است، زیرا نان سفید، کیک، شیرینی، ماکارونی سفید و سایر نشاسته‌های تصفیه و فرآوری شده، به قند تبدیل می‌شوند و این باعث نازکی و کم‌پشتی موهای شما می‌شود. بنابراین از مصرف نان کرواسان (نوعی نان فرانسوی) اجتناب کرده و تا حد ممکن از گندم کامل مصرف کنید.

الکل

مصرف الکل سطح روی را که یک ماده معدنی لازم برای سلامت و رشد موهاست، کاهش می‌دهد. همچنین باعث دهیدراته شدن و از دست رفتن آب موهای شما شده و آن‌ها را شکننده‌تر و مستعد آسیب دیدگی می‌سازد. الکل اثرات منفی بر پوست دارد و یکی از مواد غذایی است که سن شما را پیرتر نشان می‌دهد.

فست فود

porposht14

مصرف مواد غذایی چرب موجب چرب شدن پوست از جمله پوست سر می‌شود. در نتیجه مسدود شدن منافذ پوست سر با چربی می‌تواند موجب ریزش موها گردد.

(Visited 203 times, 1 visits today)