تقویت،رشد و پرپشت کردن مو (درمان کم پشتی مو) با تغذیه

tttyu

بسیاری از افراد دوست دارند به خصوص با بالا رفتن سن، موهای قوی و سالم داشته باشند. برای رشد مو و تقویت آن اگر چه شما نمی توانید عواملی مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید، اما می توانید رژیم غذایی خود را کنترل کنید.این موارد سبب رشد سریع مو می شود. جالب توجه است که موهای شما حدود ١.٢۵ سانتی متر در ماه و ١۵ سانتی متر در سال رشد می کنند. رشد سریع آن بستگی به عواملی مانند سن، سلامت، ژنتیک و رژیم غذایی دارد. در واقع یک رژیم غذایی بدون مواد مغذی مناسب می تواند منجر به ریزش مو شود. از سوی دیگر، یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی مناسب می تواند به رشد مو کمک کند، به ویژه اگر از ریزش موی ناشی از تغذیه نامناسب رنج می برید.

مواد مغذی مؤثر در تقویت و پرپشت شدن مو


porposht1

 تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و بیوتین می باشد. این دو ماده مغذی می توانند رشد مو را افزایش دهند.
مصرف کافی پروتئین برای رشد مو مهم است زیرا فولیکول های مو از پروتئین ساخته می شوند. کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث افزایش ریزش مو می شود.
بیوتین برای تولید پروتئین مو به نام کراتین ضروری است، به همین دلیل از مکمل های بیوتین اغلب برای رشد مو استفاده می شود. همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف بیشتر بیوتین می تواند به بهبود رشد مو در افراد مبتلا به کمبود بیوتین کمک کند. با این حال، کمبود بیوتین در افرادی که رژیم غذایی متعادل دارند شایع نیست.
همچنین تخم مرغ منبع خوبی از روی، سلنیوم و دیگر مواد مغذی موی سالم است. این امر باعث می شود یکی از بهترین غذاها برای سلامتی مطلوب مو به حساب بیاید.

 توت ها

توت ها حاوی ترکیبات مفید و ویتامین هایی که می توانند رشد مو را افزایش دهند، می باشند. توت ها شامل ویتامین سی هستند که خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد.
آنتی اکسیدان ها می توانند به محافظت از فولیکول های مو در برابر آسیب مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد کمک کنند. این مولکول ها به طور طبیعی در بدن و محیط وجود دارند.
به عنوان مثال، یک فنجان (١۴۴ گرم) توت فرنگی ١۴١ درصد از نیاز روزانه ویتامین c شما را تأمین می کند.
همچنین بدن از ویتامین c برای تولید کلاژن، پروتئینی که به تقویت مو کمک  می کند تا از شکننده شدن و شکستن آن جلوگیری شود ، استفاده می کند .
علاوه بر این، ویتامین سی به جذب آهن از رژیم غذایی کمک می کند. سطوح پایین آهن ممکن است باعث کم خونی شود که با ریزش مو مرتبط است .

اسفناج

اسفناج جز سبزیجات سبز سالم است که حاوی مواد مغذی مفید مانند فولات، آهن و ویتامین آ و سی می باشد که می توانند رشد مو را افزایش دهند.
ویتامین آ به غدد پوست کمک می کند تا سبوم تولید کنند. این ماده چرب مرطوب کننده پوست می باشد تا به سلامت مو ها کمک کند.
یک فنجان (٣٠ گرم) اسفناج تا ۵۴ درصد از نیاز روزانه ویتامین آ را فراهم می کند . همچنین اسفناج یک منبع گیاهی مبتنی بر آهن است که برای رشد مو ضروری است. آهن کمک می کند تا گلبول های قرمز اکسیژن را در سراسر بدن حمل کنند تا به متابولیسم بدن سوخت برسانند و به رشد و ترمیم کمک کنند.
علاوه بر این، کمبود آهن با ریزش مو مرتبط است .

ماهی چرب

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، شاه ماهی و ماهی خال خالی مواد مغذی دارند که ممکن است باعث رشد مو شوند.
آن ها منبع عالی از اسیدهای چرب امگا ٣ هستند که با رشد مو ارتباط دارند.
یک مطالعه در ١٢٠ زن نشان داده است که مصرف مکمل حاوی اسید چرب امگا ٣ و امگا ۶ و همچنین آنتی اکسیدان ها باعث کاهش میزان ریزش مو و افزایش تراکم مو می شود .
مطالعه دیگری نشان داده است که مصرف مکمل روغن ماهی باعث کاهش میزان ریزش مو و افزایش رشد مو در زنان می شود .
با این حال، تنها تعداد انگشت شماری از مطالعات در مورد اسیدهای چرب امگا ٣ و رشد مو وجود دارد. قبل از اینکه کارشناسان بهداشتی بتوانند هر گونه توصیه ای را ارائه دهند، به مطالعات بیشتری نیاز دارند.
همچنین ماهی چرب یک منبع عالی از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین B است . این مواد مغذی ممکن است به بهبود و سلامت موها کمک کنند .

امگا 3

porposht5

اسیدهای چرب امگا 3 چربی‌های مهمی هستند که بدن ما قادر به تولید آن‌ها نیست و به همین دلیل باید از طریق رژیم غذایی آن‌ها را دریافت کند. امگا 3S برای سلول‌هایی که در پوست سر قرار داشته و چربی‌های لازم برای هیدراته شدن مو و پوست سر را تولید می‌کنند، مفید می‌باشد.

ویتامین A

porposht6

 ویتامین A برای تولید سبوم توسط بدن مورد نیاز است. سبوم یک ماده چربی است که توسط غدد سباسه موها تولید می‌شود و به پوست سر حالت طبیعی و سالم می‌دهد. بدون سبوم ممکن است دچار خارش پوست سر و خشکی مو شوید. بنابراین محصولات حیوانی و سبزیجات به رنگ زرد و نارنجی حاوی بتا کاروتن (که ویتامین A تولید می‌کند) را باید در برنامه غذایی خود بگنجانید.

روی و سلنیوم

porposht7

مواد مغذی لازم برای حفاظت پوست سر شامل مواد معدنی مهم دیگر به ویژه روی و سلنیوم است. فقدان روی می‌تواند منتهی به ریزش مو و پوسته پوسته شدن و خشکی پوست سر شود. غلات غنی شده و غلات کامل همراه با صدف، گوشت گاو و تخم مرغ منابع غنی از روی هستند.

ویتامین E

porposht8

نور خورشید غیر از پوست، می‌تواند به موهای شما نیز آسیب برساند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که غذاهای غنی از ویتامین E را برای محافظت از موهای خود مصرف می‌کنید. آجیل انباری از مواد مغذی است که روی و سلنیوم و همچنین ویتامین E را برای بدن تامین می‌کند. بنابراین سعی کنید آجیل و مغزها را به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل خود قرار دهید.

مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »