تقویت حافظه با تغذیه و رژیم غذایی

برآورد زمان مطالعه: 11 دقیقه

تقویت حافظه با تغذیه و رژیم غذایی

آیا می‌دانید غذاهایی که می‌خورید می‌توانند بر روی عملکرد مغز شما تأثیرگذار باشند، برخی از غذاها نسبت به خوراکی‌های دیگر برای مغز شما مفیدترند. هورمون‌هایی که وارد مغز شده و یا در خود آن تولید می‌شوند، توانایی‌های شناختی مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهند مانند یادگیری و پردازش اطلاعات جدید، تمرکز بر روی یک کار و درک سیر شدن به هنگام غذا خوردن. به‌ علاوه، خوراکی‌های غنی از آنتی اکسیدان، چربی‌های مفید، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند انرژی موردنیاز مغز را تأمین کرده و از ایجاد بیماری‌های مغزی جلوگیری کنند و باعث تقویت حافظه شوند.

با اینکه می‌دانیم غذاهایی که می‌خوریم بر روی بدن و ظاهر ما اثر می‌گذارد، متخصصین تغذیه به ‌تازگی اطلاعات جدیدی را در مورد اثر تغذیه بر روی مغز و تقویت حافظه دریافته‌اند. غذاهای مناسب می‌توانند حافظه را تقویت کرده و عملکرد مغز را بهبود بخشند. جهت کسب اطلاعات دقیق در این زمینه می‌توانید با شماره تلفن‌های 02122779006 و 02122581002 تماس حاصل فرمایید.

ارتباط تقویت حافظه با رژیم غذایی


تقویت حافظه با تغذیه و رژیم غذایی

علت وجود رابطه بین تقویت حافظه و رژیم غذایی که دارای چربی اشباع و ترانس هست به ‌درستی مشخص نشده است ولی احتمال می‌رود که این ارتباط به دلیل وجود یک ژن به نام آپولیپوپروتئین یا APOE ایجاد شده باشد. این ژن با میزان کلسترول موجود در خون مرتبط بوده و افرادی که نوع E4 این ژن را دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

افراد دارای این ژن خاص تعداد بیشتری از توده‌های پروتئینی چسبناکی به نام پلاک‌های بتا – آمیلوئید را در مغز خود دارند. این توده‌های پروتئینی که با تخریب سلول‌های مغزی در ارتباط‌اند، یکی از عوامل مرتبط با بیماری آلزایمر می‌باشند. رابطه‌ی بین ضعف حافظه و تخریب عروق خونی اندکی واضح‌تر است. تجمع توده‌های کلسترول در رگ‌های خونی مغز می‌تواند با ایجاد سکته‌های خفیف و یا سکته‌های شدید، باعث آسیب دیدن بافت مغز شود. در هر صورت، خون غنی از اکسیژن که مورد نیاز سلول‌های مغزی است از دست آن‌ها خارج شده و فکر کردن و عملکرد حافظه دچار اختلال می‌شوند.

غذاهای مناسب برای تقویت حافظه


آووکادو

تقویت حافظه با تغذیه و رژیم غذایی

این میوه یکی از سالم‌ترین میوه‌های موجود می‌باشد. آووکادو که دارای ویتامین K و فولات می‌باشد، می‌تواند از تشکیل لخته‌های خونی در مغز جلوگیری کرده (محافظت در برابر سکته) و عملکردهای شناختی مغز به ‌خصوص حافظه و تمرکز را نیز تقویت کند،. این میوه همچنین سرشار از ویتامین B و ویتامین C بوده که در بدن ذخیره نشده و باید به ‌صورت روزانه دریافت شوند. به علاوه، این میوه نسبت به میوه‌های دیگر بیشترین میزان پروتئین و کمترین میزان قند را داراست.

چغندر

تقویت حافظه با تغذیه و رژیم غذایی

این ریشه‌های خوراکی یکی از غنی‌ترین منابع غذایی موجود در بین گیاهان می‌باشند، این مواد حتی در لیست خرید غذاهای سالم قرار گرفته‌اند. چغندر التهاب را کاهش داده و دارای آنتی اکسیدان های ضد سرطان می‌باشد. استفاده از چغندر همچنین باعث پاک شدن خون از مواد سمی خواهد شد. نیترات‌های طبیعی موجود در چغندر درو اقع جریان خون در مغز را تقویت کرده و عملکرد مغز را بهتر می‌کنند. به ‌علاوه در هنگام انجام ورزش‌های سنگین، چغندر می‌تواند انرژی و توان فرد را تقویت کند.

بلوبری

تقویت حافظه با تغذیه و رژیم غذایی

بلوبری علاوه بر داشتن طعم یک آب‌نبات طبیعی، مزایای بسیار زیادی نیز برای سلامتی دارد. برای شروع، این میوه یکی از غنی‌ترین منابع شناخته‌شده‌ی آنتی اکسیدان بوده که شامل ویتامین K، ویتامین C و فیبر می‌باشد. بلوبری با داشتن سطح بالایی از گالیک اسید، می‌تواند محافظ خوبی برای مغز در مقابل فرسایش و استرس باشد.

کلم بروکلی

تقویت حافظه با تغذیه و رژیم غذایی

یکی از مناسب‌ترین خوراکی‌ها برای تقویت مغز و حافظه می‌باشد. کلم بروکلی با داشتن مقادیر بالای ویتامین K و کولین، می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند. کلم بروکلی سرشار از ویتامین C نیز می‌باشد. در واقع، یک فنجان از آن می‌تواند 150 درصد از مقدار ویتامین C مورد نیاز شما در روز را تأمین کند. مقدار بالای فیبر در این کلم نیز به معنی سیر شدن سریع پس از خوردن آن می‌باشد.

کرفس و تقویت حافظه

تقویت حافظه با تغذیه و رژیم غذایی

برای سبزیجاتی با این حجم کم از کالری (تنها 16 کالری در هر فنجان)، کرفس فواید بسیار زیادی دارد. سطح بالای آنتی اکسیدان و پلی ساکارید در این سبزیجات نقش ضدالتهابی داشته و می‌تواند علائم وابسته به التهاب مانند درد مفاصل و سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر را از بین ببرد. از آنجایی‌که کرفس از نظر ویتامین، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی غنی بوده و کالری بسیار کمی دارد، می‌تواند برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند، یک گزینه‌ی عالی برای میان وعده باشد. اکثر افراد معمولاً ساقه‌ی کرفس را می‌خورند در حالی‌که برگ‌ها و دانه‌های آن نیز بسیار مغذی بوده و طعم آن‌ها در غذاهای سرخ‌کردنی و سوپ‌ها بسیار خوب خواهد بود.

روغن نارگیل

تقویت حافظه با تغذیه و رژیم غذایی

روغن نارگیل یکی از پرفایده‌ترین غذاهای موجود برای شماست. این خوراکی می‌تواند تا حد زیادی بر روی مغز اثر مثبت داشته باشد. روغن نارگیل به‌ عنوان یک عامل ضدالتهاب طبیعی عمل کرده و سلول‌های مسئول ایجاد التهاب را سرکوب می‌کند. روغن نارگیل می‌تواند با بالا رفتن سن از پاک شدن حافظه جلوگیری کرده و باکتری‌های مضر درون روده‌ها را بکشد.

شکلات تلخ

تقویت حافظه با تغذیه و رژیم غذایی

سرشار از فلاونول است که دارای آنتی اکسیدان و عامل‌های ضدالتهابی است. شکلات می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود و جریان خون به طرف مغز و قلب را تقویت کند. قانون کلی این است که هر چه قدر شکلات تلخ‌تر و تیره‌تر باشد، فواید آن برای بدن بیشتر خواهند بود. شکلات‌هایی که کمترین میزان فراوری بر روی آن‌ها انجام شده و حداقل حاوی 70 درصد کاکائو هستند استفاده کنید. این کار باعث خواهد شد تا اثرات مفید شکلات بر روی مغز خود را نشان دهند.

زرده‌ی تخم‌مرغ

تقویت حافظه با تغذیه و رژیم غذایی

حاوی مقادیر بالایی از کولین است که باعث رشد مغز جنین در زنان باردار خواهد شد. زرده‌ی تخم‌مرغ می‌تواند بتان را نیز فعال کند. بتان (bethane) یک ماده‌ی شیمیایی است که باعث تولید هورمون‌های خوشحالی می‌شود. بله، زرده‌ی تخم‌مرغ می‌تواند شما را خوشحال کند. اگر به دلیل ترس از بالا رفتن سطح کلسترول خون از خوردن تخم‌مرغ اجتناب می‌کرده‌اید، خبر خوب این‌که ،خوردن تخم‌مرغ هیچ‌گونه اثری بر روی سطح کلسترول افراد بالغ سالم نداشته و حتی می‌تواند منجر به بالا رفتن سطح کلسترول مفید در بدن شود. همچنین، زرده‌ی تخم‌مرغ یکی از ارزان‌ترین منابع پروتئین در دسترس می‌باشد.

روغن زیتون خالص

تقویت حافظه با تغذیه و رژیم غذایی

روغن زیتون خالص می‌تواند یک غذای واقعاً مغذی برای مغز باشد. وجود یک آنتی اکسیدان قوی به نام پلی فنول در روغن زیتون نه‌ تنها می‌تواند به تقویت مغز و حافظه کمک کند بلکه می‌تواند از ایجاد تغییرات مربوط به سالخوردگی و بیماری نیز در بدن جلوگیری کند. روغن زیتون می‌تواند در مبارزه با ADDLها که پروتئین‌های سمی برای مغز بوده و ایجاد آلزایمر را تحریک می‌کنند نیز بدن را یاری کند. استفاده از روغن زیتون در آشپزی توصیه نمی‌شود چراکه هیدروژنه شده و در دماهای بالا ساختار خود را از دست می‌دهد. بهترین حالت استفاده از روغن زیتون، در دمای اتاق و یا پایین‌تر می‌باشد.

سبزیجات سبز و برگ‌دار

تقویت حافظه با تغذیه و رژیم غذایی

استفاده‌ی منظم از برگ‌های سبز مغذی مانند کلم پیچ، برگ چغندر و کاهو می‌تواند تا حد زیادی از بیماری‌های مغزی جلوگیری کند. همچنین دارای مقادیر زیاد ویتامین A و K بوده، که می‌تواند باعث کاهش التهاب شده و استخوان‌ها را تقویت کنند.

ماهی سالمون یا آزاد

تقویت حافظه با تغذیه و رژیم غذایی

اگر غذاهای دریایی را دوست دارید خوشحال باشید چرا که ماهی سالمون یکی از بهترین غذاهای موجود برای تقویت حافظه است. این ماهی دارای اسیدهای چرب امگا 3 بوده و باعث روان شدن عملکرد مغز و تقویت حافظه می‌شود.

اگر بچه دارید، دادن ماهی سالمون به آن‌ها می‌تواند با افزایش تمرکز، بیش فعالی را درمان کند.همین اسیدهای چرب می‌توانند در پیشگیری از سرطان و از بین بردن تومورها نیز مؤثر باشند.

زردچوبه

تقویت حافظه با تغذیه و رژیم غذایی

به دلیل وجود کورکومین که نوعی ماده‌ی شیمیایی موجود در زردچوبه است، این ادویه یکی از قدرتمندترین عوامل ضدالتهابی طبیعی است. زردچوبه همچنین به افزایش سطح آنتی اکسیدان کمک کرده و می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را سالم نگه دارد. این ماده همچنین میزان دریافت اکسیژن توسط مغز را افزایش می دهد. و با حفظ هوشیاری به فرد کمک می‌کند تا اطلاعات مختلف را پردازش کند.

گردو

تقویت حافظه با تغذیه و رژیم غذایی

مغز شما را تقویت کند. خوردن روزانه تنها چند گردو می‌تواند سلامت شناختی فرد را بهبود بخشد. سطح بالای آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی نیز می‌تواند هوشیاری ذهنی را افزایش دهد. ویتامین E موجود در خشکبار نیز می‌تواند به جلوگیری از آلزایمر کمک کند.

دیگر راه‌های مراقبت از حافظه با افزایش سن


اگر می‌خواهید با افزایش سن ذهن خود را همچنان قدرتمند نگه دارید، توصیه‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • کلسترول ، قند خون  و فشارخون خود را با کمک رژیم غذایی و دارودرمانی کنترل کنید.
  • سیگار را ترک کنید.
  • روزانه برای قدم زدن و ورزش سبک از خانه بیرون بروید.
  • به یک متخصص تغذیه (لینک به درباره دکتر) مراجعه کرده و وزن خود را نسبت به قد خود در یک بازه‌ی متناسب نگه دارید.
مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »