جلوگیری و درمان سفید شدن موها با رژیم غذایی و تغذیه مناسب

sefid

سفید شدن موها می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد؛ اعم از استرس و رژیم غذایی. در اغلب موارد ژنتیک و روند پیری، دلیل سفید شدن موها است. اگر چه نمی‌توان تمایل بدن برای رشد موهای خاکستری و سفید را به طور مؤثری تغییر داد، اما دستورالعمل‌های غذایی خاصی وجود دارد که شما با رعایت آن‌ها می‌توانید احتمال خاکستری و سفید شدن موهایتان را کاهش دهید.

[sv slug=”alert”]سفید شدن موها نشانه‌ای از پیری نیست که هر کسی با آن برخورد کند و به راحتی پذیرای آن باشد. اگر چه استفاده از رنگ‌های مخصوص مو، از روش‌های انتخابی برای پنهان کردن سفیدی موها است؛ اما ممکن است رژیم غذایی و تغذیه مناسب راه‌ حلی باشد که حتی رشد موهای خاکستری را متوقف می‌کند. متخصصان ما در کلینیک تغذیه و رژیم درمانی دکتر ابوالحسنی سطوح هورمون تیروئید در بدن شما را آزمایش می‌کنند تا متوجه شوند که آیا اختلال در سطح تیروئید باعث از دست رفتن رنگدانه‌های موهای شما شده است یا خیر. کم‌کاری تیروئید یا هیپوتیروئید می‌تواند منجر به سفید شدن پیش از موعد موها شود. در نهایت متخصصین با بررسی علت زمینه‌ای سفید شدن مو به درمان آن با رژیم غذایی مناسب می‌پردازند و از سفید شدن بیشتر موهای شما جلوگیری می‌شود. برای آگاهی از ساعات کاری کلینیک می‌توانید با شماره‌های 02122779006 و 02122581002 تماس حاصل نمایید.[sv slug=”alert1″]

منابع غذایی مؤثر در درمان سفیدی مو


sefid1

ویتامین‌ها

ویتامین‌ها برای تک تک کارکردهایی که بدن به صورت روزانه انجام می‌دهد ضروری هستند. از جمله‌ی این کارکردها، رشد و پرپشت شدن موها و رنگ آن‌ها است. ویتامین‌های B12 و C، دو نمونه از ویتامین‌های ضروری هستند که برای جلوگیری از سفید شدن موها مورد نیاز می‌باشند. این دو ویتامین خون را تمیز نگه می‌دارند که این به افزایش عملکرد فیلتراسیون یا پاکسازی کبد کمک می‌کند. وقتی رادیکال‌های آزاد به خون حمله می‌کنند، واکنش سیستم‌های بدن کُند می‌شود که از جمله‌ی این واکنش‌ها، توانایی تولید ملانوسیت است. در واقع کمبود ویتامین B12 باعث ایجاد یک بیماری شناخته‌شده با نام کم‌خونی خطرناک می‌شود؛ از دست رفتن رنگدانه‌های موها، یکی از نشانه‌های این بیماری است. این بیماری را می‌توان با مصرف مقادیر کافی ویتامین، مهار کرد.

برخی از مواد غذایی غنی از این ویتامین عبارتند از گوشت و غذاهای دریایی. محصولات لبنی مانند شیر و پنیر و تخم‌مرغ نیز منابع خوبی از آن هستند. کسانی که به دنبال یک رژیم غذایی گیاهی هستند و یا به اصطلاح گیاه‌خوارند می‌توانند مکمل‌ها و یا محصولاتی که با ویتامین B12 غنی شده‌اند را انتخاب کنند.

گیاهان

خوشمزه کردن مواد غذایی با گیاهان مناسب نیز راهی مفید برای توقف روند سفید شدن موها است. استفاده از برگ‌های گیاه کاری (زردچوبه هندی)، یک روش اثبات‌شده برای دفع موهای خاکستری است. اضافه کردن ادویه کاری به غذاها، هم عطر و طعم به غذا می‌دهد و هم تولید ملانوسیت (سلول تولید کننده رنگدانه در پوست، مو، و چشم است) را افزایش می‌دهد. خوردن برگ‌های کاری به صورت کامل نیز یک راه مناسب برای اطمینان از این است که شما از خواص این گیاه بهره‌مند شده باشید. توجه داشته باشید که ممکن است این ادویه برای برخی افراد، بسیار قوی باشد.

مواد معدنی

در کنار ویتامین‌ها، مواد معدنی خاصی وجود دارند که سلامتی مو را تضمین می‌کنند. آهن و اسید فولیک دو نمونه از مواد معدنی هستند که در پاکسازی خون، به ویتامین B12 و C کمک می‌کنند. افرادی که سطح آهن بدنشان کمتر از حد طبیعی باشد، به بیماری کم‌خونی مبتلا می‌شوند که این بیماری اثرات مضری بر روی موها دارد از جمله ریزش و کدر شدن ظاهر آن‌ها. مصرف سبزیجات دارای برگ سبز، جگر و غلات سبوس‌دار، آهن و اسید فولیک را در تمامی زمان‌ها برای بدن شما تأمین می‌کند. سایر مواد معدنی که برای مبارزه با سفید شدن موها موردنیاز هستند عبارتند از مس و ید موجود در صدف و سایر غذاهای دریایی.

پروتئین

هر رژیم غذایی مغذی و متعادل باید روزانه شامل دو واحد 90 تا 120 گرمی از پروتئین باشد. موهای شما از پروتئین‌های پیچیده‌ای تشکیل شده است که نه تنها موها را قوی می‌کنند و باعث رشد آن‌ها می‌شوند بلکه رنگ آن‌ها را نیز درخشان می‌سازند. کاهش مصرف پروتئین ممکن است باعث ترویج خاکستری شدن موها شود. گوشت بدون چربی، آجیل و حبوبات فقط چند مورد از مواد غذایی هستند که غنی از پروتئین می‌باشند و می‌توانند به رژیم غذایی شما تنوع ببخشند. سویا، مواد غذایی دیگری است که سرشار از پروتئین است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای افرادی باشد که ناچارند از محصولات گوشتی اجتناب کنند.

آنتی اکسیدان‌ها

رژیم غذایی شما ممکن است به جلوگیری از سفید شدن موهایتان کمک کند. فقط مطمئن شوید که به اندازه کافی مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان مصرف می‌کنید. روند از دست رفتن رنگدانه‌ها می‌تواند به دلیل فشار اکسیداتیو، شتاب بگیرد. اکسیداسیون یک فرایند طبیعی است که رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند؛ با پیر شدن فرد مقدار تولید رادیکال‌های آزاد افزایش می‌یابد. این عدم تعادل باعث از دست رفتن رنگدانه‌های موها و سفید شدن آنها می‌شود.

آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در مبارزه با سفید شدن موها کمک‌کننده باشند. ترکیبی از مواد غذایی مانند انواع توت‌ها، انگور، سبزیجات دارای برگ سبز و چای سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

چگونه از سفید شدن موها جلوگیری کنیم؟


اجازه دهید تغییراتی که می‌توانند به شما کمک کنند تا موهایتان در آینده هیچ موقع پیش از موعد خاکستری و سفید نشوند را دنبال کنیم.

اجتناب از مواد غذایی بی‌ارزش، قهوه و الکل

sefid2

قهوه، الکل و مواد غذایی بی‌ارزش، همه مضر هستند و معمولاً مصرف بیش از حد آن‌ها منجر به پیری زودرس می‌شود. در نتیجه شما بیش از حد طبیعی پیر به نظر می‌رسید و موهای سیاهتان شروع به سفید شدن می‌کنند. بنابراین اگر تصمیم جدی گرفته‌اید که از سفید شدن موهای خود جلوگیری کنید، باید تا جایی که ممکن است از مصرف مواد غذایی بی‌ارزش، قهوه و الکل اجتناب کنید.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی سالم تضمین می‌کند که بدن شما تمام مواد مغذی که به آن نیاز دارد تا درست کار کند را دریافت می‌کند. یک رژیم غذایی مناسب که بتواند از سفید شدن موها جلوگیری کند باید شامل ترکیبی از مواد غذایی غنی از مواد معدنی و ویتامین A همراه با آهن باشد. ماست، غلات و حبوبات غنی از این مواد مغذی هستند؛ سبزیجات و میوه‌های زردرنگ نیز به همان اندازه غنی از این مواد هستند. معمولاً پیروی از چنین رژیم غذایی همراه با مصرف منظم آب این اطمینان را به شما می‌دهد که موهایتان هیچ‌گاه قبل از موعد سفید نمی‌شوند.

مصرف مکمل‌ها

sefid3

معیار دیگری که می‌تواند به جلوگیری از خاکستری و سفید شدن موها کمک کند، استفاده از مکمل‌هایی است که سرشار از ویتامین‌های B کمپلکس هستند. شما می‌توانید مولتی‌ویتامین‌هایی تهیه کنید که تمام خانواده ویتامین‌های B کمپلکس را دارا هستند یا اینکه قرصی تهیه کنید که برای این منظور تهیه شده و تمام ویتامین‌های B کمپلکس را دارد. با این حال اگر فکر می‌کنید که این مکمل‌ها خارج از محدوده شما هستند، باید به دنبال محصولاتی باشید که ویتامین B5 دارند؛ زیرا کمبود ویتامین B5 یکی از دلایل اصلی سفید شدن زودرس موها است.

ترک سیگار

دلیل اصلی خاکستری شدن زودرس موها آن است که بدن قبل از موعد شروع می‌کند پیر شود. سیگار کشیدن یک عادت انتخابی بدی است که باعث می‌شود بدن قبل از موعد پیر شود. این عادت غلط نه تنها منجر به سفید شدن موها می‌شود بلکه طیف گسترده‌ای از عوارض جانبی را نیز به دنبال دارد؛ بنابراین ترک آن بسیار ضروری است.

کاهش استرس و ورزش کردن

sefid4

افرادی که به طور مداوم تحت فشار، استرس و تنش هستند باید ورزش یوگا و سایر تکنیک‌های آرامش‌بخش را دنبال کنند تا از پیری زودرس و سفید شدن موهای خود جلوگیری کنند. یک بدن سالم و متناسب به طور طبیعی کار می‌کند تا هر چیزی را به شکل خود نگه دارد. ورزش منظم می‌تواند شما را سالم و متناسب نگه دارد و همچنین جریان خون به پوست سر را افزایش دهد. افزایش جریان خون به پوست سر منجر به رشد بهتر موها و همچنین پیشگیری از سفید شدن آنها می‌شود.

اجتناب از قرار گرفتن مو در معرض حرارت

قرار گرفتن مداوم موها در معرض گرما و حرارت، یکی از دلایل اصلی سفید شدن زودهنگام موها است. گرما، رطوبت موها را از بین می‌برد و باعث خشک و خشن شدن آنها می‌شود. اگر به درستی از موهای خود مراقبت نکنید، به مرور شروع به ضعیف، شکننده و سفید شدن می‌کنند. برخی از اقدامات احتیاطی که رعایت آنها توصیه می‌شود عبارتند از:

  1.  سعی کنید در طول ساعاتی که خورشید در اوج خود است در سایه بمانید.
  2. برای جلوگیری از تماس مستقیم موها با نور خورشید، کلاه یا روسری بپوشید.
  3.  در هنگام حمام کردن آب خیلی گرم روی موهای خود نریزید. این کار رطوبت موهای شما را از بین می‌برد و آن‌ها را سفید می‌کند.
  4.  از سشوار با دمای بسیار بالا دوری کنید و در عوض درجه حرارت سشوار را پایین بیاورید و از آن در جهت سالم نگه داشتن موهای خود استفاده کنید.
مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »