درمان،رفع و از بین بردن جوش و آکنه صورت با تغذیه و رژیم غذایی

jossh

جوش صورت یا آکنه یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد انواع مختلفی از برآمدگی‌های روی پوست می‌شود و سطح پوست را ناهموار می‌کند. انواع این برآمدگی‌ها عبارتند از: سرسفید، سرسیاه، جوش. جوش صورت زمانی بروز می‌کند که منافذ پوست با پوست مرده و چربی بسته شوند. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به پیشگیری و درمان جوش صورت کمک کند؛ مخصوصاً مواد غذایی غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده، روی و ویتامین‌ها.

کرم‌ها، پاک‌کننده‌ها و لایه‌بردارهای آنزیمی مخصوص پوست، تنها چیزهایی نیستند که شما برای حفظ شادابی و درخشان کردن پوست لازم دارید. این محصولات چیزهایی است که شما به پوست خود تحمیل می‌کنید تا سالم و شاداب باقی بماند. اگر می‌خواهید پوست خود را در شرایط عالی نگه دارید و جوش‌های صورت خود را به صورت مؤثری درمان کنید به کلینیک ما مراجعه کنید. متخصصین ما در کلینیک تغذیه و رژیم درمانی دکتر ابوالحسنی، با ارائه‌ی یک رژیم غذایی دقیق و کنترل‌شده شما را در این راه همیاری خواهند کرد. شما می‌توانید از طریق شماره‌های 02122563508 و 09361442987 برای مشاوره و یا رزرو نوبت اقدام نمایید.

جوش (آکنه) چیست؟


جوش یک مشکل پوستی است که می‌تواند باعث بروز انواع مختلفی از برآمدگی‌ها روی سطح پوست شود. این برآمدگی‌ها می‌توانند در هر جایی از بدن بروز کنند، اما شیوع آن‌ها در صورت، گردن، کمر و شانه‌ها بیشتر است.

رژیم غذایی چگونه روی پوست تأثیر می‌گذارد؟


joosh1

یکی از چیزهایی که می‌تواند پوست شما را تحت تأثیر قرار دهد، رژیم غذایی است. برخی از مواد غذایی قند خون را بسیار سریع‌تر از حالت عادی، افزایش می‌دهند. وقتی قند خون بدن به سرعت افزایش یابد باعث می‌شود بدن هورمون‌هایی به نام انسولین آزاد کند. وجود مقدار زیاد انسولین در خون می‌تواند باعث شود غده‌های چربی، چربی بیشتری تولید کنند که این باعث افزایش خطر بروز آکنه یا جوش می‌شود.

بدن هر کسی متفاوت از دیگری است؛ برخی افراد متوجه این موضوع شده‌اند که وقتی برخی از غذاها را می‌خورند، دچار جوش بیشتری روی پوست می‌شوند. یک متخصص تغذیه با اطلاع از این موارد می‌تواند انواع رژیم غذایی را روی شما آزمایش کند و ببیند چه مواد غذایی برای شما بهترین عملکرد را دارند. در هنگام برنامه‌ریزی برای رژیم غذایی، مواد غذایی که نسبت به آن ها آلرژی یا حساسیت دارید را به اطلاع متخصص تغذیه برسانید.

چه مواد غذایی به سلامت پوست کمک می‌کنند؟


joosh2

رژیم‌های غذایی کم قند

مطالعات متعدد اخیر نشان می‌دهد که دنبال کردن یک رژیم غذایی کم‌قند یا یک رژیمی که قندهای ساده کمی دارد؛ می‌تواند از بروز جوش جلوگیری کند و در صورت وجود آن را بهبود بخشد. پیروی از یک رژیم غذایی کم قند به مدت 10 هفته می‌تواند منجر به بهبودهای قابل ‌توجهی در آکنه شود. پژوهشگران همچنین دریافته‌اند که پیروی از یک رژیم غذایی کم‌قند و دارای پروتئین بالا به مدت 12 هفته، جوش صورت در مردان را بهبود می‌بخشد و همچنین منجر به کاهش وزن می‌شود.

روی

خوردن مواد غذایی سرشار از روی ممکن است در پیشگیری و درمان آکنه مفید باشد. محققان متوجه ارتباطی بین میزان روی خون و شدت آکنه شده‌‎اند. روی یک ماده معدنی مهم در رژیم غذایی است که در رشد پوست و همچنین تنظیم سوخت‌وساز و سطوح هورمونی بدن، نقش مهمی دارد. محققان دریافته‌اند که پایین بودن سطح روی با موارد شدید بروز آکنه در ارتباط است. آن‌ها معتقدند افزایش میزان روی در رژیم غذایی به مقدار 40 میلی‌گرم در هر روز به درمان افراد مبتلا به جوش شدید، کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که همان مقدار روی حتی برای افرادی که به جوش مبتلا نیستند نیز مفید خواهد بود.

ویتامین A و E

به نظر می‌رسد پایین بودن سطوح ویتامین A و E نیز با موارد شدید جوش در ارتباط است. افرادی که به جوش مبتلا هستند، ممکن است بتوانند با افزایش مصرف مواد غذایی محتوی این ویتامین‌ها، شدت جوش‌های خود را کاهش دهند. قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین A با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. ویتامین A یک خاصیت سمی بودن دارد که می‌تواند باعث وارد آمدن آسیب‌های دائمی به ارگان‌های اصلی بدن شود.

آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا 3

امگا 3 نوعی چربی است که در برخی گیاهان و منابع حیوانی پروتئین مانند ماهی و تخم‌مرغ یافت می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها موادی شیمیایی هستند که سموم مضر موجود در بدن را خنثی می‌کنند. تصور می‌شود امگا 3 و آنتی اکسیدان‌ها با هم، التهاب را کاهش می‌دهند.

اکثر مطالعات انجام‌شده، ارتباط بین افزایش مصرف امگا 3 و آنتی‌اکسیدان و کاهش جوش‌های پوستی را تأیید می‌کنند. افرادی که روزانه مکمل‌های امگا 3 و آنتی اکسیدان مصرف می‌کنند، هم بروز آکنه را کاهش می‌دهند و هم سلامتی روانی خود را بهبود می‌بخشند. از آنجا که جوش‌ها اغلب باعث ناراحتی‌های عاطفی می‌شوند، ممکن است مصرف امگا 3 و آنتی اکسیدان برای افرادی با این شرایط، بسیار مفید باشد.

دیگر راهنمایی‌های مفید:نوشیدن آب بیشتر

هیدراته نگه داشتن بدن، چیزی بیشتر از تغذیه نیست. 60 درصد بدن را آب تشکیل داده است، بنابراین جای تعجب نیست که برای بهینه کردن فرایندهای فیزیکی بدن، نیاز به نوشیدن آب کافی است. نوشیدن آب، همچنین کلیدی است برای مصرف مقدار صحیحی از کالری‌های روزانه؛ اغلب ما گرسنگی را با تشنگی اشتباه می‌کنیم طوری که در تردید هستیم که ابتدا آب بنوشیم. آب، پایه و اساس داشتن پوستی سالم و شاداب است؛ بنابراین روزانه 8 لیوان آب بنوشید.

سبزیجات دارای برگ سبز

رژیم‌های غذایی جدیدی مانند رژیم غذایی آلکانی، برای تنظیم PH بدن تأیید شده‌اند؛ در این رژیم غذایی، مصرف مقادیر بیشتری از غذاهای قلیایی و کاهش مصرف غذاهای اسیدی توصیه می‌شود. حقیقت این است که بدن ما در حال حاضر PH درونی ما را تنظیم می‌کند، اما این بدان معنا نیست که این رژیم غذایی که حاوی مقادیر زیادی از سبزی است، هیچ تأثیری روی PH بدن ندارد. طرفداران این رژیم غذایی مصرف چغندر، کلم بروکلی، گل کلم، کرفس، خیار، کلم پیچ، کاهو، پیاز، نخودفرنگی، فلفل و اسفناج را توصیه می‌کنند. این یافته‌ها مانند علم موشکی دقیق نیست! اما تحقیقات نشان داده هرچه سبزیجات بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید، پوست شما روشن‌تر و بدنتان سالم‌تر خواهد بود.

شکلات تیره

شکلات تیره، سالم‌ترین نوع شکلاتی است که شما می‌توانید مصرف کنید. شکلات تیره شکر نسبتاً کمتری دارد و بسته به نوع آن حاوی مقادیر کمتری از محصولات لبنی است. شکلات تیره حاوی ماده معدنی روی و دیگر مواد مغذی ضد جوش است. خوشبختانه شکلات چیز خوشمزه‌ای است، پس برو جلو و خودت را درمان کن (البته در حد اعتدال مصرف شود).

تخم کدو تنبل

نگران نباشید، شما می‌توانید ماده معدنی روی را در بسیاری از مواد غذایی دیگر پیدا کنید. برای مصرف روزانه روی، کمی تخم کدو تنبل روی سالاد خود بریزید یا آن‌ها را به عنوان یک میان وعده بخورید (به صورت جویدن).

چای سبز 

سعی کنید چای سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید؛ چای سبز سرشار از پلی فنول است. پلی فنول جریان خون و اکسیژن‌رسانی به پوست را افزایش می‌دهد، احساس و ظاهر کلی شما را بهبود می‌بخشد و مهم‌تر از همه ماده غذایی بسیار سالمی است.

برخی از مواد غذایی که باعث ایجاد آکنه می‌شوند


joosh3

مواد غذایی افزایش‌دهنده‌ی انسولین در بدن عبارتند از:

  • پاستا یا ماکارونی
  • برنج سفید
  • نان سفید
  • شکر

این مواد غذایی به دلیل تولید انسولین زیاد، به عنوان کربوهیدرات‌های با «سطوح بالای قند» در نظر گرفته شده‌اند. این بدان معناست که این‌ها از قندهای ساده تشکیل شده‌اند. تصور می‌شود که شکلات نیز به افزایش جوش کمک می‌کند، اما به نظر می‌رسد که تمام افراد را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

سایر محققان، ارتباط بین به اصطلاح «رژیم غذایی غربی» یا «رژیم غذایی استاندارد آمریکایی» و جوش را مطالعه کرده‌اند. این نوع رژیم غذایی به شدت بر اساس موارد زیر است:

  • کربوهیدرات‌های با قند بالا
  • لبنیات
  • چربی‌های اشباع‌شده
  • چربی‌های ترانس

این نوع مواد غذایی، تولید هورمون‌هایی را تحریک می‌کنند که می‌توانند باعث ایجاد چربی اضافی توسط غدد چربی شوند. محققان همچنین دریافته‎اند که پیروی از یک رژیم غذایی غربی با التهاب بیشتر بدن همراه است که این می‌تواند مشکلات آکنه یا جوش پوستی را شدت بخشد.

سایر مواردی که باید از آن‌ها اجتناب شود:

از مصرف غذاهای فراوری‌شده اجتناب کنید


سردرگمی‌های زیادی در مورد واژه «فراوری» وجود دارد؛ بنابراین درک آن لزوماً به معنای «بد» نیست. تمام مواد غذایی طی یک راه یا راه دیگری فرآوری می‌شوند؛ بنابراین هنگام خرید از فروشگاه، نکته اصلی این است که مواد تشکیل‌دهنده و برچسب روی ماده غذایی را به دقت بررسی کنید.

یک تمایز ساده که باید به یاد داشته باشید آن است که مواد غذایی فراوری‌شده حاوی شکر، نمک و چربی بیشتری هستند؛ در حالی که مواد غذایی تازه‎ای که شما تهیه و در خانه آن‌ها را آماده می‌کنید سالم‌تر هستند زیرا شما می‌توانید موادی که به آن اضافه می‌کنید را کنترل و از اضافه کردن مواد افزودنی و نگهدارنده خودداری کنید. در ابتدا ممکن است این کار سخت و پرهزینه‌تر به نظر برسد، اما فقط یک بار، مواد غذایی را که به طور معمول نیاز دارید خریداری و در آشپزخانه ذخیره کنید؛ با این کار شما متوجه خواهید شد که آشپزی در خانه نه تنها سالم‌تر است بلکه ارزان‌تر نیز خواهد بود. با این تجربه شما هرگز به راهروهای مخصوص مواد غذایی منجمدشده در فروشگاه‌ها، باز نخواهید گشت.

(Visited 37 times, 1 visits today)