درمان بیماری سلیاک با رژیم غذایی بدون گلوتن

eli

بیماری سلیاک مشکل خود ایمنی است که به پوشش روده کوچک آسیب می رساند. گلوتن ( پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار)  نشانه های این بیماری را تحریک می کند. در حال حاضر درمانی برای بیماری سلیاک وجود ندارد به همین دلیل افراد مبتلا به این بیماری باید رژیم غذایی را دنبال کنند که گلوتن در آن کاملا محدود شده باشد. خوردن مقدار کم گلوتن در فرد مبتلا به بیماری سلیاک به روده کوچک آسیب می رساند حتی اگر نشانه های آن را ندانید. افراد مبتلا به این بیماری باید از مصرف گلوتن پرهیز کنند اما پیروی از رژیمی بدون گلوتن خیلی آسان نیست.

اهمیت تغذیه در درمان بیماری سلیاک


seli2

در حال حاضر بهترین روش مقابله با سلیاک رعایت رژیم غذایی مناسب است به این دلیل که پرهیز از گلوتن تنها روش درمانی است که تا به امروز توصیه می شود. واکنش به رژیم بدون گلوتن تا درصد بالایی به شخص بستگی دارد. برخی افراد پس از حذف گلوتن از رژیم غذایی خود بلافاصله احساس التیام در بدن دارند و برخی دیگر نیز تا ماه ها هنوز درگیر هستند. اگر شما جزو گروه دوم هستید پزشک باید بررسی کند که آیا از بیماری دیگری در کنار سلیاک مانند عدم تحمل لاکتوز یا سندرم روده تحریک پذیر رنج می برید یا خیر.

غذاهایی که هنگام کنترل بیماری سلیاک باید از آنها پرهیز کنید


غذاهایی که بیماران مبتلا به سلیاک باید از آن پرهیز کنند عبارتند از:

گندم و تمام مواد غذایی در ارتباط با آن

جو
چاودار تریتیکاله ( چاودُم )
مالت از جمله شیر، عصاره و سرکه مالت
مخمرآب جو
نشاسته گندم
این موارد را به ذهن بسپارید تا در هنگام خرید مواد غذایی به برچسب روی آنها توجه کنید اما غذاهای خاصی هستند که مسلما در آنها گلوتن به کار رفته است. متخصصان توصیه می کنند از این غذاهای فرآوری شده استفاده نکنید مگر اینکه برچسب بدون گلوتن داشته باشند. در هنگام بررسی مواد غذایی حتما حواستان باشد که برچسب بدون گلوتن را داشته باشند و فقط به برچسب بدون گندم اکتفا نکنید. بعضی از این غذاها عبارتند از: آب جو نان دسرهایی مانند کیک، کوکی و پای غلات صبحانه کراکر و چیپس سیب زمینی با چاشنی سیب زمینی سرخ کرده پاستا گوشت های فرآوری شده از قبیل هات داگ، سوسیس و کالباس سس سالاد سوپ ها دیگر سس ها

افراد مبتلا به بیماری سلیاک چگونه بیرون از خانه غذا سفارش دهند


مقدار کمی گلوتن سبب تحریک علائم در افراد مبتلا می شود بنابراین وقتی فرد بیرون از خانه غذا می خورد باید مراقب باشد. برای مثال حتی اگر می خواهید غذای سرخ کردنی بدون گلوتن هم سفارش دهید ابتدا از کسی که در رستوران دانش کافی دارد بپرسید چگونه غذا را سرخ کردند. اگر این غذا  در روغن غذاهای دیگر سرخ شده باشد سبب مشکل می شود. بسیاری از رستوران ها تنها یک سرخ کن دارند. علاوه بر روش درست کردن غذا باید درباره مواد تهیه شده آن نیز سوال کنید. این کار کمک می کند مسئولان رستوران متوجه شوند شما رژیم خاصی را دنبال می کنید و سلامت شما مهم است.

مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »