درمان درد و ناراحتی معده با رژیم غذایی

mede

همانطور که می‌دانید رژیم غذایی صحیح نه تنها می‌تواند درد معده را کاهش دهد بلکه در درمان آن نیز موثر است. این موضوع به صورت معکوس هم می‌تواند برای بیمار اتفاق بیوفتد یعنی به همان اندازه که بعضی مواد غذایی برای درمان معده موثر است به همان اندازه هم می‌تواند درد معده را افزایش داده و حتی باعث خون ریزی و یا زخم معده شود. بنابراین هنگام ناراحتی معده مهم است که چه چیزی را بخوریم.روند درمان معده درد با رژیم غذایی

غذاهای مفید برای معده


mede1

1) مایعات

یکی از عوارض مشکل معده، دچار شدن به اسهال‌های مکرر است. اسهال باعث می‌شود بدن آب زیادی از دست بدهد، در نتیجه اگر به واسطه معده درد اسهال می‌شوید، بهتر است نوشیدن مایعات را فرموش نکنید.

اگر هم به واسطه معده درد نمی‌توانید غذاهای جامد را تحمل کنید، با نوشیدن مایعات یا غذاهایی که شکل مایع دارند، به کاهش  علائم درد خود کمک می‌کنید

در ادامه چند نوشیدنی برای معده درد را معرفی می‌کنیم که حال شما را بهتر خواهند کرد:

  • آب‌گوشت شفاف، ساده و رقیق (مثل آب‌گوشت استخوان)
  • آب‌میوه رقیق
  • چای کمرنگ
  • آب نارگیل
  • دمنوش گیاهی

این مواد، به شما کمک می‌کنند که مواد معدنی مورد نیازتان مثل پتاسیم، کلسیم و سدیم را دریافت کنید.

2)  موز

در لیست غذاهای مفید برای معده درد موز نقش مهمی ایفا می‌کند. موز می‌تواند به جبران پتاسیم و سایر الکترولیت‌هایی که ممکن است فرد به خاطر معده درد و در نتیجه استفراغ یا اسهال از دست بدهد، کمک کند. همچنین این میوه باعث هضم راحت‌تر می‌شود و جلوی بیشتر شدن درد معده را هم می‌گیرد.

3) زنجبیل

بدون شک زنجفیل یا زنجبیل یکی از پیشنهادهای دست اول ما در رابطه با غذاهای مفید برای معده درد است. زنجفیل می‌تواند به مقابله با احساس تهوع کمک کند. می‌توانید با برش‌دادن یا رنده‌کردن زنجفیل آن را به آب داغ اضافه کنید و بنوشید یا اینکه چای زنجفیل دم کنید و به این شکل آن را میل کنید.

4) برنج

ماده نشاسته‌ای و کم‌فیبری مانند برنج سفید ساده، می‌تواند به علائم ناشی از معده درد مثل اسهال، کمک کند و آن را کاهش دهد. اگر در رژیم غذاییتان برنج قهوه‌ای استفاده می‌کنید بهتر است مصرف آن را کم کنید چون هضم آن برای معده سخت‌تر است.

5) پوره سیب

سیب حاوی آنتی اکسیدانی به نام پلی فنول است. پلی فنول‌ها به کاهش التهابات مرتبط با دستگاه گوارش از جمله معده کمک و از آسیب به پوشش معده جلوگیری می‌کنند. همچنین هضم پوره سیب راحت‌تر از سیب خام است.

برای درست کردن پوره سیب به مقدار دل‌خواه سیب را خرد کنید، با کمی آب، شکر، دارچین و لیمو به قابلمه اضافه کنید، کمی تفت دهید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید تا به یک پوره  غلیظ تبدیل شود.

نکات دیگر برای پیشگیری از درد معده


چه درد معده ناشی از سوءهاضمه بدون زخم باشد چه به دلایل خاص دیگر اتفاق افتاده باشد، برخی تغییرات ساده در سبک زندگی می‌تواند احتمال ابتلا به علائم ناشی از درد معده را کاهش دهد:

  1. وعده‌های غذایی کوچک‌تر در دفعات بیشتر بخورید:اگر شما مبتلا به سوءهاضمه هستید، به جای خوردن سه وعده غذایی اصلی، پنج تا شش وعده غذایی کوچک در روز بخورید.
  2. به موقع غذا بخورید و از وعده‌های غذایی چشم‌پوشی نکنید: معده معمولاً شیره‌ای برای هضم غذا ترشح می‌کند که فقط در زمان خوردن غذا ترشح می‌شود و در زمان‌های دیگر ترشح نمی‌شود.
  3. کمتر از غذاهای محرک استفاده کنید: قطع مصرف غذاهای تند، اسیدی، سرخ‌شده یا چرب باعث کاهش علائم درد معده شده و به بهبود معده کمک می‌کند.
  4. استعمال دخانیات را ترک کنید: استعمال دخانیات، تولید اسید معده را افزایش می‌دهد، فرایند بهبودی را کند کرده و احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.
  5. استرس خود را مدیریت کنید: استرس زیاد، ترشحات معده را افزایش می‌دهد. به طور منظم ورزش کنید و فعالیت‌های ریلکسیشن مانند یوگا را برای کاهش استرس در برنامه روزانه خود قرار دهید.
مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »