درمان سردردهای میگرنی بدون دارو با رژیم غذایی

1

میگرن تنها یک سردرد بد نیست. این نوع سردرد الگوی ویژه‌ای دارد که معمولاً یک طرف سر را در برمی‌گیرد. این بیشتر یک درد ضربان دار است تا یک درد تیر کشنده و مبهم، درد ثابتی دارد و اغلب همراه با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا است.
تحقیقات انجام‌شده، رابطه شگفت‌انگیزی بین میگرن و غذا کشف کرده‌اند. برخی از غذاها می‌تواند باعث میگرن شود در حالی که برخی از آنها می‌تواند از بروز آن جلوگیری کرده یا حتی آن را درمان کند. در مطالعاتی که در آن مصرف دارو کنترل‌شده بود، داروهای گیاهی گل مینا در پیشگیری از بروز میگرن مؤثر واقع شده است.

محرک‌های غذایی لزوماً در همه بیماران باعث سردرد نمی‌شوند و برخی از غذاها ممکن است در برخی از افراد باعث حمله میگرنی شوند. پس از انجام معاینات دقیق، با ثبت غذاهای خورده شده قبل از حملات میگرنی و مشاهده اثر حذف این غذاها در کاهش یا از بین بردن سردردهای میگرنی، متخصص تغذیه می‌تواند در مورد رژیم غذایی مناسب شما تصمیم‌گیری کند.
شما می‌توانید به صورت آنلاین و یا تلفنی از طریق شماره تماس 02122563508 و 09361442987برای مشاوره یا تعیین وقت، اقدام کنید.

فرآیند تعیین رژیم غذایی برای درمان میگرن


2

متخصص تغذیه در ابتدا غذاهایی که از بروز سردرد جلوگیری می‌کند و همچنین مواد غذایی محرک سردرد را به شما معرفی می‌نماید:

رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به میگرن: غذاهای ایمن که ایجاد درد نمی‌کنند.

غذاهایی که ایجاد درد نمی‌کنند تقریباً هیچ موقع باعث سردرد یا بیماری‌های دردناک دیگر نمی‌شوند. این غذاها عبارتند از:

  • برنج؛ به خصوص برنج قهوه‌ای
  • سبزیجات سبز پخته‌شده مانند کلک بروکلی، اسفناج، برگ چغندر یا کلم
  • سبزیجات نارنجی پخته‌شده مانند هویج یا سیب‌زمینی شیرین
  • سبزیجات زرد پخته‌شده مانند کدو تابستانی
  • میوه‌های پخته‌شده یا خشک‌شده غیر از مرکبات مانند گیلاس، زغال‌اخته، گلابی، آلو (اما میوه‌های خانواده مرکبات مانند سیب، موز، هلو یا گوجه این خاصیت را ندارند)
  • آب: آب ساده یا آب گازدار مانند آب‌معدنی پرییر خوب هستند. نوشیدنی‌های دیگر حتی چای‌های گیاهی می‌توانند تحریک‌کننده باشند.
  • چاشنی‌ها: مقادیر متوسط نمک، شربت افرا و عصاره وانیل معمولاً مناسب هستند.

محرک‌های عمومی میگرن

3

محرک‌های عمومی اغلب باعث سردرد در افراد مستعد می‌شوند. همانند برخی از غذاها که باعث ایجاد حساسیت‌ها و حملات پوستی می‌شوند، برخی از غذاها نیز باعث واکنش عروق خونی و عصب‌ها در افراد مبتلا به میگرن می‌شود. در اینجا به برخی از غذاهای محرک که به آنها "غذاهای ممنوعه " گفته می‌شود به ترتیب اهمیت اشاره می‌کنیم:

• محصولات لبنی (شامل شیر بدون چربی یا شیر کامل گاو، شیر بز، پنیر، ماست و...)

  • شکلات
  • تخم‌مرغ
  • میوه‌های خانواده مرکبات
  • گوشت (شامل گوشت گاو، گوشت خوک، مرغ، بوقلمون، ماهی و...)
  • گندم (نان، پاستا و...)
  • آجیل و بادام‌زمینی
  • گوجه
  • پیاز
  • ذرت
  • سیب
  • موز

برخی از نوشیدنی‌ها و مواد افزودنی هم در میان محرک‌های هستند که از آن جمله می‌توان به نوشیدنی‌های الکلی (به خصوص شراب قرمز)، نوشابه‌های کافئین دار (قهوه، چای و کولا)، مونوسدیم گلوتامات، اسپارتامات (نوتراسوئیت) و نیتریت اشاره کرد.
غذاهایی که نه در لیست غذاهای ایمن و نه در لیست محرک‌های عمومی نیستند و بعید است که محرک باشند باید مورد توجه و ملاحظه قرار گیرند. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، تقریباً تمام غذاهای معمول، به جز آنها که در لیست غذاهای ایمن هستند، در افراد مختلف ممکن است به عنوان محرک میگرن عمل کنند؛ بنابراین نمی‌توانند به طور کامل به عنوان محرک تلقی شوند اما احتمال این که باعث میگرن شوند زیاد است.

دو آزمایش ضعیف

اولین مرحله برای غلبه بر میگرن بررسی این موضوع است که آیا محرک‌های عمومی باعث میگرن شده‌اند یا نه. برای یافتن پاسخ، متخصص تغذیه از شما خواهد خواست تا از خوردن این غذاها پرهیز نمایید. در همین زمان مقادیر زیادی غذاهای ایمن در رژیم غذایی روزانه شما وارد می‌کند تا ببیند که آیا میگرن رخ می‌دهد یا نه و یا در صورت حمله میگرنی این اتفاق هر چند وقت یک بار می‌افتد.

تأیید غذاهای محرک

متخصص تغذیه بررسی می‌کند که آیا تغییرات رژیم غذایی باعث برطرف شدن سردرد یا کاهش تناوب وقوع آن می‌شود یا نه. مرحله بعدی تأیید غذاهایی است که به عنوان محرک شناسایی شده‌اند. برای این منظور و برای مشاهده اینکه آیا علائم میگرن دیده می‌شود یا نه، غذاهای حذف‌شده دوباره به مدت دو روز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این آزمایش از انتهای لیست و با غذاهایی که احتمال محرک بودن آنها بیشتر از سایر غذاها است شروع می‌شود. اگر شما تمایل داشته باشید می‌توانید نوشیدنی‌ها و مواد افزودنی را هم در لیست محرک‌ها مورد ارزیابی قرار دهید.
او ممکن است به شما بگوید همچنان که این کار را انجام می‌دهید، مقادیر زیادی از غذاهای جدید را بخورید تا متوجه شوید که آیا باعث ایجاد علائم در شما می‌شود یا نه. اگر هیچ علامتی از بیماری دیده نشد شما می‌توانید این غذا را در رژیم غذایی خود داشته باشید. هر چیزی که باعث سردرد شد باید از برنامه غذایی شما حذف شود. سپس پس از یک یا دو هفته، این غذاها را دوباره آزمایش کنید تا بتوانید نتایج اولیه را تأیید نمایید. برنامه غذایی خود را ساده کنید تا هر گونه اثر غذاهای جدید بتواند خود را نشان دهد.
بهتر است گوشت‌ها، محصولات لبنی و تخم‌مرغ را برای همیشه از برنامه غذایی خود حذف کنید. این غذاها علاوه بر اینکه باعث وخیم‌تر شدن علائم میگرن می‌شوند بلکه تعادل هورمونی که در ایجاد میگرن مؤثر است را نیز در بدن شما به هم می‌ریزند.
کلسترول، چربی و پروتئین حیوانی با برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، آرتروز و سرطان‌های سینه، پروستات و روده بزرگ ارتباط جدی داشته و به همین دلیل بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها، غذاهای مذکور را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

به دنبال غذاهای محرک دیگر

اگر پس از دو هفته بعد از به کارگیری رژیم‌های ضد میگرن، سردرد شما بهبود نیافت، مرحله بعدی بررسی این موضوع است که چه غذایی مصرف می‌کنید که در لیست محرک‌های عمومی میگرن نیست. این اتفاق زیاد می‌افتد و در واقع برخی از افراد به برخی از انواع غذاها حساسیت نشان می‌دهند. رژیم غذایی حذفی به شما کمک می‌کند تا این غذاها را مشخص کنید.

آیا رژیم غذایی وجود دارد که از ابتلا به میگرن پیشگیری کند؟


یک رویکرد منطقی و مفید در مورد میگرن و رژیم غذایی، نیاز به تمرکز روی یادگیری واقعیت‌ها و هوشمندی دارد. بیماران باید در مورد غذاهای و اثر تحریکی آنها بر روی میگرن مطالعه کرده و سپس تلاش کنند که مصرف آنها را محدود کنند به خصوص در مواقعی که احتمال خطر بالا است. شما به مرور زمان در شناسایی محرک‌های میگرن مهارت کسب کرده و از مصرف این غذاها در زمانی که احتمال بروز میگرن بالا است اجتناب می‌کنید.
توجه به رژیم غذایی زمانی که در تلاش برای شناسایی محرک‌های میگرن هستید می‌تواند ابزار مفیدی برای درک اهمیت یک رژیم غذایی سالم و منظم برای حفظ سلامت و بهبود سردرد و سبک زندگی باشد. ارزیابی عادات غذایی و شناسایی غذاهای محرک ممکن است با استفاده از یک دفتر روزانه سردرد که بیمار آن را به صورت روزانه تکمیل می‌کند انجام شود. برای پیدا کردن یک محرک سردرد این بسیار راحت‌تر است که در عرض 24 ساعت وقایعی که در روزی که دچار سردرد می‌شوید را بررسی نمایید.
جالب توجه است که سردردهای میگرنی در هر دو رژیم غذایی بهبود یافته است. این نشان می‌دهد که احتمالاً یک غذای خاص محرک سردرد نیست بلکه پیروی از یک رژیم غذایی برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند اثر درمانی داشته باشد؛ به عبارت دیگر، احساس این که شما می‌توانید سردرد خود را کنترل کنید باعث بهبود سردرد شما می‌شود. یک غذای تنها د ر همه مبتلایان به میگرن محرک سردرد نیست.

(Visited 31 times, 1 visits today)