راز زیبایی و شادابی پوست صورت با تغذیه

shadab

پوست شفاف و شاداب در صدر مهم‌ترین شاخص‌های زیبایی قرار می‌گیرد و طبیعتاً هر فردی دوست دارد که پوستی زیباتر و سالم‌تر داشته باشد. داروهای بدون نسخه، کرم‌ها و حتی داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌شود، می‌توانند در مرطوب کردن پوست‌های خشک و رفع آکنه تأثیر خوبی داشته باشند، اما شما با خوردن و آشامیدن مواد غذایی سالم و مناسب می‌توانید زیبایی و شادابی پوست خود را به شکل کاملاً طبیعی تقویت کنید. اگر به نوشیدن قهوه‌های پر از خامه و شکر و خوردن مداوم غذاهای آماده و فست فود عادت دارید، احتمالاً متوجه شده‌اید که این عادت‌ها موجب از بین رفتن شفافیت و درخشندگی پوست می‌شود. پس به خاطر سلامتی خودتان از همین الآن اصلاح برنامه غذایی خود را شروع کنید و مطمئن باشید که پوست شما از این کار بیشترین منفعت را می‌برد.

[sv slug=”alert”]مشابه داشتن موهای زیبا و پرپشت و جلوگیری از ریزش مو، پوست زیبا نیز باید از درون و توسط خود بدن تقویت شود. سلول‌های قدیمی پوست به طور مداوم در حال ریزش هستند و جای آن‌ها را سلول‌های جوان‌تر می‌گیرند. بنابراین یک منبع غذایی همیشگی برای حمایت از این سلول‌هایی که در حال رشد سریع هستند، مورد نیاز است. پس اگر می‌خواهید پوست سالم و زیبایی داشته باشید، رژیم غذایی سالم و متعادل اهمیت حیاتی از این نظر خواهد داشت. نکات تغذیه‌ای که توسط متخصصین ما در کلینیک تغذیه و رژیم درمانی دکتر ابولحسنی در اختیار شما قرار می‌گیرد، به شما کمک می‌کند تا پوست خود را از درون به بیرون تقویت کنید و بتوانید پوستی نرم، زیبا و عاری از عوارض پوستی داشته باشید. شما می‌توانید از طریق شماره‌های 02122779006 و 02122581002 با ما در تماس باشید.[sv slug=”alert1″]

نکات تغذیه‌ای برای داشتن پوست زیبا و شاداب


shadabi1

پوست حساس مادر یا پوست خشک یا چرب پدر ما، می‌تواند به ما به ارث برسد. در واقع این ویژگی‌ها درست همانند رنگ چشم‌های ما، خارج از اراده و کنترل ما می‌باشد. اما به جای آنکه همه تقصیرها را به گردن ژن‌های بد بیندازیم، می‌توانیم با مدیریت رژیم غذایی خود کاری کنیم که پوستی سالم و زیبا داشته باشیم. برای این منظور باید کمی بیشتر مراقب چیزهایی که می‌خوریم، باشیم.

در ادامه به برخی از منابع غذایی که متخصص تغذیه برای شادابی و زیبایی پوست به شما پیشنهاد می‌دهد، اشاره شده است. با مشاوره با متخصص تغذیه از رژیم حاوی این منابع و میزان صحیح مصرف آن‌ها آگاه شوید. این رژیم می‌تواند به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که علاوه بر حفظ زیبایی پوست به تناسب اندام و همچنین لاغر یا چاق شدن شما نیز کمک کند.

میوه‌ها و سبزیجات

mi

میوه‌ها و سبزیجات تازه، حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که به محافظت از پوست شما در برابر آسیب‌های سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد در نتیجه سیگار کشیدن، آلودگی هوا و نور آفتاب تولید می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد چین و چروک و لکه‌های ناشی از پیری بر روی پوست شوند. پس سعی کنید هر روز حداقل 5 بار، میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ از انواع مختلف میل کنید.

ویتامین سی (C)

mi1

ویتامین سی، یک آنتی اکسیدان بسیار قوی محسوب می‌شود که برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی و سلامت و درخشندگی پوست لازم است و به رفع جوش‌ها و ضایعات پوستی نیز کمک می‌کند. ویتامین سی به تولید کلاژن در بافت‌های عمقی پوست کمک می‌کند و مجاری تغذیه کننده پوست را تقویت می‌نماید.

سلنیوم

mi2

سلنیوم نیز یکی از آنتی اکسیدان‌های قوی است که همراه با سایر آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین ای (E) و ویتامین سی برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن ضرورت دارد. یک رژیم غذایی غنی از سلنیوم می‌تواند نقش بسیار مؤثری در محافظت از پوست در برابر سرطان، آسیب‌های ناشی از آفتاب و لکه‌های ناشی از پیری داشته باشد. یک راهکار مناسب برای تأمین سلنیوم مورد نیاز بدن، مصرف هسته‌ها و مغزیجات است. ماهی، تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی هم از منابع غذایی غنی از سلنیوم محسوب می‌شود.

استروژن‌های گیاهی (فایتواستروژن) را بیشتر مصرف کنید

mi3

استروژن‌های گیاهی یک سری ترکیبات شیمیایی طبیعی هستند که در غذاهای گیاهی یافت می‌شوند (فایتو به معنی گیاه است). ساختار شیمیایی فایتواستروژن‌ها مشابه با هورمون جنسی زنانه یا همان استروژن می‌باشد و به حفظ تعادل هورمون‌های طبیعی در بدن ما کمک می‌کند. انواع مختلفی از استروژن‌های گیاهی وجود دارند که برخی در محصولات تهیه شده از سویا (ایزوفلاون‌ها) و برخی دیگر در غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌های بزرک (لیگنان‌ها) یافت می‌شوند. پس برای داشتن پوست سالم و زیبا، غذاهای غنی از فایتواستروژن از جمله سویا، غلات کامل و میوه‌ها و سبزیجات را به عنوان بخشی از برنامه غذایی روزانه خود در نظر بگیرید.

امگا 3 بخورید

mi4

حتماً اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 را به مقدار کافی در برنامه غذایی خود داشته باشید. این اسیدهای چرب جزء اسیدهای چرب ضروری محسوب می‌شوند، یعنی در داخل بدن ساخته نمی‌شوند و حتماً باید از طریق مواد غذایی به بدن برسند. چربی‌های امگا 3 در ماهی‌های چرب و مواد غذایی گیاهی مانند روغن بزرک، دانه بزرک، گردو و روغن کلزا یافت می‌شود. امگا 3 باعث تولید ترکیبات ضد التهابی در بدن می‌شود و می‌تواند به رفع ضایعات پوستی بخصوص بیماری‌های التهابی پوست از قبیل اگزما و پسوریازیس کمک کند.

کربوهیدرات‌های دارای شاخص گلایسمیک پایین مصرف کنید

mi5

سعی کنید حبوبات، لوبیاها، پره و سایر مواد غذایی که کربوهیدرات‌ها به آرامی آزاد می‌کنند را بیشتر در برنامه غذایی خود بگنجانید. قند موجود در این مواد غذایی به آرامی وارد جریان خون می‌شود و به همین علت باعث می‌شود که شما یک منبع مستمر انرژی در طول روز داشته باشید و تا مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. در نتیجه، میان‌وعده‌ها و تنقلاتی که ارزش غذایی زیادی ندارند را کمتر مصرف خواهید کرد. از طرفی سعی کنید کربوهیدرات‌هایی که شاخص گلایسمیک بالایی دارند مانند بیسکوئیت و نوشابه‌های قنددار را کمتر مصرف کنید، زیرا این مواد باعث تولید مقدار زیادی انسولین در خون شما می‌شود که می‌تواند به کلاژن موجود در پوست آسیب برساند و چین و چروک‌های پوست را تشدید کند.

روی را فراموش نکنید

mi6

عنصر روی جهت عملکرد سالم غده‌های زیر پوستی که مسئول تولید چربی در پوست هستند ضروری است و به ترمیم آسیب‌های پوست کمک می‌کند و پوست را نرم و لطیف نگه می‌دارد.

عادات غذایی اشتباه و آسیب‌زننده به پوست


mi7

مصرف زیاد قند

این روزها مصرف قند به شکل‌های مختلف در اغلب افراد به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این مشکل می‌تواند حتی شامل قندهایی که ظاهراً سالم به نظر می‌رسند از جمله شکر قهوه‌ای، عسل و شربت افرا و نیز نوشیدنی‌های قنددار مانند سودا و یخ‌چایی هم باشد. به این فهرست باید محصولات تهیه شده از آرد سفید تصفیه شده مانند نان لواش، پاستا، شیرینی و حتی گرانولا بارهای قنددار و غلات صبحانه را هم اضافه کرد که همگی در بالا بردن میزان قند مصرفی ما و آسیب رساندن به پوست ما نقش دارند. بنابراین خودداری از مصرف قند زیاد می‌تواند باعث بهبود کیفیت و زیبایی پوست شود.

عدم مصرف مایعات به مقدار کافی

یکی از بدترین دشمنان پوست ما، فقدان آب یا رطوبت کافی در آن است که باعث می‌شود آبرسانی به لایه‌های درونی و سطحی پوست به خوبی انجام نشود. اما برای تأمین آب مورد نیاز پوست به هیچ ماده اعجاب‌آوری نیاز ندارید، مثلاً لازم نیست برای خرید چای‌های کمیاب یا نوشابه‌های ویتامین‌دار گران‌قیمت هزینه کنید. ارزان‌ترین گزینه برای آبرسانی و مراقبت از پوست شما، همان آب است. در واقع کافی است فقط آب بیشتری بنوشید تا تأثیر قابل توجه آن بر بهبود پوست خود را مشاهده کنید. ضمن اینکه نوشیدن آب بیشتر، مزایای بسیار زیاد دیگری از جمله قدرت تمرکز بیشتر، انرژی بالاتر و کاهش خستگی و ضعف بدنی را نیز برای شما به همراه خواهد داشت.

عدم مصرف چربی‌های سالم به مقدار کافی

شاید همیشه این نکته را شنیده باشید که یک رژیم غذایی پُر از چربی‌های ترانس، جزء ضعیف‌ترین و بی‌ارزش‌ترین عادات تغذیه‌ای است. اما از طرفی باید دانست که رژیم کم چربی یا بدون چربی هم نمی‌تواند الزاماً برای پوست شما مفید باشد، زیرا بدن ما برای سالم ماندن نیاز به مقداری چربی دارد. نکته مهم آن است که چربی مورد استفاده شما از نوع چربی‌های سالم باشد تا با تأمین عناصر غذایی مورد نیاز برای بدنتان بتواند موجب سلامتی و زیبایی پوست شما نیز بشود. در واقع آنچه که اهمیت دارد این است که چربی‌های سالم از منابع گیاهی و ماهی را مصرف کنید، کاری که بسیاری از ما به حد کافی انجام نمی‌دهیم. پس سعی کنید آووکادو، مغزها و روغن زیتون را در برنامه غذایی خود داشته باشید. همه این مواد غذایی حاوی روغن‌های مقوی برای قلب و پوست هستند.

استفاده از مکمل‌های ویتامینی به جای غذاهای کامل

شاید مصرف قرص‌های ویتامینی بخصوص در صورتی که توسط متخصص تغذیه برای شما تجویز شده است و یا شما بنابر دلایل نژادی یا مذهبی، محدودیت‌هایی در برنامه غذایی خود ایجاد کرده‌اید (مانند روزه گرفتن)، برایتان اشکالی نداشته و حتی مفید باشد. اما بهترین راه برای جذب عناصر غذایی مهمی که برای داشتن یک پوست سالم و زیبا به آن‌ها نیاز دارید، تغذیه سالم و متعادل است. زیرا کارآیی جذب عناصر غذایی از قرص هرگز به خوبی جذب آن از خود غذا نخواهد بود.

ویتامین‌ها و مواد معدنی نوعی همکاری و هم‌افزایی با سایر عناصر موجود در یک ماده غذایی دارند. این اثرات باعث می‌‌شود که جذب عناصر ریزمغذی از غذا به بدن با کارآیی بسیار بیشتری انجام شود. بنابراین اگر مثلاً شما جایی می‌خوانید که «ویتامین آ (A) باعث می‌شود چهره شما مثل یک گل تازه بدرخشد»، این در صورتی است که ویتامین آ از هویج، سبزیجات برگی تازه، گرمک، طالبی و مرکبات تأمین شود. اگر هم به مقدار بیشتری از ویتامین B12 نیاز دارید، می‌توانید آن را از جگر، گوشت گاو، گوشت بره، مرغ، ماهی، لبنیات، صدف، غذاهای دریایی و مخمر تأمین کنید.

اعتقاد به معجزه غذاها

شما حتی اگر از یک منبع علمی کاملاً معتبر هم شنیده باشید که مثلاً خوردن لیمو موجب کاهش مشکل چربی زیاد پوست می‌شود، نباید شروع به انبار کردن و مصرف مداوم لیمو و مرکبات نمایید. همین طور اگر هر غذای بسیار مقوی را فقط در یک مقطع کوتاه مصرف کنید، تأثیر شگرفی بر رفع خشکی و ترک‌خوردگی پوست شما در اثر سرما نخواهد داشت، مگر آنکه به صورت یک درمان لایه‌بردار پوست به صورت خانگی استفاده شود. اما کاری که میوه‌ها و سبزیجات انجام می‌دهند آن است که با قابلیت آنتی‌اکسیدانی بالای خود و مبارزه با رادیکال‌های آزادی که به سلول‌ها آسیب می‌زنند، سلامتی اندام‌های بدن شما ( که پوست شما هم یکی از آنهاست) را به طور اصولی بهبود می‌بخشند. بنابراین بهترین کاری که در عمل برای سلامتی و زیبایی پوست خود می‌توانید انجام دهید آن است که یک برنامه غذایی متعادل و حاوی هر چهار گروه اصلی از مواد غذایی داشته باشید.

مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »