رژیم درمانی برای مراقبت غذایی مناسب قبل از بارداری توسط متخصص تغذیه

1

لحظه‌ای که تصمیم می‌گیرید باردار شوید، بهترین زمان برای تجدیدنظر در رژیم غذایی است. زیرا حقیقت این است که اکثر ما به یک تغییر اساسی در تغذیه خود نیاز داریم، پس چه بهتر که این کار را قبل از بارداری انجام دهیم. دریافت مواد مغذی مناسب و اجتناب از خوراکی‌های ناسالم، احتمال باردار شدن شما را افزایش داده و بدنتان را به بهترین نحوه برای انعقاد نطفه و رشد نوزاد آماده می‌کند.

نقش تغذیه در بارداری و عوارض مختلف آن از جمله بیماری پره‌اكلامپسی‌ (pre-eclampsiais) غیرقابل انکار است. بنابراین، زنان برای حفظ سلامتی خود و در امان ماندن از چنین عوارضی می‌بایست از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنند. آن‌ها همچنین باید در مورد تغذیه پستانی نیز با یک متخصص تغذیه مشورت کنند.

دکتر ابوالحسنی با سال‌ها تجربه در زمینه رژیم‌های مختلف و همچنین افراد خاص از جمله رژیم قبل از بارداری، بهترین رژیم و مکمل‌های غذایی را با توجه به شرایط فردی شما ارائه می‌دهد تا تحت سلامت کامل، آمادگی بدنی کافی و با بهترین شرایط اقدام به فرزندآوری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌ 09361442987 تماس حاصل نمایید.

تغذیه قبل از بارداری


555

بسیاری از زنان پیش از بارداری رژیم غذایی متعادلی نداشته و وضعیت تغذیه‌ای مناسبی برای پاسخگویی به نیازهای بارداری ندارند. به طور کلی، زنان باردار باید بعد از سه ماهه اول روزانه حدود 300 کالری اضافی دریافت کنند تا بتواند علاوه بر نیازهای بدن خود، پاسخگوی نیازهای جنین در حال رشد نیز باشند. به علاوه، این کالری‌ها، و همچنین تمام رژیم غذایی مادر باید سالم، متعادل و مغذی باشند.

برنامه تغذیه‌ای دکتر ابوالحسنی دستورالعملی است که با معرفی غذاهای متنوع، و در عین حال دارای مقدار مناسب کالری و چربی، به شما کمک می‌کند تغذیه سالمی داشته باشید.

وزن قبل از بارداری

وزن شما قبل از بارداری مستقیماً بر وزن نوزاد در هنگام تولد تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان داده احتمال به دنیا آمدن نوزادان کوچک از زنانی که کمبود وزن دارند بیشتر است، حتی اگر این زنان در هنگام بارداری به اندازه زنان دارای وزن طبیعی، وزن اضافه کنند. در عین حال، زنانی که اضافه وزن دارند در دوران بارداری در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به مشکلاتی مانند دیابت بارداری یا فشار خون بالا هستند. قبل از باردار شدن از یک پزشک در مورد نیازتان به کاهش یا افزایش وزن نظرخواهی کنید.

گروه‌های غذایی مناسب تغذیه بارداری


3

  • غلات: خوراکی‌هایی که از گندم، برنج، جو دوسر، بلغور ذرت، جو یا سایر دانه‌های غلات تولید می‌شوند محصولات غله‌ای نام دارند. سعی کنید نیمی از غلات مصرفی‌تان از غلات کامل باشد. گندم کامل، برنج قهوه‌ای و بلغور جو دوسر نمونه‌هایی از غلات کامل هستند.
  • سبزی‌ها: از انواع مختلف سبزی‌ها استفاده کنید. از سبزی‌های مختلفی از جمله سبزی‌های دارای برگ‌های سبز تیره، قرمز و نارنجی، حبوبات (انواع لوبیا و نخود خشک) و سبزی‌های نشاسته‌ای استفاده کنید. گزینه‌های سالمی که در اینجا دارید عبارتند از استفاده از سبزیجات تازه، کنسروی (البته از انواع کم سدیم یا بدون نمک آن) یا یخ‌زده ساده (بدون هر گونه سس یا طعم‌دهنده).
  • میوه‌ها: هر گونه میوه یا آب میوه‌ی 100% خالص بخشی از گروه میوه‌ها محسوب می‌شود. میوه‌ها می‌توانند تازه، کنسرو شده (که در آب میوه 100% خالص یا آب قرار داده شده‌اند)، یخ‌زده یا خشک شده بوده و به طور کامل، قطعه قطعه یا پوره مصرف شوند.
  • لبنیات: محصولات شیری و بسیاری از غذاهای تهیه شده از شیر بخشی از این گروه غذایی محسوب می‌شوند. از محصولات شیری بدون چربی یا کم چربی که دارای کلسیم بالایی هستند استفاده کنید.
  • پروتئین: پروتئین بدون چربی مصرف کنید. برای این کار می‌توانید از گوشت کم‌چرب یا لخم پرندگان یا چارپایان استفاده کنید. با افزایش استفاده از ماهی‌ها، آجیل، دانه‌های خوراکی، انواع نخود و لوبیا به مصرف پروتئین خود تنوع بدهید.

روغن‌ها یک گروه غذایی نبوده اما برخی از آن‌ها مانند روغن‌ میوه‌های دانه‌ای حاوی مواد مغذی بسیار مهمی هستند و باید مقداری مناسبی از آن‌ها در رژیم غذایی گنجانده شود. سایر روغن‌ها، مانند چربی‌های حیوانی، در دمای اتاق جامد بوده و باید از آن‌ها اجتناب کرد.

ورزش و فعالیت‌های جسمانی روزانه نیز باید جزئی از یک برنامه تغذیه‌ای باشند.

مکمل‌ها


4

علاوه بر گروه‌های غذایی یاد شده، مواد مغذی زیر نیز باید در رژیم غذایی پیش از بارداری خانم‌ها لحاظ شده و در دوران بارداری هم از آن‌ها استفاده شود:

فولیک اسید

تمام زنانی که در سن بچه‌زایی قرار دارند روزانه نیازمند 400 میلی‌گرم (4/0 گرم) فولیک‌اسید هستند. فولیک‌اسید در برخی سبزی‌های دارای برگ‌های سبز، آجیل، لوبیاها، مرکبات، غلات صبحانه غنی شده، و برخی مکمل‌های ویتامینی یافت می‌شود. این ماده خطر نقایص مادرزادی مغز و نخاع (موسوم به نقایص لوله عصبی) را کاهش می‌دهد. شایع‌ترین نقص لوله عصبی اسپینا بیفیدا (مهره شکاف) است که در آن مهره‌ها به درستی جوش نخورده و در نتیجه قسمتی از نخاع بیرون از ستون فقرات قرار می‌گیرد. این مشکل می‌تواند منجر به درجات مختلفی از فلج، بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع و گاهی اوقات ناتوانی‌های ذهنی شود.

مصرف فولیک‌اسید، بیشترین فایده را در 28 روز اول بعد از انعقاد نطفه دارد، زیرا اغلب نقایص لوله عصبی در این مدت شکل می‌گیرند. متأسفانه اکثر زنان بعد از این مدت از بارداری خود باخبر می‌شوند. بنابراین، مصرف فولیک اسید باید قبل از انعقاد نطفه شروع شده و در طول بارداری ادامه یابد. پزشک، مقدار مناسب فولیک اسید جهت پاسخگویی به نیازهایتان را برای شما تعیین می‌کند. اکثر پزشکان، قبل از انعقاد نطفه یا کمی بعد از آن یک مکمل پیش از بارداری را تجویز می‌کنند تا مطمئن شوند نیازهایی تغذیه‌ای مادر کاملاً رفع خواهد شد. البته، مکمل پیش از بارداری جایگزین یک رژیم غذایی سالم نیست.

آهن

بسیاری از زنان به خاطر عادات ماهانه و یک رژیم غذایی کم‌آهن، ذخیره‌ کمی از آهن در بدن خود دارند. افزایش ذخیره آهن، بدن مادر را برای رفع نیازهای جنین در طول بارداری آماده می‌کند. منابع خوب آهن عبارتند از:

  • انواع گوشت قرمز
  • گوشت پرندگان
  • ماهی‌ها و صدف‌ها
  • حبوبات
  • نان غلات کامل و نان سفید غنی شده از آهن، پاستا، برنج و غلات صبحانه

کلسیم

آماده شدن برای بارداری شامل حفظ سلامت استخوان‌های مادر نیز می‌شود. اگر در رژیم غذایی بارداری کلسیم کافی وجود نداشته باشد، جنین از کلسیم استخوان‌های مادر استفاده کرده، که می‌تواند بعدها باعث ابتلای مادر به پوکی استخوان شود. مقدار کلسیم توصیه شده برای زنان 1000 میلی‌گرم است. سه وعده شیر یا سایر محصولات شیری در روز، برابر با حدوداً 1000 میلی‌گرم کلسیم است.

آقایان، در این میان چه نقشی دارند؟


5

اگر قصد باردار شدن دارید، سلامت شوهرتان نیز مهم است، زیرا مواردی وجود دارد که باعث کاهش تعداد اسپرم‌های وی و همچنین کاهش کیفیت مایع منی خواهد شد.

برخی از عاداتی که می‌توانند بر تعداد اسپرم‌ها تأثیر منفی بگذارند عبارتند از:

  • مصرف الکل
  • سیگار کشیدن یا استفاده از سایر محصولات تنباکو
  • استفاده از استروئیدها
  • مصرف مواد مخدر
  • مصرف برخی داروهای تجویزی و بدون نسخه
  • استفاده از سونا، وان داغ یا استخرهایی با دمای بالای 39 درجه سانتیگراد
  • رژیم غذایی ناسالم

آقایان باید:

  • مصرف روی و ویتامین E خود را افزایش دهند. همچنین، مکمل‌هایی مانند Menevit اختصاصاً برای باروری آقایان طراحی شده‌اند.
  • شنبلیله را در رژیم غذایی خود قرار دهند زیرا این گیاه دارای مقادیر زیادی از ویتامین‌های A و D است که می‌توانند به افزایش میل جنسی و کاهش ناتوانی جنسی کمک کنند.
  • تا حد ممکن غذاهای ارگانیک بخورند. آفت‌کش‌ها و سموم کشاورزی می‌توانند تعادل ظریف میان هورمون‌ها را به هم زده و بر توانایی تولید اسپرم مردان تأثیر منفی بگذارند.

تعیین جنسیت با تغذیه


اگر چه دریافت یک کروموزوم X یا Y از اسپرم پدر عامل اصلی تعیین کننده جنسیت کودک است اما تحقیقات نشان داده که مقدار کالری دریافتی از غذاها نیز در این زمینه نقش دارد. احتمال پسرزایی زنانی که کالری بیشتری دریافت کرده و انواع متنوع‌تری از مواد مغذی، از جمله پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های C، E و B12، را مصرف می‌کند بیشتر است.

(Visited 75 times, 1 visits today)