رژیم غذایی برای جلوگیری و درمان ریزش مو

rizesh

با اینکه مبارزه با طاسی و نازک شدن موها کاری بسیار پراسترس است اما امیدهایی نیز وجود دارد، تحقیقات نشان می‌دهد که امکان پیشگیری از ریزش مو و حتی ضخیم کردن و تقویت موها از طریق ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی امکان‌پذیر است. بشقاب‌های خود را از غذاهایی پر کنید که برای تقویت و رشد مو مفید هستند. در این مقاله روش جلوگیری از ریزش مو به کمک برخی از این مواد غذایی توضیح داده شده است.همچنین در صورن عدم توقف ریزش، روش هایی مانند مزوتراپی مو برای درمان ریزش مو وجود دارد.

[sv slug=”alert”]با این که ریزش مو، دلایل متعددی از جمله عوامل ارثی، سن، هورمون‌ها، کمبودهای غذایی، مسمومیت، عوارض جانبی داروها و بیماری‌های خودایمنی دارد، اما در بسیاری از موارد ایجاد تغییر در رژیم غذایی می‌تواند مفید باشد. غذاهایی که شما مصرف می‌کنید می‌تواند به شما در کنترل ریزش مو و داشتن موهای سالم کمک کند. روش‌هایی برای بهبود رژیم غذایی که به رشد مو و حفظ سلامت موها کمک می‌کند وجود دارد.

با یک مشاور تغذیه برای داشتن یک رژیم غذایی مؤثر و مناسب مشورت کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا تعیین وقت مشاوره می‌توانید با شماره‌های 02122779006 و 02122581002 تماس حاصل نمایید.[sv slug=”alert1″]

اثر تغذیه در ریزش مو


rizesh1

به دلایل مختلفی ممکن است شما دچار ریزش مو شوید. علاوه بر بیماری‌ها، عوارض جانبی داروها و عوامل ژنتیکی، غذاهایی که می‌خورید یا غذاهایی که نمی‌خورید هم می‌توانند باعث ریزش موی شما شوند و بدن را برای رشد موهای سالم ناتوان کنند: رژیم‌های غذایی به روش‌های مختلفی ممکن است باعث ریزش مو شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • مقاومت به انسولین: مطالعات نشان می‌دهد که مقاومت به انسولین می‌تواند باعث ایجاد الگوهای ریزش موی مردانه و زنانه شود. مقاومت به انسولین یک بیماری است که در آن بدن شما به انسولین واکنش نشان نمی‌دهد و علاوه بر ریزش مو باعث ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های دیگر می‌شود. افرادی که مقادیر زیادی چربی‌های اشباع‌شده، چربی‌های ترانس، سدیم و شکر مصرف می‌کنند بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری مقاومت به انسولین قرار می‌گیرند.
  • رژیم غذایی سبزیجات: افرادی که رژیم‌های گیاهخواری دارند ممکن است به اندازه کافی پروتئین برای رشد موهای خود دریافت نکنند. اگر شما گیاهخوار هستید، باید حتماً مطمئن شوید که مقدار کافی پروتئین مورد نیاز برای پیشگیری از ریزش و ترمیم موها و همچنین حفظ سلامتی کلی خود دریافت می‌کنید.
  • اختلالات تغذیه‌ای: به دلیل این که افراد مبتلا به اختلالات تغذیه‌ای مانند پراشتهایی یا کم‌اشتهایی ممکن است دچار سوءتغذیه شوند، احتمال ریزش مو هم در این افراد زیاد می‌شود. ریزش مو یکی از بیماری‌های متعددی است که در اثر اختلالات تغذیه‌ای ممکن است بروز کند. با درمان این اختلالات تغذیه‌ای و دریافت مقادیر کافی از پروتئین‌ها و مواد غذایی مورد نیاز بدن، می‌توان به رشد دوباره موها کمک کرد.
  • مکمل ویتامین A: امروزه بسیاری از مردم برای افزایش سلامت موهای خود از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند؛ اما در برخی موارد، استفاده بیش از اندازه برخی از این مکمل‌های غذایی می‌تواند باعث ریزش مو شود. مکمل‌های غذایی که مقادیر زیادی ویتامین A دارند بیشتر باعث ریزش مو می‌شوند. به همین دلیل قبل از مصرف مکمل‌های غذایی با متخصص تغذیه مشورت کنید.

غذاهایی که در جلوگیری و درمان ریزش مو مؤثرند


rizesh2

زمانی که الگوی غذایی که باعث ریزش موی شما شده است را شناسایی کردید باید بر غذاهایی که می‌توانند باعث افزایش سلامت و تقویت موی شما شوند تمرکز کنید. مطمئن شوید که مقادیر کافی از مواد مغذی زیر که باعث افزایش سلامت مو می‌شوند در رژیم‌های غذایی خود استفاده می‌کنید. برای دریافت رژیم کامل و جامع برای درمان قطعی ریزش مو لازم است به متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی مراجعه نمایید. برخی از منابعی که متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی به ما توصیه می‌کند عبارتند از:

  • پروتئین: بدن به مقادیر کافی پروتئین برای حفظ رشد موها نیاز دارد. در حالی که بیشتر مردم به اندازه کافی پروتئین مصرف می‌کنند اما برخی دیگر از افراد به خصوص افرادی که رژیم‌های غذایی محدودی دارند ممکن است مقادیر کافی پروتئین دریافت نکنند. منابع پروتئینی خوب عبارتند از گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ، مغزیجات، دانه‌ها و محصولات لبنی.
  • آهن: آهن یک ماده معدنی است که بدن به دلایل متعددی از جمله حفظ سلامت مو به آن نیاز دارد. برخی از مردم مانند نوزادان، کودکان، زنان باردار و زنان و دختران در دوره قاعدگی ممکن است به کمبود آهن دچار شوند. برخی از غذاهای سرشار از آهن عبارتند از گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لوبیا، نخودفرنگی و غلات غنی‌شده.
  • مس: مس برای کمک به هموگلوبین در اکسیژن‌رسانی به پوست سر و فولیکول‌های مو ضروری است. اکسیژن بیشتر باعث افزایش رشد و سلامت مو شده و کمبود یا فقدان آن باعث ضعف و شکنندگی مو و نهایتاً ریزش مو می‌شود.
  • ویتامین ب کمپلکس: ویتامین ب  کمپلکس هم به شکل‌گیری بیشتر هموگلوبین کمک می‌کند. فقدان ویتامین ب کمپلکس می‌تواند باعث ضعف، سوءتغذیه و آسیب‌دیدگی مو شود. شما می‌توانید این ویتامین را از منابع طبیعی مانند مرغ، ماهی تون و سالمون یا در صورت کمبود این ویتامین از طریق مصرف قرص‌های ویتامین که به وسیله متخصص تغذیه تجویز می‌شود دریافت کنید.
  • تیامین (ویتامین B1): تیامین یک ویتامین است که به بدن کمک می‌کند تا غذای دریافتی را به انرژی مورد نیاز بدن تبدیل کند. شیر بز، شیر سویا، هندوانه و بلوط سرشار از ویتامین B1 هستند.
  • ریبوفلاوین (ویتامین B2): ریبوفلاوین یک ویتامین دیگر است که برای رشد و سلامت مو ضروری است. ریبوفلاوین در شیر، محصولات لبنی، غلات کامل، غلات غنی‌شده و کبد وجود دارد.
  • روی: کمبود روی می‌تواند باعث ریزش مو در تمام نقاط سر شود. مصرف مقادیر کافی روی بسیار ضروری است.
  • ویتامین C: تولید کلاژن برای حفظ بافت‌های مو از اهمیت زیادی برخوردار است و ویتامین C برای تولید کلاژن حیاتی است. کمبود ویتامین C می‌تواند باعث ریزش مو و شکننده شدن موها شود. میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو، انواع توت‌ها، لیموشیرین، هندوانه و گوجه را در رژیم غذایی خود قرار دهید. اگر شما سیگار می‌کشید، باید از مقادیر زیاد ویتامین C استفاده کنید. استعمال دخانیات را ترک کرده و میوه بیشتری میل کنید.
  • ویتامین D: کمبود این ویتامین مخصوصاً در عرض‌های جغرافیایی شمالی و در زمستان شیوع بیشتری دارد و باعث ریزش موی سر می‌شود.
  • سیلیس: برای رشد اسکلت انسانی، سیلیس نقش عمده‌ای دارد. سیلیس همچنین یک جزء مهم در مو است و دریافت مقادیر کافی سیلیس از طاسی پیشگیری کرده و رشد مو را تحریک می‌کند. سیلیس در غذاهای زیادی مانند توت‌فرنگی، فلفل سبز و فلفل قرمز، ارزن، جو، گندم، خیار، جو، برنج، جوانه لوبیا، سیب‌زمینی و مارچوبه یافت می‌شود. فراوری غذاها و استفاده از کودهای شیمیایی باعث کاهش میزان سیلیس در مواد غذایی می‌شود؛ بنابراین برای اطمینان از دریافت مقادیر کافی سیلیس، توصیه می‌شود که از مواد غذایی ارگانیک و فراوری نشده استفاده کنید.
  • غذاهای غنی‌شده از گوگرد: گوگرد یک ماده معدنی است که در سلول‌های بدن انسان به خصوص در پوست، مو و ناخن یافت می‌شود. گوگرد غالباً به دلیل خاصیت این عنصر در افزایش گردش خون، کاهش التهابات پوستی و افزایش رشد مو، به عنوان “ماده معدنی زیبایی طبیعی” شناخته می‌شود. این عنصر همچنین نقش عمده‌ای در متابولیسم ویتامین‌های گروه B مانند B1، B5 و B7 دارد. اولین نشانه کمبود گوگرد غالباً ریزش موی سر، شکنندگی مو و ناخن‌ها و خشکی پوست است. با این که این عنصر در بدن انسان وجود دارد ولی فقط از طریق رژیم‌های غذایی می‌توان آن را دریافت کرد. گوگرد در غذاهای پروتئینی مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ، شیر و حبوبات به وفور یافت می‌شود.
مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »