رژیم غذایی و تغذیه در بیماری آرتروز

artoroz

اگرچه هنوز هیچ رژیم غذایی یا مکملی برای درمان آرتروز شناخته نشده است، اما خیلی از افراد با تغییر رژیم غذایی، تغییراتی را در علائم خود تجربه می‌نمایند و حس بهتری دارند. اما ازآنجاکه افراد ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند، و همچنین آرتروز هم شامل انواع مختلفی می‌شود، ممکن است یک رژیم غذایی برای فردی مؤثر باشد اما برای فرد دیگر اثری نداشته باشد. متخصص تغذیه می‌تواند بهترین رژیم غذایی متناسب با شرایط شما را ارائه دهد تا بهترین نتیجه ممکن را به دست آورید.

تمام مبتلایان به آرتروز می‌توانند از یک رژیم غذایی سالم و تعادل‌بخش بهره‌مند شوند تا به‌طورکلی سلامت عمومی آن‌ها ارتقا یابد. همیشه قبل از تغییر رژیم غذایی خود با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید تا از توصیه‌های او بهره‌مند گردید. ممکن است شما خود را از مصرف غذاهایی محروم نمایید که اثری بر روند بیماری شما نداشته باشند و یا برعکس ممکن است، برخی مواد را (مانند مکمل‌های معدنی) بیشتر از حد نیاز مصرف کنید که فایده‌ای برای شما نداشته باشد. همچنین ممکن است برخی از مکمل‌ها با داروهای شما تداخل داشته باشند. شماره‌های تماس 02122569006 و 09361442987 برای ارائه اطلاعات لازم به شما در این زمینه می‌باشد.

چگونه تغییر در رژیم غذایی می‌تواند به ا آرتروز کمک نماید؟


01

تحقیقات علمی وجود رابطه بین رژیم غذایی و بیماری آرتروز را تأیید می‌نماید، دو مطلب مهم را مدنظر داشته باشید:

  • وزن: اگر اضافه‌وزن دارید کاهش مقداری از وزن شما فشار وارده بر مفاصل را کاهش می‌دهد، بنابراین ممکن است نیاز شما به داروهای مسکن کاهش یا کاملاً برطرف گردد.
  • صرف‌نظر از آنکه رژیم غذایی می‌تواند مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری شما را تأمین کند، یک رژیم غذایی خوب می‌تواند اثر جانبی برخی از داروها را کاهش داده و از ایجاد برخی از بیماری‌های قلبی عروقی نیز جلوگیری به عمل آورد.

چند تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی، علاوه بر آنکه برای بیماری آرتروز شما مفید خواهد بود، می‌تواند برای سلامت قلب و گردش خون نیز مفید باشد، ازجمله ورزش و استفاده از اسیدهای چرب امگا سه.

 

چگونه می‌توانم وزن خود را کاهش داده و از یک رژیم غذایی سالم برخوردار باشم؟


تنها راه برای از دست دادن وزن و نگه‌داشتن آن، تغییر غذای مصرفی و میزان ورزشی است، که انجام می‌دهید. شما باید میان کالری مصرفی ناشی از خوردن غذاها و انرژی سوزانده شده در اثر فعالیت‌های خود، تعادل ایجاد کنید. اگر رژیم غذایی شما حاوی کالری بیشتری باشد، بدن شما کالری اضافه را به‌صورت چربی ذخیره می‌کند، درنتیجه وزن شما افزایش خواهد یافت.

اکثر افراد اغلب تنها با خوردن مقدار اندکی کالری اضافی در روز، به‌مرورزمان دچار افزایش وزن خواهند شد. از سوی دیگر، اگر مواد غذایی شما شامل کالری کمتری باشد، بدن تلاش خواهد کرد چربی‌های اضافی و ذخیره‌شده را بسوزاند، درنتیجه وزن شما کاهش خواهد یافت.

اگر دچار بیماری آرتریت شده باشید، ممکن است انجام فعالیت‌های ورزشی دشوارتر گردد. بنابراین اگر نسبت به قبل انرژی کمتری بسوزانید، به‌احتمال‌زیاد دچار اضافه‌وزن خواهید شد، مگر آنکه مقدار کالری دریافتی روزانه خود را محدودتر نمایید. اگر مصرف کالری روزانه خود را محدود می‌کنید، مهم است تنوع غذایی را در رژیم غذایی خود رعایت کنید،‌ چراکه باید مواد مغذی ضروری را دریافت نمایید.

  • مصرف چربی‌ها را کاهش دهید.
  • مصرف قند را متوقف کنید.
  • میوه و سبزی‌ها بیشتری مصرف کنید.
  • به‌طور منظم ورزش نمایید.

 

مواد غذایی و مکمل‌هایی که می‌توانند برای شما مفید باشند:


02

تحقیقات نشان داده است که برخی از غذاها و مکمل‌های غذایی واقعاً می‌توانند در کاهش علائم آرتریت مؤثر باشند، هرچند اثرات آن‌ها به نوع آرتروز و آرتریت شما بستگی خواهد داشت. مشاوره با یک متخصص تغذیه برای شناسایی نیازها و ارائه مناسب‌ترین رژیم غذایی بر اساس آن، می‌تواند مفید باشد.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3، چربی‌های اشباع‌نشده‌ای هستند، که در برخی از افراد مبتلایان به آرتریت‌های التهابی مانند: آرتریت روماتوئید، آرتریت واکنشی و آرتریت پسوریاتیک، کمک‌کننده می‌باشند. آن‌ها می‌توانند مفید باشند، حتی اگر در حال مصرف داروهای قوی " تعدیل‌کننده ضد روماتیسمی (DMARD ها) " مثل متوتروکسات باشید.

کلسیم

کلسیم برای حفظ و سلامتی استخوان‌های شما بسیار مهم است. کمبود کلسیم خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد، بخصوص پس از یائسگی که در زنان شایع است. همچنین ممکن است در اثر مصرف طولانی‌مدت استروئیدها، خطر ابتلای به پوکی استخوان در شما افزایش یابد. همچنین کمبود کلسیم در رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری" نرمی استخوان " را افزایش دهد. توصیه می‌شود، اگر بالای 60 سال سن دارید، روزانه 1000 میلی‌گرم کلسیم به همراه ویتامین D مصرف نمایید. افرادی که از محصولات لبنی یا غذاهای غنی‌شده از کلسیم استفاده نمی‌کنند، ممکن است نیازمند مصرف مکمل‌های کلسیم باشند.

به‌تازگی، نگرانی‌هایی در خصوص مصرف مکمل‌های کلسیم (اما نه ویتامین D) مطرح‌شده است، ممکن است آن‌ها اثرات منفی بر سلامت قلب و عروق داشته باشند. البته این موضوع به قرص‌های کلسیم مربوط می‌شود، نه کلسیمی که از طریق مواد غذایی مصرف می‌گردد.

ویتامین D

بدن شما برای جذب و پردازش کلسیم نیاز به ویتامین D دارد. این ویتامین به‌طور طبیعی د بسیاری از غذاها وجود ندارد، هرچند روغن ماهی منبع خوبی از ویتامین د محسوب می‌شود.

ویتامین D را " ویتامین آفتاب" نیز نامیده‌اند، چراکه در هنگام قرارگیری در معرض نور آفتاب، پوست بدن شما ویتامین د تولید می‌کند.  اگر می‌توانید، هنگام خروج از منزل پوست صورت و دستان خود را در معرض نور خورشید قرار دهید، این کار بهترین راه برای به دست آوردن ویتامین د می‌باشد.  اگر شما بیش از 60 سال سن دارید، پوستتان تیره است و یا نمی‌توانید در معرض نور خورشید قرار بگیرید و در خصوص کمبود ویتامین د ، نگران هستید، در خصوص مصرف ویتامین د با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم برای شما مکمل تجویز شود.

گاهی اوقات مصرف روزانه مکمل حاوی (10 الی 20 میکروگرم) و یا (400 تا 800 واحد بین‌المللی (IU)) ویتامین D، به‌خصوص برای افراد بالای 60 سال توصیه می‌شود. اگر دچار کمبود شدید ویتامین د هستید و از طریق آزمایش خون این موضوع تأیید شده است، ممکن است برای شما تزریق ویتامین د و یا قرص‌های ویتامین د با دوز بالا تجویز شود.

آهن

آهن در جلوگیری از کم‌خونی مهم است  عارضه‌ای که در افراد مبتلابه آرتریت بسیار رایج است.

دو علت اصلی عبارت‌اند از:

  • مصرف داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی (NSAIDs) مانند آسپیرین، ایبوپروفن و یا دیکلوفناک. توقف مصرف NSAID ها یا مصرف داروی دیگر برای محافظت از معده (مهارکننده پمپ پروتون) می‌تواند کم‌خونی را کاهش دهد، اما در کنار آن باید از مکمل‌های آهن استفاده شود تا آهن ازدست‌رفته ناشی از مصرف این داروها جبران شود.
  • کم‌خونی ناشی از بیماری‌های مزمن، که اغلب با آرتریت روماتوئید و شرایط مشابه رخ می‌دهد و با مصرف مکمل آهن بهبود نمی‌یابد. اگر شما دچار کم‌خونی هستید پزشک شما می‌تواند مفید بودن یا نبودن مصرف مکمل‌های آن را برای شما مشخص سازد. اگر به همراه آهن ویتامین C مصرف شود، بدن بهتر می‌تواند آهن مصرفی را جذب نماید، بنابراین بهتر است همراه وعده غذایی خود، آب‌میوه و یا مقدار مناسبی از میوه‌ها و سبزیجات مصرف شود. بهتر است همراه غذا و یا مدتی پس‌ازآن، چای نوشیده نشود، چراکه در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کند.

ویتامین C

کبود ویتامین C با آرتریت مرتبط است. بااین‌حال، اگر شما پنج نوبت در روز از میوه و سبزی‌ها استفاده می‌نمایید، بعید است با مشکل کمبود ویتامین ث مواجه گردید، بنابراین نیازی به مصرف مکمل ویتامین ث نخواهد بود.

سلنیوم

غنی‌ترین منبع طبیعی سلنیوم، مغزها هستند، اما گوشت و ماهی نیز دارای سلنیوم می‌باشند. سلنیوم تقریباً در مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی گنجانده می‌شود. مصرف دوزهای بالایی از سلنیوم در درازمدت ممکن است مضر باشد، بنابراین اگر می‌خواهید در یک دوره طولانی‌مدت از مکمل سلنیوم استفاده نمایید، حتماً مقدار مصرف توصیه‌شده در روز را رعایت نمایید.

 

آیا مصرف برخی از غذاها باید محدود شود؟


برخی از افراد احساس می‌کنند که غذاهای خاص، شرایط آن‌ها را بدتر می‌کند، بنابراین حذف آن‌ها می‌تواند شرایط آن‌ها را بهتر نماید، برخی از این غذاها عبارت‌اند از:

 

  • میوه‌های خانواده مرکبات مانند پرتقال، لیمو و گریپ‌فروت.
  • سبزی‌ها خانواده بادنجان نیان شامل سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، فلفل، فلفل قرمز و بادمجان.

ما توصیه نمی‌کنیم این میوه‌ها و سبزی‌ها از رژیم غذایی شما به‌طور کامل حذف گردند، چراکه حاوی مواد مغذی فراوانی می‌باشند. درواقع، آن‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند است - پرتقال و فلفل قرمز حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام " کریپتوکسانتین بتا" می‌باشند که مطالعات نشان داده است، این ماده می‌تواند سرعت پیشرفت آرتروز را کاهش دهد.

 

بهترین رژیم غذایی برای آرتروز


  رژیم غذایی مدیترانه‌ای

03

درحالی‌که مطالعات محدودی در این زمینه صورت پذیرفته است، ‌اما شواهد حاکی از آن است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای بهترین شانس موفقیت برای کاهش علائم دارا می‌باشد. این برنامه غذایی عمدتاً از غذاهای ضدالتهابی مانند: ماهی، زیتون، روغن‌زیتون، غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزی‌ها تشکیل می‌شود.

آب‌آلبالو را امتحان نمایید

04

نشان داده‌شده است نوشیدن آب‌آلبالو دو بار در روز می‌تواند درد عضلانی را کاهش دهد. در یک مطالعه کوچک که بر روی 20 زن انجام‌گرفته است، مشخص شد مصرف حدود 300 گرم آب‌آلبالو دو بار در روز می‌تواند شاخص‌های التهابی را کاهش دهد، که احتمالاً به دلیل سطح بالای آنتوسیانین آن می‌باشد.

درمان به کمک ادویه‌جات

05

متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند غذاهای خود را با مقدار زیادی زردچوبه و زنجبیل طبخ نمایید، نشان داده‌شده هردوی این مواد در کاهش التهاب اثرات مثبتی دارند.

حذف گندم

06

به نظر می‌رسد برخی افراد نسبت به گندم دارای حساسیت می‌باشند، این عارضه با بیماری سلیاک متفاوت است. گزارش می‌شود، بسیاری از افراد با حذف گندم از رژیم غذایی خود حس بهتری دارند.

(Visited 29 times, 1 visits today)