رژیم غذایی و تغذیه مناسب سه ماه اول بارداری

ax1

با وجودی که بسیاری از خانم‌های باردار از بی‌اشتهایی و  حالت تهوع در ماه‌های اول بارداری رنج می‌برند، مصرف برخی مواد غذایی خاص و تغذیه بارداری می‌بایست مورد توجه خانم‌های باردار در سه ماه اول بارداری قرار گیرد.

تغذیه سالم عامل کلیدی در اطمینان از سلامت مادر و جنین و تامین مواد مغذی مورد نیاز برای بدن آن‌ها است. در هر حال قبل از ایجاد تغییر در رژیم غذایی لازم است در این رابطه با متخصص تغذیه صحبت و مشورت شود. به این ترتیب می توان از مواد غذایی مناسب برای تامین بهترین شرایط ممکن برای مادر و جنین استفاده کرد.

[sv slug=”alert”]شرایط بارداری هر فرد متفاوت از سایر افراد می‌باشد. در حقیقت احساس فرد در طول بارداری، سطح انرژی وی، و مواد غذایی که می‌تواند آن‌ها را مصرف کند، منحصر به فرد بوده و دارای شرایط خاص برای هر خانم باردار می‌باشد. به همین خاطر نباید وضعیت خانم‌های باردار در طول دوره بارداری با سایرین مقایسه شود. در حقیقت بدن مادر یک ماشین پیچیده است که مسئولیت رشد جنین را بر عهده دارد و حتی در مواردی که رژیم غذایی مادر فقط از ماکارونی و پنیر تشکیل شده باشد، باز هم بدن مادر از تامین تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد جنین اطمینان حاصل می‌کند. به همین خاطر لازم است مادر در طول دوره بارداری از مصرف مشروبات الکی خودداری کند، سطح آب بدن خود را حفظ نماید، و ویتامین‌ها و مکمل‌های مناسب مصرف نماید.

برای بهره‌مندی از یک رژیم مناسب و صحیح در طول دوره بارداری لازم است با متخصص تغذیه و رژیم درمانی مشاوره نمایید. پل ارتباطی ما با شما جهت رزرو نوبت یا مشاوره شماره‌ های 02122779006 و 02122581002 می‌باشد.[sv slug=”alert1″]

مروری بر تغذیه ماه‌های اول بارداری


ax

به عنوان یک قاعده کلی لازم است مادر در سه ماه اول بارداری روزانه 50 کالری بیشتر مواد غذایی مصرف کند. بنابراین، بارداری خود را به یک بهانه برای مصرف تمام مواد غذایی تبدیل نکرده و سعی کنید فقط در صورت گرسنگی مواد غذایی مناسب برای تغذیه مصرف نمایید.

به هر حال، در صورتی که مادر به شدت دچار حالت تهوع بوده و به سختی بتواند حتی غذاهای عادی را مصرف کند، نباید درباره 50 کالری اضافه نگرانی خاص وجود داشته باشد. در این زمان مادر می‌تواند هر آنچه را که می‌تواند در هنگام غذا خوردن مصرف کند و به دنبال روش‌های جایگزین برای تامین کالری مورد نیاز بدن خود باشد. برای مثال در این زمینه می توان از محصولات لبنی پرچرب یا مصرف آجیل به مقدار کم نام برد تا به این ترتیب مصرف این مواد غذایی کمترین ناراحتی را برای مادر به همراه داشته و مواد مورد نیاز را در اختیار بدن وی قرار دهد.

در طول سه ماه اول بارداری نباید مادر نسبت به مواد غذایی خود نگرانی زیاد داشته و کافی است مادر تا حد ممکن مواد غذایی مناسب برای تغذیه خود مصرف کند. در این شرایط نیازی به مقایسه کردن شرایط، احساس نگرانی یا فریب دادن خود نسبت به شرایط وجود ندارد. در حقیقت این مرحله از بارداری به زودی سپری شده و مادر می‌تواند با رسیدن به سه ماه دوم دوره بارداری و بهتر شدن احساس خود، مواد غذایی مورد نیاز را با راحتی بیشتر مصرف کند.

نکات مربوط به تغذیه در طول سه ماه اول بارداری


تغییرات در وضعیت بدن مادر

برآمدگی شکم مادر در طول سه ماه اول بارداری ایجاد نمی‌شود، اما شرایط بدن در طول این دوره به صورتی تغییر می‌کند که نوزاد از اکسیژن و مواد غذایی کافی برای رشد و تغذیه برخوردار باشد. در این زمان جفت شرایط مناسب را برای رشد جنین در رحم مادر فراهم می‌کند. در حقیقت در این زمان جفت تمام مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز را در اختیار جنین گذاشته و ضایعات را دفع می‌کند. به این منظور جریان خون در بدن مادر افزایش پیدا می‌کند تا امکان تطبیق وضعیت بدن مادر با شرایط جدید فراهم شود. علاوه بر این بدن مادر در طول این دوره به مقدار زیادی آهن و سایر مواد معدنی برای رشد جنین نیاز دارد.

رشد جنین

در طول بارداری جنین از یک سلول به یک انسان کامل با ابعاد بسیار کوچک تبدیل شده که از قلب، مغز، ریه، دست و پا برخوردار است. بدن نوزاد در طول بارداری نیاز به مجموعه متنوعی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آمینواسیدها دارد تا به این ترتیب بتواند فرآیند رشد خارق‌العاده خود را سپری کند.

مواد مغذی مورد نیاز برای مادر

  • فولیک اسید: نقش با اهمیت در رشد مغز جنین و توسعه کانال نخاعی دارد. مصرف این مکمل می‌بایست به محض اطلاع از بارداری مادر شروع شود.
  • ویتامین C: به بدن کمک می‌کند با عفونت‌ها و اسیدها از طریق جذب آهن مبارزه نماید. این ویتامین همچنین می‌تواند به تولید کلاژن نیز کمک کند. در حقیقت بدن از کلاژن برای ساخت تاندون‌ها و رباط‌ها استفاده می‌کند. علاوه بر این آهن برای تولید هموگلوبین در بدن استفاده می‌شود. هموگلوبین یک نوع سلول خونی است که وظیفه اکسیژن‌رسانی را در بدن بر عهده دارد.
  • پروتئین: از آمینواسیدها ساخته می‌شود. این اجزای بسیار کوچک برای ساخت سلول‌های جدید در بدن جنین مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • ویتامین A: به رشد جنین کمک کرده و ویتامین B کمپلکس از ایجاد نقص در جنین جلوگیری کرده و به تامین انرژی مورد نیاز بدن کمک می‌نماید.
  • ویتامین D: سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به تشکیل استخوان‌های مقاوم کمک می‌کند.

متخصص تغذیه با بهره‌گیری از دانش و تجربه لازم می‌تواند رژیم غذایی مناسب شرایط خاص بدنی شما را در اختیارتان قرار دهد تا تمام نیازهای شما و جنینتان در بر گرفته شود.

مصرف مواد غذایی سالم برای مادر و جنین

نکات لازم در ارتباط با مصرف مواد غذایی در طول 3 ماه اول بارداری به شرح زیر هستند:

  • پاک‌سازی قفسه‌های آشپزخانه: در هنگام شروع بارداری لازم است مواد غذایی موجود در آشپزخانه با گزینه‌های سالم‌تر جایگزین گردد. در این زمان لازم است تا حد ممکن مصرف شیرینی‌های مصنوعی و تنقلات ناسالم محدود شده و در صورت امکان به‌طور کامل حذف شود.
  • وعده‌های غذایی را فراموش نکنید: در صورتی که مادر به صورت نامنظم غذا مصرف کند، بدن مادر به این شرایط با کاهش انرژی و افزایش حالت تهوع واکنش نشان می‌دهد.
  • زمان‌بندی مصرف مواد غذایی و میان وعده‌ها: در طول دوره بارداری بهتر است تعداد دفعات غذا خوردن مادر افزایش یابد. به این ترتیب به جای مصرف دو وعده غذایی عمده در طول یک روز، بهتر است از پنج یا شش وعده غذایی محدود استفاده شود. در صورتی که مادر در هنگام خوابیدن با احساس گرسنگی مواجه می‌شود، بهتر است یک مقدار غذای محدود برای مواجه شدن با این شرایط در اختیار داشته باشد. معمولاً متخصصان تغذیه به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند ماست، میوه تازه، نان کامل و کره یا یک تکه پنیر در این زمان مصرف کنند. در حقیقت مصرف مواد غذایی حاوی قند طبیعی می‌تواند سطح قند خون را افزایش داده و حالت تهوع ناشی از ویار بارداری را کاهش دهد.

بهتر است مادر از مواد غذایی مغذی برای وعده عصرانه خود استفاده کرده و شام سبک مصرف کند. همچنین قبل از خوابیدن، لازم است مواد غذایی دارای سطح پروتئین بالا به مقدار کم مصرف شود. در حقیقت پروتئین اضافی موجود در این مواد غذایی می‌تواند سطح قند خون مادر را در طول شب تنظیم کند. در بسیاری از مواقع مصرف این مواد غذایی می‌تواند حتی از حالت ویار و تهوع صبحگاهی مادر جلوگیری نماید!

14 ماده غذایی که لازم است در طول سه ماه اول دوره بارداری مصرف شوند


  1. اسفناج
  2. عدس
  3. لیمو ترش
  4. آجیل
  5. پنیر
  6. مارچوبه
  7. تخم‌مرغ
  8. بروکلی
  9. لوبیا
  10. ماست
  11. مرغ
  12. کلم
  13. ماهی سالمون
  14. گیاهان دارای برگ سبز
مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »