رژیم لاغری برای تناسب اندام بعد از زایمان

بسیاری از خانم‌ها در رویای خود به دنبال از دست دادن وزن اضافی بدن بلافاصله پس از به دنیا آمدن کودک خود و پایان دوره بارداری هستند، اما در حقیقت این شرایط غیر محتمل بوده یا به سرعت اتفاق نمی‌افتد. در واقع همواره مهم است که خانم‌های باردار از انتظارات واقع‌بینانه در ارتباط با کاهش وزن خود پس از دوره بارداری برخوردار باشند. توجه داشته باشید کاهش وزن مادر با توجه به اندازه نوزاد، وزن جفت و مایع دور جنین پس از به دنیا آمدن کودک در حدود 6 کیلو می‌باشد. در نتیجه به دنیا آمدن کودک نمی‌تواند وزن مادر و حجم شکم وی را بطور قابل توجه کاهش دهد. به همین خاطر لازم است خانم‌های باردار پس از به دنیا آوردن کودک خود برای بازگشت به شرایط عادی و ایجاد تناسب اندام اقدامات زیاد و گسترده انجام دهند.

احتمالاً وضعیت ظاهری بدن مادر پس از بارداری دچار تغییرات شدید می‌شود و به همین خاطر بازگشت به شرایط عادی قبل از بارداری در ارتباط با وزن یا ظاهر ممکن است برای فرد دشوار باشد. به این ترتیب تا زمانی که فرد احساس سلامتی خود را باز یافته و آمادگی خود را به دست آورد، نباید اقدامات لازم برای کاهش وزن و ایجاد تناسب اندام آغاز شود. این شرایط معمولاً با رسیدن کودک به سن 6 ماهگی ایجاد خواهد شد. به هر حال در صورتی که مادر در طول دوره بارداری به مقدار زیاد وزن اضافه کرده باشد، کاهش وزن و بازگشت به شرایط عادی به مدت زمان بیشتر نیاز خواهد داشت. در این شرایط می‌توان با متخصص تغذیه در ارتباط با رژیم غذایی و تمرین‌های حرکتی مناسب صحبت کرده و با توجه به توصیه‌های وی اقدامات مورد نیاز برای لاغری و تناسب اندام پس از زایمان را شروع کرد.
پل ارتباطی ما با شما شماره تماس 02122563508 و 09354276722 می‌باشد.

برنامه هفتگی برای کاهش وزن و عوامل تاثیرگذار بر آن


h2

پس از به دنیا آوردن کودک، فرآیند کاهش وزن مادر به تدریج آغاز می‌شود. با این وجود ممکن است برخی افراد به دنبال سرعت بخشیدن به این شرایط با استفاده از رژیم غذایی مناسب و اهداف خاص باشند. به عنوان یک قاعده کلی باید توجه داشته باشید نباید مادر بیش از 750 گرم در هر هفته وزن کم نماید. این شرایط به معنی مصرف غذای کمتر به مقدار 3،500 تا 5،250 کالری در هفته یا 500 تا 750 کالری در یک روز است.

امروزه ثابت شده بسیاری از عوامل بر روند کاهش وزن مادر پس از بارداری تاثیر دارند. این عوامل شامل سن، رژیم غذایی (هنگامی که فرد مقدار بیشتری پروتئین در مقایسه با کربوهیدرات‌ها مصرف کرده و مقدار بیشتری مواد غذایی در شروع روز مصرف می‌کند، بدن می‌تواند مقدار بیشتری کالری سوزانده و عملکرد بهتری داشته باشد)، سطح فعالیت (با افزایش سطح فعالیت، سطح سوخت و ساز بدن بطور مشخص افزایش می‌یابد)، و شرایط متابولیسم طبیعی بدن است که عوامل ژنتیک بر آن تاثیرگذار هستند.

رژیم غذایی پس از بارداری


h3

با توجه به اینکه بدن مادر پس از به دنیا آوردن کودک به استراحت زیاد و مواد مغذی لازم برای ریکاوری نیاز دارد، به منظور جلوگیری از ایجاد عفونت و لزوم شیردهی به کودک، نباید مادر تا رسیدن کودک به سن 6 هفتگی از رژیم غذایی برای کاهش وزن استفاده کند. در حقیقت عجله کردن برای این کار می‌تواند آسیب‌های احتمالی برای مادر و نوزاد به همراه داشته باشد.

هنگامی که مادر احساس کرد برای گرفتن رژیم غذایی جهت کاهش وزن و ایجاد تناسب اندام پس از به دنیا آوردن کودک آماده است، لازم است از مصرف مقدار کافی کالری در طول روز اطمینان حاصل شود. در این شرایط انتخاب رژیم غذایی نامناسب فقط برای مادر خطرناک نیست، بلکه این وضعیت می‌تواند بر شرایط شیردهی مادر تاثیر گذاشته و گرسنگی و رشد نامناسب کودک را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، سوزاندن سریع چربی می‌تواند باعث تولید یک نوع سم خاص در بدن شده و این سم می‌تواند به شیر مادر منتقل شود. حتی در مواردی که مادر به کودک خود شیر نمی‌دهد، مصرف مقدار بسیار کم کالری نیز می‌تواند مادر را در معرض سوء تغذیه قرار دهد. این شرایط می‌تواند باعث آهسته شدن فرآیند متابولیسم (سوخت و ساز) بدن شده و روند از دست دادن وزن بدن را با مشکل مواجه کند.

به خاطر داشته باشید، در صورت شیردهی به کودک، کالری‌های مورد نیاز بدن مادر در طول شش ماه اول پس از بارداری حتی بیشتر از سه ماهه سوم بارداری است. به این ترتیب متخصص تغذیه می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط مادر و نوزاد، مقدار دقیق کالری مورد نیاز بدن وی را مشخص کرده و با ارائه اطلاعات لازم، به حفظ سلامت مادر و کودک کمک کند. در این زمان همچنین سطح فعالیت‌های مورد نیاز برای مادر نیز مشخص خواهد شد. برای مواجه شدن با این شرایط، بطور میانگین خانم‌ها نیاز به حدود 2،000 کالری در روز داشته و خانم‌های شیرده باید 500 کالری اضافی برای حفظ وزن فعلی خود مصرف نمایند. به هر حال برای کاهش وزن به میزان نیم کیلو، لازم است مقدار مصرف کالری به میزان 3،500 کالری در هفته (یا 500 کالری در روز) کاهش یابد. انجام این کار از طریق انجام فعالیت‌های ورزشی نیز امکان‌پذیر می‌باشد. در هنگام تغذیه مادر لازم است اطمینان حاصل شود مواد غذایی مصرفی از مواد مغذی کافی برخوردار هستند. به این منظور می‌توان برچسب اجزای موجود در مواد غذایی را بر روی بسته‌های آنها مطالعه کرد. علاوه بر این به خاطر داشته باشید هر چه وزن مادر کمتر باشد، مقدار کالری مورد نیاز برای بدن وی نیز کمتر خواهد بود. به همین خاطر لازم است در طول دوره کاهش وزن، به تدریج مقدار کالری مصرفی بدن نیز کاهش یابد.

شیردهی و کاهش وزن


h4

هر چند کاهش وزن به میزان 5 کیلو، 10 کیلو یا بیشتر پس از به دنیا آمدن کودک به نظر دشوار می‌رسد، انجام این کار ساده‌تر از چیزی است که مادر معمولاً تصور می‌نماید. در حقیقت شیردهی پس از به دنیا آمدن کودک باعث می‌شود مقدار بیشتری وزن در طول مدت زمان مشخص کاهش پیدا کند. به این ترتیب با توجه به میزان شیر تولید شده توسط بدن مادر، فرآیند شیردهی می‌تواند باعث شود حدود 500 کالری بیشتر در طول روز توسط بدن مصرف شود. علاوه بر این شیردهی می‌تواند باعث آزادسازی هورمون‌هایی شود که نقش تاثیرگذار در جمع شدن رحم و برآمدگی شکم پس از به دنیا آمدن کودک دارند. متاسفانه بر خلاف تصور موجود، نیازی به اضافه وزن به میزان 5 کیلو به منظور ایجاد ذخیره لازم برای بدن مادر در طول دوره شیردهی وجود ندارد. در واقع از دست دادن این وزن اضافی پس از پایان دوره شیردهی می‌تواند مادر را با شرایط دشوار مواجه کند. در این زمان (پایان شیردهی) مراقبت از کودک به فعالیت‌های کمتر نیاز داشته و این شرایط به معنی سوزاندن سطح چربی کمتر در مقایسه با زمان شیردهی توسط بدن است. به هر حال، بطور همزمان مادر احتمالاً با از دست دادن اشتها به صورت طبیعی مواجه می‌شود. به این ترتیب بدن به صورت طبیعی شرایط لازم را برای انتخاب رژیم غذایی مناسب برای مادر ایجاد می‌کند. در این زمان همچنین مادر احساس بهتر (و علاقه بیشتر) به افزایش سطح فعالیت پیدا خواهد کرد. بنابراین زمانی که شیردهی متوقف شود، نیازی به نگرانی زیاد درباره کاهش وزن اضافی وجود ندارد. به این ترتیب در این مرحله تغییر در سبک زندگی می‌تواند به ایجاد شرایط لازم برای دستیابی به وزن طبیعی کمک کرده و با انجام اقدامات مناسب می‌توان فرآیند کاهش وزن مادر و ایجاد تناسب اندام وی را تسریع بخشید.

حفظ سطح فعالیت


h5

به خاطر داشته باشید انجام تمرین‌های حرکتی و ورزش کردن نقش موثر در حفظ سلامت بدن و از بین بردن چربی پهلوها دارد. در این وضعیت حتی اگر مادر مشغله فراوان دارد، باز هم می‌تواند از تمرین‌های حرکتی مناسب با توجه به شرایط خود استفاده نماید. به این ترتیب لازم است مادر درباره حرکت‌های ورزشی و تمرین‌های حرکتی قبل از شروع آنها با پزشک معالج خود صحبت کرده و هیچ‌گاه این حرکت‌ها را در هنگام خستگی انجام ندهد. علاوه بر این معمولاً به افراد توصیه می‌شود فعالیت‌هایی را به این منظور انجام دهند که برای آنها لذت‌بخش (برای مثال پیاده‌روی، یوگا، دوچرخه‌سواری، شنا، و سایر فعالیت‌های مانند آن) است. این فعالیت‌ها می‌بایست بطور منظم در فعالیت‌های عادی هفتگی مورد توجه قرار گیرند. به غیر از فعالیت‌های مورد  نیاز برای کاهش وزن و ایجاد تناسب اندام پس از به دنیا آوردن کودک، قدم زدن با کودک در یک پارک یا زمین بازی بهترین روش برای ملاقات با سایر مادرانی است که از تجربه لازم در ارتباط با به دنیا آوردن کودک و کاهش وزن و دستیابی به تناسب اندام برخوردار هستند.

(Visited 37 times, 1 visits today)