هرم غذایی چیست؟معرفی گروه های هرم تغذیه

fhj

هرم مواد غذایی سالم یک راهنمای ساده درباره انواع و نسبت مواد غذایی است که می‌بایست به صورت روزمره برای برخورداری از زندگی سالم توسط افراد مصرف شود. این هرم از پنج گروه مواد غذایی اصلی بعلاوه چربی‌های مفید به صورت متناسب با رژیم غذایی تشکیل شده است. مطالعات انجام شده در این حوزه نشان می‌دهد افراد به صورت روزمره مقدار زیادی کالری از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های دارای سطح بالای چربی، شکر و نمک دریافت می‌کنند و این مواد غذایی در طبقه بالای هرم مواد غذایی قرار دارند. این مواد به مقدار بسیار محدود ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن را تامین می‌کنند. به این ترتیب محدود کردن مصرف این مواد غذایی از نقش کلیدی در دستیابی به تغذیه سالم برخوردار است.

ظرف غذای سالم، به منظور تامین مواد غذایی مختلف مورد نیاز بدن در طول روز طراحی شده است. این رژیم غذایی می‌تواند راهنمای تفصیلی (به زبان ساده) برای کمک به افراد برای انتخاب بهترین مواد غذایی برای مصرف باشد. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که افراد در ارتباط با هرم مواد غذایی و نیز رژیم غذایی و توصیه‌های ارائه شده برای حفظ سلامت خود می‌کنند، این است که با توجه به شرایط مختلف هر فرد لازم است از توصیه‌ها و دستورالعمل‌های متفاوت برای افراد استفاده شود و امکان استفاده از یک دستورالعمل برای همه افراد بطور مشابه وجود ندارد. به همین خاطر همواره توصیه می‌شود برای اطلاع از رژیم غذایی صحیح ابتدا با متخصص تغذیه ملاقات شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 02122563508 - 09354276722  تماس حاصل نمایید.

هرم غذایی چیست؟


هرم غذایی به منظور ساده‌سازی تغذیه سالم طراحی شده است. در حقیقت تغذیه سالم با انتخاب سطح مناسب مواد مغذی، پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین، و مواد معدنی مورد نیاز برای زندگی سالم ارتباط دارد. به این ترتیب مواد غذایی حاوی انواع خاص مواد مغذی و معدنی در این هرم به همراه یکدیگر در یک طبقه قرار گرفته‌اند. در حقیقت دنبال کردن هرم غذایی می‌تواند به افراد برای تغذیه متوازن و تامین مقدار کالری مناسب برای انجام فعالیت‌های روزمره کمک کند.

هرم غذای اولیه و مشکلات مربوط به آن


fgg

طبقه پایین هرم غذا نشان دهنده گروه کربوهیدرات است که معمولاً به افراد توصیه می‌شود 6 تا 11 واحد در روز از آن استفاده کنند. در طبقه بعدی این هرم، گروه سبزیجات در سمت چپ (3 تا 5 واحد در روز) و گروه میوه‌ها در سمت راست (2 تا 4 واحد در روز) قرار دارد. طبقه ماقبل آخر این هرم از گروه محصولات لبنی در سمت چپ (2 تا 3 واحد در روز) و گروه مواد غذایی پروتئینی در سمت راست (2 تا 3 واحد در روز) تشکیل شده است. در نهایت بالاترین طبقه این هرم گروه چربی‌ها است که لازم است تا حد ممکن افراد از مصرف آنها خودداری کنند. توجه داشته باشید هدف از هرم غذای اولیه پیشنهاد یک رژیم غذایی سالم بوده که دنبال کردن آنها برای همه افراد ساده باشد.

با مصرف این مقدار از مواد غذایی در طول یک روز، فرد مشکلی با مصرف 6 واحد مواد غذایی حاوی کربوهیدرات در روز نخواهد داشت. در طرف دیگر این معادله، مجموعه مواد غذایی تعیین شده برای وعده غذایی نشان دهنده مقدار مناسب پروتئین است، اما در این طبقه مقدار پروتئین اضافی مصرفی در سایر مواد غذایی مثل لبنیات در نظر گرفته نشده است. علاوه بر این، در این هرم غذایی بسیاری از متغیرهای با اهمیت همچون جنسیت، قد و وزن فرد، سطح فعالیت‌های روزمره، نحوه هضم مواد غذایی توسط بدن، و سایر موارد مانند آن در نظر گرفته نشده است. با توجه به این شرایط می‌توان گفت هرم غذای اولیه بر اساس یک تفکر مناسب و دقیق طراحی شده، اما بطور مشخص نمی‌تواند ابزاری برای تعیین رژیم غذایی مناسب برای همه افراد باشد.

هرم‌های غذایی جدید


هرم غذایی از زمان طراحی تا کنون تغییرات محدود داشته و به این ترتیب انواع مختلفی از آن توسط محققان معرفی شده است که دو مورد از مهم‌ترین هرم‌های غذایی مورد بررسی قرار گرفته است.

he3

با وجودی که هرم غذای اصلی تا حدودی گمراه کننده و ناقص است، با این حال با استفاده از این هرم می‌توان یک پازل تمام عیار در اختیار داشت. به هر حال هرم غذایی جدید در واقع تا حدود زیاد مشابه هرم قدیمی است، به غیر از اینکه مطالعه آن دشوارتر است. در این هرم انواع مختلف گروه‌های غذایی با رنگ‌های متفاوت طراحی شده، ولی اندازه آنها مشابه نیست . به این ترتیب اندازه در نظر گرفته شده برای هر گروه غذایی می‌بایست نشان دهنده مقدار استفاده از طبقه مورد نظر در رژیم غذایی روزانه باشد. با توجه به این هرم می‌توان مشاهده کرد که حبوبات/ کربوهیدرات‌ها هنوز بزرگ‌ترین بخش از هرم و چربی‌ها کوچک‌ترین بخش هرم را تشکیل می‌دهد (بخش زرد که نادیده گرفتن آن بسیار ساده است). به این ترتیب می‌توان گفت تغییرات زیادی در این هرم نسبت به هرم اصلی ایجاد نشده اما ویژگی‌های جدیدی به هرم اولیه اضافه شده است.

he4

در سال 2003، هرم غذایی مورد بازنگری قرار گرفت. آنچه در این بازنگری از اهمیت برخوردار است ایجاد تمایز بین انواع مختلف مواد غذایی است که قبلاً در یک گروه مشابه طبقه بندی شده، اما می‌توانند تاثیر بسیار متفاوت بر رژیم غذایی فرد داشته باشند. برای مثال، غلات سفید هم اکنون از غلات کامل جدا شده و یافته‌های جاری نشان می‌دهد غلات کامل انتخاب سالم‌تری برای فرد باشند (اما هنگامی که غلات کامل را خریداری می‌کنید، لازم است از مصرف موارد مناسب برای خود مطمئن شوید). اطلاعات ارائه شده در این هرم اطلاعات جدید درباره مواد غذایی در اختیار اکثر افراد قرار نمی‌دهد، اما نیازی به نگرانی درباره اطلاعات نادیده گرفته شده در این هرم غذایی وجود ندارد.

چگونه می‌توان از یک هرم غذایی استفاده کرد؟


he5

در عمل شباهت‌های زیاد در هرم‌های غذایی باعث ارائه برخی پیشنهادات عمومی برای افراد شده، اما عمل کردن بر اساس هر یک از این پیشنهادات بدون بررسی نیازهای خاص فرد بهترین روش برای اقدام نیست. در این مطلب چگونه استفاده از اطلاعات یک هرم غذایی (یا هر غذایی اصلاح شده که در بخش قبل بررسی شد) و نیز استفاده واقعی از آنها برای تغذیه بهتر ارائه شده است.

تمرکز بر مواد غذایی ساده

he6

در رژیم غذایی خود حتماً کدو را به عنوان بخشی از مواد غذایی مصرف در نظر گرفته و برای مثال از مواد غذایی مشابه در این رابطه استفاده کنید. در حقیقت مصرف یک واحد مواد غذایی پروتئینی (بوقلمون)، یک واحد لبنیات (یک تکه پنیر)، و یک واحد (یا بیشتر) کربوهیدرات (نان) می‌تواند نیاز روزمره شما را به این مواد مغذی برطرف کند. با این وجود همواره امکان عوض کردن محتویات مواد غذایی و جایگزینی آنها با یکدیگر وجود دارد.

در صورتی که آشپزی می‌کنید، سعی نمایید از بهترین مواد غذایی برای این کار استفاده کرده و از خواص آنها اطلاع داشته باشید. به این ترتیب می‌توان از تاثیر مواد غذایی بر بدن اطلاع پیدا کرده و نیز برخی مواد غذایی را به دستور غذا برای بهبود کیفیت آن و سالم‌تر کردن آن اضافه یا کم نمایید. با وجودی که الزاماً نیازی به کنار گذاشتن پخت و پز نیست، مصرف غذاهای پخته نشده و فرآوری نشده می‌تواند یک بخش مهم از یک رژیم غذایی سالم باشد.

درک مزایا و معایب هر ماده غذایی

هنگامی که مواد غذایی مورد نیاز برای مصرف را انتخاب می‌کنید، هیچ‌گاه نمی‌توان از فهرست کامل مواد مغذی موجود در آن اطلاع داشت. به هر حال، با مطالعه مطالب مفید می‌توان از برخی مزایا و معایب مواد غذایی خاص اطلاع حاصل کرد. برای مثال فرض کنید می‌خواهید ساندویچ درست کرده و به دنبال تصمیم‌گیری درباره محتویات آن هستید. در این شرایط اطلاع از مواد غذایی مناسب برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر در این رابطه کمک کند. به این ترتیب هرم غذایی می‌تواند یک راهنمای مناسب برای انتخاب مواد غذایی بوده اما گاهی اوقات می‌توان از مواد غذایی خارج از طبقه‌بندی‌های اصلی این هرم نیز برای تغذیه استفاده کرد.

عامل‌های تاثیرگذار بر بدن

مقدار کالری مصرفی روزانه به عوامل متعدد بستگی داشته، اما این عوامل عمدتاً در تمام هرم‌های غذایی مورد توجه قرار می‌گیرد. هنگامی که مقدار کالری مورد نیاز بدن در روز برای حفظ یک رژیم غذایی متوازن تعیین می‌شود، لازم است عوامل مختلف همچون سن، جنسیت، قد، سطح فعالیت، و میزان چربی اضافی در بدن فرد مورد توجه قرار گیرد. رژیم غذایی سالم همیشه از طریق کاهش مقدار کالری مصرفی ایجاد نشده و به همین خاطر لازم است با متخصص تغذیه درباره هرگونه تصمیم‌گیری جدی درباره رژیم غذایی صحبت شود.

عوامل تاثیرگذار بر مشکلات غذایی افراد

بسیاری از افراد آلرژی و حساسیت داشته و به همین خاطر مجبور هستند برخی از مواد غذایی در نظر گرفته شده در هرم غذایی را با مواد غذایی دیگر جایگزین نمایند. به این ترتیب لازم است به خاطر داشته باشید می‌توان بعضی از مواد غذایی را با سایر مواد جایگزین کرد، اما با این وجود لازم است اطلاعات کافی از تفاوت‌های بین این مواد غذایی و محتویات مغذی وجود داشته باشد.

(Visited 166 times, 1 visits today)