diabetes-management-toowoomba

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟

برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما خوب بوده و وضعیت سلامتی شما اجازه می‌دهد، ممکن است بتوانید روزه بگیرید. اما باید توجه داشت که برای افراد دیابتی روزه‌ داری ممکن است با چالش‌های خاصی همراه باشد و نیازمند تغییراتی در رژیم غذایی، داروها و سایر عوامل باشد.

خطرات مرتبط با دیابت در روزه داری

روزه‌داری با دیابت می‌تواند چالش‌های زیادی را به همراه داشته باشد و فرد دیابتی را در معرض برخی خطرات قرار دهد.

اما خطرات روزه‌داری برای مبتلایان به دیابت، از فردی به فرد دیگر متفاوت است و پزشک با توجه به عوامل زیر صلاحیت فرد را برای روزه‌داری تعیین می‌کند:

   نوع دیابت:

 افراد مبتلا به دیابت نوع یک که انسولین مصرف می‌کنند در معرض خطر نوسانات قند بیشتری نسبت به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هستند.

مدت ابتلا به دیابت: 

مدت ابتلا است در بیماران دیابتی که بیش از ۱۰ سال از ابتلای به دیابتشون می‌گذرد ما افزایش خطر داریم لذا باید این افراد در روزه داری محتاط تر باشند

وضعیت کنترل قند خون:

 در صورت بالا بودن ای وان سی که معادل قند خون سه ماه فرد است توصیه به روزه‌داری نمی‌شود. میزان مجاز ای وان سی برای روزه داری پایین‌تر از 7 است.

مشاوره پزشکی:

قبل از شروع هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا فعالیت‌های بدنی مانند روزه داری، مهم است که با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

نظارت بر قند خون:

دیابت در روزه داری

در طول روزه داری، باید قند خون خود را به صورت دقیق نظارت کنید و به مواردی مانند قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و قند خون بالا (هایپرگلیسمی) توجه ویژه داشته باشید. افرادی که قند خون پایین تر از 75 و بالاتر از 200 یا 250 دارند باید در روزه داری محتاط تر باشند

تغییرات در رژیم غذایی و داروها:

ممکن است نیاز به تنظیماتی در رژیم غذایی و مصرف داروها داشته باشید تا بتوانید روزه داری را با موفقیت انجام دهید.

آزمایش عملکرد کلیه:

افراد دیابتی باید مراقبت ویژه‌ای نسبت به سلامتی کلیه خود داشته باشند. بنابراین قبل از تصمیم به روزه داری، ممکن است پزشک شما بخواهد که آزمایش عملکرد کلیه شما را بررسی کند.

توجه به علائم نامطلوب:

در صورتی که هرگونه علائم نامطلوب مانند سرگیجه، تهوع، سرفه، یا دچاری‌های دیگر را تجربه کنید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

چالش‌های کنترل قندخون (دیابت) در روزه‌داری

بزرگ‌ترین چالش افراد دیابتی افت قندها و قندهای بالای مکرر در طول روزه داری است. در کنار نوسانات قند خون، چالش‌هایی مانند:

کم آبی بدن (دهیدراتاسیون)، بخصوص زمانی که ماه رمضان در فصل تابستان و هوای گرم باشد.

     – دفعات تست قند

     – تنظیم نوع و دوز داروها

     – تنظیم برنامه غذایی مناسب

     – کنترل ساعت خواب

     – فعالیت بدنی در ماه رمضان

سوالات متداول

آیا فرد دیابتی می تواند روزه بگیرد؟

روزه گرفتن در این افراد دارای شرایط خاص هستند باید تحت نظارت دکتر متخصص انجام شود

قند خون مجاز برای روزه گرفتن چه مقدار است؟

در طول روزه داری، باید قند خون خود را به صورت دقیق نظارت کنید و به مواردی مانند قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و قند خون بالا (هایپرگلیسمی) توجه ویژه داشته باشید. افرادی که قند خون پایین تر از 75 و بالاتر از 200 یا 250 دارند باید در روزه داری محتاط تر باشند

درچه شرایطی افراد دیابتی نمی توانند روزه بگیرند؟

در صورت بالا بودن ای وان سی که معادل قند خون سه ماه فرد است توصیه به روزه‌داری نمی‌شود. میزان مجاز ای وان سی برای روزه داری مجاز باید پایین‌تر از 7 باشد. و زمان ابتلا به دیابت بالاتر از 10 سال باشد.