رژیم غذایی لاغری سریع: عوارض و توصیه‌ها

برآورد زمان مطالعه: 9 دقیقه

کاهش وزن

شاید تا به ‌حال تبلیغات مختلفی که در مورد کاهش وزن می‌شود را شنیده‌اید: در ده روز پنج وزن کم کنید! ، هرچه قدر می‌خواهید غذا بخورید و وزن خود را کاهش دهید! یا هر روز یک سایز کم کنید!

هیچ‌کدام از این روش‌های واقعاً موجب کاهش وزن سریع نمی‌شوند و به‌هیچ‌ وجه ایمن نیستند. آیا هیچ می‌دانید که رژیم غذایی لاغری سریع و کاهش وزن چه خطراتی به همراه دارند؟ آیا تا به‌ حال در مورد عوارض جدی گرفتن رژیم‌های غذایی سخت و کاهش وزن سریع ، به شما هشدار داده نشده؟ در این مقاله به برخی خطرات این کار اشاره خواهیم کرد.

راه‌ها و رژیم‌های زیادی برای کم کردن زیاد وزن طی مدت زمان کوتاه وجود دارند. اما اغلب این رژیم‌ها به سختی به شما گرسنگی می‌دهند و شما را ناراضی و ناراحت می‌کنند. اگر شما توان کافی نداشته باشید، مطمئنا در میانه‌های راه از ادامه دادن به این رژیم‌ها منصرف می‌شوید. یک رژیم غذایی کاهش وزن مناسب و موفق، رژیمی است که توسط متخصص تغذیه و با توجه به سبک زندگی عادی فرد و نیازهای او تدوین شده است.

رژیم‌های غذایی ارائه شده توسط دکتر ابوالحسنی دارای خصوصیات کلیدی زیر هستند:

  • اشتهای شما را به طور قابل ‌توجهی کاهش می‌دهد.
  • موجب می‌شود که بدون احساس گرسنگی و در کمترین زمان ممکن، وزن خود را کم کنید.
  • سلامت متابولیسمی بدن شما را بهبود می‌دهد.

شما می‌توانید جهت آگاهی از ساعات کاری مطب و یا رزرو وقت مشاوره با شماره‌های 02122779006 و 02122581002 تماس حاصل نمایید.

کاهش سریع وزن چیست؟


کاهش وزن

تبلیغات بسیار زیاد و متنوعی در مورد رژیم‌های غذایی کاهش وزن سریع می‌شود و دسته‌بندی کردن همه‌ی آن‌ها کار مشکلی است.

رژیم‌های گرسنگی

به این رژیم‌ها، رژیم “پاک‌سازی” گفته می‌شود که تبلیغات زیادی در مورد آن می‌شود؛ رژیم آب، آب‌لیمو، شربت افرا و فلفل قرمز و بسیاری رژیم‌های دیگر. گسترش این نوع رژیم‌های غذایی در دهه‌ی 1950 آغاز شد. این رژیم‌ها معمولاً ادعا می‌کنند که از طریق تنقیه بدن شما را سم‌زدایی می‌کنند.

قرص‌ها و مکمل‌های لاغری

قرص‌ها و مکمل‌های بی‌شماری هستند که کاهش وزن و لاغری سریع را تضمین می‌کنند. به طور کلی، این قرص‌ها ادعا می‌کنند که جذب مواد غذایی را مسدود می‌کنند یا متابولیسم بدن را افزایش داده و چربی سوزی می‌کنند.

رژیم‌های کم‌کالری

یک روش کاهش وزن سریع که بر اساس اطلاعات پزشکی ارائه می‌شود نیز، رژیم کم‌ کالری است. اغلب رژیم‌های کاهش وزن سریع، براساس مطالعات افراد بر روی این نوع رژیم‌ها ارائه می‌شوند.

کرم و دستگاه‌های لاغری و وردهای جادویی

به نظر می‌رسد هیچ پایانی برای روش‌های عجیب و بی‌معنا به منظور کاهش وزن سریع وجود ندارد. بسیاری از این روش‌ها ادعا می‌کنند که می‌توانند جایگزین رژیم کاهش وزن و ورزش کردن باشند.

آیا کاهش سریع وزن، مؤثر است؟


سازمان غذا و دارو (FDA)  بر تولید داروهای مکمل لاغری نظارت می‌کند، اما این سازمان با این مکمل‌ها بیشتر مانند غذا برخورد می‌کند تا دارو! انجمن غذا و دارو همچنین بر هیچ یک از تبلیغات و ادعایی که شرکت‌های سازنده این داروها می‌کنند، نظارت ندارد. برخلاف شرکت‌های دارویی شرکت‌های تولیدکننده مکمل، مجبور نیستند که قبل از فروش محصولات خود، ثابت کنند که محصولات آن‌ها مؤثر و ایمن است. این موضوع بدین معناست که مکمل‌های لاغری، قبل از توزیع در بازار مجبور به گرفتن تاییدیه از سازمان FDA نیستند.

به جز جراحی کاهش وزن و رژیم‌های کم‌کالری هیچ محصول، قرص، رژیم یا راه دیگری  برای لاغری وجود ندارد، که تأثیرگذاری آن به اثبات رسیده باشد. برخی از داروهای تجویزی می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند، اما این داروها بسیار آرام و تدریجی اثر می‌کنند و تأثیرگذاری آن‌ها تنها همراه با رژیم غذایی و ورزش کردن میسر است. اما از سوی دیگر این داروها به کبد آسیب‌های جدی می‌زنند.

در هر رژیم غذایی کاهش وزن، چیزی که واقعاً موجب سوزاندن چربی‌ها می‌شود، خوردن قرص یا غذاهای خاص نیست بلکه  کاهش کالری مصرفی همراه با انجام ورزش است.

خطرات کاهش وزن و لاغری سریع چیست؟


کاهش وزن

رژیم‌های لاغری سریع تأثیرات مخرب زیادی بر بدن می‌گذارند. برخی از خطرات احتمالی ناشی از این رژیم‌ها عبارت‌اند از:

  • سنگ کیسه‌ی صفرا : 15 تا 25 در صد از افرادی که طی چند ما، مقدار بسیار زیادی وزن کم می‌کنند دچار این عارضه می‌شوند.
  • کم‌آبی بدن که می‌توان با خوردن مقادیر بسیار زیاد آب و مایعات آن را جبران کرد.
  • سوءتغذیه که معمولاً ناشی از نخوردن پروتئین کافی برای چندین هفته‌ی متوالی است.
  • عدم تعادل الکترولیت‌ها در بدن که در موارد نادری می‌تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد.

سایر عوارض جانبی کم کردن سریع وزن عبارت‌اند از:

خطرات ناشی از رژیم لاغری سریع با گذشت زمانی که در رژیم به سر می‌برید، رفته ‌رفته بیشتر می‌شوند. رژیم‌های بدون پروتئین در این بین بسیار خطرناک‌تر هستند.

آیا کم کردن سریع وزن فکر خوبی است؟


کم کردن سریع وزن می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر سلامتی بگذارد، همان‌طور که چاقی نیز برای سلامتی مضر است. به همین خاطر گرفتن رژیم‌های غذایی کم‌کالری، راهی منطقی برای کم کردن وزن در افرادی با اضافه‌وزن بسیار بالا است ( افرادی با شاخص توده بدنی بیشتر از 30) که به خاطر دلایل مشخصی (مانند جراحی کاهش وزن) نیاز به کم کردن سریع وزن دارند.

رژیم‌های غذایی کم‌کالری تحت نظارت پزشک انجام می‌شوند و تنها چند هفته طول می‌کشند. در این رژیم‌ها، غذاهای تجویز شده به لحاظ ارزش غذایی و داشتن تمامی مواد مغذی، کاملاً متعادل هستند. رژیم‌های کم‌کالری طی 12 هفته حدود 15 تا 25 درصد از وزن بدن را کم می‌کنند. این میزان از کاهش وزن برای کسانی است که رژیم غذایی را تا انتها ادامه می‌دهند. اما 25 تا 50 درصد از افراد این رژیم را تا انتها ادامه نمی‌دهند.

البته بسیاری از افرادی که رژیم‌های لاغری سریع می‌گیرند، این کار را خودشان انجام می‌دهند. این کار معمولاً برای رسیدن به یک هدف کوتاه‌مدت مانند پوشیدن یک لباس خاص یا رفتن به یک مهمانی است.

گرسنگی دادن به خودتان قطعاً کار درستی نیست. اما اگر بدن شما کاملاً سالم است، محدود کردن غذاهایی با کالری بسیار بالا برای مدت زمان کوتاه، نمی‌تواند ضرری برای شما داشته باشد. اما بهتر است در این‌باره با پزشک خود مشورت کنید و به او بگویید که چه رژیم غذایی گرفته‌اید و توجه کنید که رژیم شما شامل پروتئین کافی (70 تا 100 گرم در روز) باشد. از قرص مولتی‌ویتامین استفاده کنید و غذاهای غنی از پتاسیم مصرف کنید (گوجه، پرتغال و موز).

برخی از رژیم‌های لاغری سریع خطرناک که باید از آن‌ها اجتناب کنید



رژیم سه‌روزه

دارای کالری بسیار پایین و ارزش غذایی کم.


رژیم قلب مقدس

یک رژیم با سوپ که کالری آن بسیار پایین است و کمبود مواد مغذی لازم را دارد.


رژیم تخم‌مرغ

برخی از انواع رژیم‌های غذایی توصیه می‌کنند که هیچ چیز به جز
تخم‌مرغ نخورید!


رژیم سوپ کلم

این رژیم تضمین می‌کند که به سرعت وزن کم خواهید کرد، اگر هیچ چیز به جز سوپ کلم نخورید.


رژیم 7 روزه

رژیم 7 روزه نیز دارای کالری بسیار پایین و ارزش غذایی کم است.

توجه کنید که هر رژیم غذایی که می‌گیرید باید به تدریج به سبک کلی غذا خوردن شما تبدیل شود. بنابراین اگر می‌بینید که رژیم غذایی شما به نحو خاصی است که می‌دانید نمی‌توانید تا سال دیگر به همین شیوه ادامه دهید، پس باید بدانید که این رژیم پایدار و موفقیت‌آمیز نیست.

رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن


بسیاری از رژیم‌های غذایی کاهش وزن به طور خطرناکی دارای کالری پایین هستند. و در آن‌ها، مواد غذایی خاصی گنجانده شده که فقط پول شما را به هدر می‌دهند.  تمامی تحقیقات انجام شده در این زمینه، گرفتن رژیم ملایم اما پایدار را تائید می‌کند. این کار موجب می‌شود که نه تنها چربی‌های خود را به روشی سالم و ایمن از بین ببرید بلکه بتوانید وزن خود را ثابت نگه دارید و دوباره وزن اضافه نکنید.

افرادی که با رژیم‌های لاغری سریع، وزن خود را کم می‌کنند معمولاً دوباره به وزن قبلی خود بازمی‌گردند و حتی وزن آن‌ها از قبل نیز بیشتر می‌شود که این روند به اضافه کردن وزن و رژیم گرفتن‌های مکرر و نوسانی تبدیل می‌شود. رژیم‌های غذایی سالمی وجود دارند که وزن شما را با سرعتی معقول کم می‌کنند اما این کار را به روشی سالم‌تر انجام می‌دهند. این رژیم‌ها هم از لحاظ پزشکی و علمی تائید شده هستند  و هم شما را به سمت داشتن برنامه غذایی سالم سوق می‌دهند. برای گرفتن یک رژیم غذایی مناسب، با متخصص تغذیه مشورت کنید.

مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »