رژیم فستینگ و مزایا و معایب آن

برآورد زمان مطالعه: 20 دقیقه

رژیم فستینگ، یک برنامه غذایی است که طبق یک روال منظم بین فستینگ و غذا خوردن تغییر می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که فستینگ یا روزه‌داری متناوب روشی جهت کنترل وزن و پیشگیری – یا حتی رفع – برخی از بیماری‌ها است. اما چگونه باید آن را انجام داد؟ و آیا این رژیم مضر نیست؟

راه‌های مختلفی جهت رژیم فستینگ وجود دارد و یک طرح خاص برای هر فرد نیست. اگر افراد سبک‌های متنوعی را امتحان کنند، تا تشخیص دهند که کدامیک به سبک زندگی و  تمایلات آنها نزدیک‌تر است، نتایج مؤثرتری را تجربه خواهند کرد. رژیم فستینگ بدون توجه به نوع آن، هنگامی که بدون آمادگی بدن انجام شود، می‌تواند مشکل‌‌ساز باشد. لازم است که در طول روزهایی که در دوران فستینگ قرار ندارید، از غذاهای مفید و رژیم متعادل استفاده کنید، تا بهترین نتایج را کسب کنید. در صورت نیاز، می‌توانید از توصیه‌های تخصصی پزشک استفاده کرده تا یک طرح رژیم  فستینگ مخصوص شرایط شما طراحی کنند و از بروز مشکلات آتی پیشگیری شود.

دکتر ابوالحسنی متخصص تغذیه بهترین رژیم غذایی را براساس شرایط خاص هر فرد پیشنهاد می کنند.

رژیم فستینگ چیست؟


این رژیم غذایی بر خلاف سایر رژیم‌های غذایی بر زمان غذا خوردن تاکید می‌کند.

در طول رژیم  فستینگ، فقط در مدت زمان خاص می‌توان غذا خورد. با فستینگ در ساعات خاصی از روز یا یک یا چند وعده غذا در طول چند روز از هفته، می‌توانید چربی‌های بدن را بسوزانید. شواهد علمی نشان می‌دهد که بدن می‌تواند ساعت‌ها یا حتی چندین روز یا طولانی‌تر بدون غذا بماند. در گذشته، پیش از اینکه انسان‌ها کشاورزی را شروع کنند، شکار می‌کردند. یا از اطراف غذا جمع‌آوری می‌کردند که موفق می‌شدند برای مدت زمان طولانی بدون غذا خوردن زنده بمانند. آنها مجبور بودند زمان و انرژی زیادی را جهت شکار و جمع‌آوری دانه‌های گیاهان و توت‌ها صرف کنند.

حتی تا 50 سال قبل نیز، حفظ وزن مناسب، کاری آسان بود.وعده‌های غذایی کوچکتر بود. بیشتر افراد در خارج از خانه کار و بازی می‌کردند و بطور کلی فعالیت بدنی بیشتری داشتند.

امروزه، تلویزیون و اینترنت و دیگر سرگرمی‌ها در طول 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته در دسترس است. ما ساعات بیشتری را بیدار می‌مانیم تا فیلم‌های مورد علاقه خود را ببینیم، بازی کرده و آنلاین صحبت می‌کنیم. تمام طول روز در حالت نشسته قرار داریم و غذا می‌خوریم – که بیشتر، شب هنگام اینکار انجام می‌شود.

کالری‌های بیشتر و فعالیت‌ کمتر می‌تواند خطر چاقی، دیابت نوع 2، بیماری قلبی و دیگر بیماری‌ها را افزایش دهد. بررسی‌های عملی نشان می‌دهد که رژیم فستینگ می‌تواند این روند را دگرگون کند.

رژیم فستینگ چگونه است؟


روش‌های مختلفی برای انجام رژیم فستینگ وجود دارد، اما همه آنها براساس مدت زمان منظمی است که جهت غذا خوردن و فستینگ انتخاب می‌شود. به عنوان مثال، یک دوره به مدت هشت ساعت در روز را جهت غذا خوردن انتخاب می‌کنید و باقی روز را روزه می‌گیرید. یا اینکه یک وعده غذایی در طول روز، و دو روز در هفته را انتخاب می‌کنید. برنامه رژیم  فستینگ بسیار متنوع است.

روش فستینگ

بدن پس از ساعت‌ها بدون غذا، ذخیره شکر خود را اتمام می‌کند و چربی‌ها شروع به سوختن می‌کنند. محققان به اینکار تغییر متابولیسم می‌گویند.

رژیم فستینگ با الگوی غذا خوردن بسیاری از افراد مغایر است، چرا که این افراد در طول مدت زمان بیداری خود در حال غذا خوردن هستند. اگر شخصی سه وعده غذا در طول روز می‌خورد، خوراکی‌های میان وعده هم به آنها اضافه می‌کند، ورزش نمی‌کند، پس هر زمان که غذا می‌خورد، به کالری‌های بدن اضافه شده و هیچ ذخیره‌ چربی در بدن نمی‌سوزد.

هفت روش رژیم فستینگ


روش‌های متنوع رژیم فستینگ وجود دارد و افراد مختلف، سبک‌های متفاوتی را ترجیح می‌دهند. در ادامه می‌توانید هفت روش متفاوت برای رژیم فستینگ را مطالعه کنید.

12 ساعت فستینگ

قانون این رژیم بسیار ساده است. لازم است که شخص روزانه 12 ساعت را بدون غذا سپری کرده و به این کار ادامه دهد.

با توجه به توضیحات برخی از محققان، غذا نخوردن به مدت 10 تا 16 ساعت در طول روز می‌تواند باعث شود که بدن ذخیره چربی را به منبع انرژی تبدیل کرده، که کتون را وارد جریان خون می‌کند. اینکار  وزن را کاهش می‌دهد.

این برنامه رژیم فستینگ می‌تواند در افراد مبتدی کارآمد باشد. به این دلیل که مدت زمان فستینگ نسبتاً کوتاه است و قسمت بیشتر آن در طول خواب رخ می‌دهد و شخص تعداد کالری‌های یکسانی را در هر روز مصرف می‌کند.

آسان‌ترین راه جهت انجام این روش فستینگ این است که دوره خواب را در طول فستینگ قرار دهید.

به عنوان مثال، می‌توانید از ساعت 7 شب تا 7 صبح را زمان فستینگ انتخاب کنید. لازم است که شام قبل از ساعت 7 مصرف شود و تا 7 صبح منتظر صبحانه بمانید اما مدت زمان زیادی را در حال خواب سپری می‌کنید.

16 ساعت فستینگ

به روشی که در آن 16 ساعت را در حالت فستینگ و 8 ساعت باقی مانده را فرصت غذا خوردن دارید، روش نیز leangain می‌گویند.

در طول رژیم 16: 8، مردان به مدت 16 ساعت و زنان به مدت 14 ساعت در طول روز در حالت فستینگ هستند. این نوع از رژیم متناوب برای افرادی که پیش از این رژیم 12 ساعت را امتحان کرده‌ و نتایجی دریافت نکردند، مؤثر است.

در این رژیم، شام را تا ساعت 8 میل می‌کنند و سپس صبحانه روز بعد حذف می‌شود و تا ظهر چیزی نمی‌خورند.

یک بررسی روی موش‌ها نشان می‌دهد که، حتی در مقایسه با موش‌هایی که، تعداد کالری‌های یکسان را در هرزمان از روز که تمایل داشتند، دریافت کردند، محدود کردن مدت زمان غذا خوردن به 8 ساعت در روز آنها را از چاقی، التهاب، دیابت و بیماری کبد حفظ می‌‌کند.

روش فستینگ

رژیم فستینگ به مدت 2 روز در هفته

در این رژیم فستینگ، در طول 5 روز از هفته مقدار استاندارد مواد غذایی مفید مصرف می‌شود و در 2 روز باقی‌مانده، مصرف کالری کاهش می‌یابد.

در طول 2 روز فستینگ، مردان بطور کلی 600 کالری و زنان 500 کالری مصرف می‌کنند.

بطور عمده، روزهای فستنیگ در طول هفته پخش می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است روزهای دوشنبه و پنج شنبه را به عنوان فستینگ انتخاب کنند و باقی روزهای هفته را بطور عادی غذا بخورند. بهتر است که بین روزهای فستینگ، حداقل یک روز  بطور عادی غذا بخورید.

تحقیقات زیادی درباره رژیم 5:2 که به عنوان رژیم روزه‌داری نیز شناخته می‌شود، انجام نشده است. یک تحقیق شامل 107 زن چاق یا دارای اضافه وزن، نشان داد که محدود کردن کالری به مدت دو روز در هفته و محدود کردن کالری بطور مداوم منجر به کاهش وزن یکسانی می‌شود.

یک بررسی دیگر همچنین نشان می‌دهد که این رژیم سطح انسولین را کاهش می‌دهد و حساسیت انسولین در بین شرکت‌کنندگان  بهبود یافته است.

یک بررسی در یک مقیاس کوچک، به تاثیر این سبک فستینگ در میان 23 زن دارای اضافه وزن می‌پردازد. در طول یک چرخه دوره عادت ماهیانه ، زنان حدود 4.8 درصد از وزن و 8 درصد از کل چربی بدن را از دست دادند. با این حال،  این اندازه‌گیری‌ها پس از 5 روز غذا خوردن طبیعی، در اکثر زنان به حالت قبل بازمی‌گردد.

تناوب روزهای فستینگ

انواع مختلفی از روش تناوب روزهای فستینگ وجود دارد که شامل فستینگ بطور یک روز در میان است.

در برخی از افراد، تناوب روزهای فستینگ به معنی پرهیز کامل از مواد غذایی جامد در روزهای فستینگ است، در حالی که افراد دیگر تا 500 کالری را مصرف می‌کنند. افراد اغلب در روزهای که غذا می‌خورند، هر چقدر بخواهند غذا می‌خورند.

یک بررسی نشان می‌دهد که تناوب روزهای فستینگ جهت کاهش وزن و سلامت قلب در افراد سالم و دارای اضافه وزن مفید است. این محققان دریافتند که 32 شرکت‌کننده بطور متوسط 5.2 کیلوگرم یا فقط 11 پوند از وزن خود را در طول یک دوره 12 هفته‌ای از دست دادند.

تناوب روزهای فستینگ یک روش سخت از رژیم فستینگ است و ممکن است برای افرادی که تازه این رژیم را شروع می‌کنند یا مشکلات خاص پزشکی دارند، مناسب نباشد. همچنین ممکن است ادامه روند این رژیم فستینگ در طولانی مدت سخت باشد.

24 ساعت فستینگ در طول هفته

1 یا 2 روز کامل فستینگ در یک هفته که به نام رژیم خوردن-فستینگ- خوردن شناخته می‌شود، به این شکل است که به مدت 24 ساعت هیچ غذایی مصرف نمی‌شود. بسیاری از افراد از صبحانه تا صبحانه روز بعد یا از ناهار تا ناهار روز بعد را فستینگ قرار می‌دهند.

افراد در این رژیم می‌توانند آب، چای یا دیگر نوشیدنی‌های بدون کالری را در طول دوره فستینگ مصرف کنند.

در روزهای بدون فستینگ، شرایط غذا خوردن به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. غذا خوردن با این روش، کالری‌های کلی فرد را کاهش می‌دهد اما غذاهای خاصی را که افراد مصرف می‌کنند، محدود نمی‌کند.

24 ساعت  فستینگ بسیار پرچالش است و می‌تواند منجر به خستگی، سردرد یا ناراحتی و پریشانی شود. بسیاری از افراد با گذشت زمان و هنگامی که بدن، خود را با این الگوی جدید غذا خوردن تطبیق می‌دهد، سختی آن را کمتر احساس می‌کنند.

بهتر است که افراد قبل از انجام 24 ساعت فستینگ، روش 12 ساعت یا 16 ساعت را امتحان کنند.

حذف وعده غذایی

این روش انعطاف‌پذیر رژیم فستینگ برای افرادی که تازه رژیم را شروع می‌کنند، مناسب است. این روش شامل، حذف برخی از وعده غذایی هرچند وقت یک بار است.

شخص می‌تواند تصمیم بگیرد که کدام وعده غذایی را با توجه به سطح گرسنگی یا زمان محدودیت، حذف کند. با این حال، مهم است که در هر وعده غذایی غذاهای مفید مصرف شود.

هنگامی که شخص نشانه‌های گرسنگی بدن را کنترل کرده و به آن واکنش نشان دهد، روش حذف وعده غذایی می‌تواند موفق‌ترین روش رژیم باشد. بطور اساسی، افرادی که از این سبک رژیم فستینگ استفاده می‌کنند، هنگامی غذا می‌خورند که احساس گرسنگی دارند و هنگامی که گرسنه نیستند، وعده غذایی را حذف می‌کنند.

این روش برای بسیاری از افراد، نسبت به دیگر روش‌های فستینگ طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

رژیم جنگجو

رژیم جنگجو یک رژیم نسبتاً سخت از رژیم فستینگ است.

 این رژیم شامل خوردن مقدار بسیار کمی غذا است که شامل مقدار کمی میوه و سبزیجات خام در طول 20 ساعت زمان فستینگ  و سپس خوردن یک وعده زیاد غذا در شب است. زمان غذا خوردن معمولاً حدود 4 ساعت است.

این نوع رژیم فستینگ برای افرادی مناسب است که دیگر روش‌های فستینگ متناوب را امتحان کرده‌اند.

طرافداران رژیم غذایی جنگجو ادعا می‌کنند که انسان‌ها بطور طبیعی شبانه غذا می‌خورند و غذا خوردن در شب، به بدن این امکان را می‌دهد تا مواد مغذی منطبق با ساعت بیولوژیک بدن را حفظ کند.

در طول دوره 4 ساعت غذا خوردن، بهتر است اطمینان حاصل شود که مقدار کافی سبزیجات، پروتئین و چربی‌های مفید مصرف می شود. این وعده همچنین باید شامل مقداری کربوهیدرات باشد.

گرچه این امکان وجود دارد که در طول دوره فستینگ مقداری غذا مصرف کرد، اما ادامه دستورالعمل‌های سخت این روش و اینکه چه چیزی و چه زمانی غذا بخوریم، در طولانی مدت مشکل است. همچنین برخی از افراد با مصرف چنین وعده غذایی سنگینی قبل از خواب، با مشکل مواجه هستند.

همچنین خطر عدم مصرف کافی مواد مغذی مانند فیبر، در این رژیم وجود دارد. این مسئله می‌تواند احتمال سرطان را افزایش دهد و  تاثیر زیادی بر سلامت روند هضم غذا و سیستم ایمنی دارد.

نکاتی جهت حفظ رژیم فستینگ


دنبال کردن رژیم متناوب فستینگ کار سختی است. نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، به افراد کمک می‌کند تا این مسیر را ادامه داده و مزایای رژیم فستینگ را به حداکثر مقدار برسانند:

  • بدن را هیدراته نگه دارید. مقدار زیادی آب و نوشیدنی‌های بدون کالری مانند چای گیاهی در طول روز بنوشید.
  • از تفکر وسواسی نسبت به غذا بپرهیزید. سعی کنید در طول روزهای فستینگ، کارهایی مانند کارهای نوشتنی یا دیدن فیلم انجام دهید که فکر شما را از غذا خوردن دور نگه دارد.
  • استراحت و آرامش بخشیدن. از انجام فعالیت‌های شدید در روزهای فستینگ خودداری کنید، گرچه ورزش‌های سبک مانند یوگا می‌تواند مفید باشد.
  • همه کالری‌ها را بشمارید. اگر روش فستنیگ انتخابی به شما این اجازه را می‌دهد که در طول دوره فستینگ مقداری کالری دریافت کنید، سعی کنید از غذاهای مغذی که غنی از پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم هستند، استفاده کنید. به عنوان مثال، لوبیاها، عدس، تخم مرغ، ماهی، مغزها و آووکادو را می‌توان مصرف کرد.
  • غذاهایی که حجم زیادی دارند، مصرف کنید. سعی کنید غذاهای با حجم بالا اما کم کالری بخورید، که می‌تواند شامل ذرت بو داده یا پاپ‌کورن، سبزیجات خام و میوه‌هایی که حاوی آب زیادی هستند مانند انگور یا طالبی استفاده کنید.
  • مزه غذا را بدون افزایش کالری بهبود دهید. بطور کلی وعده غذایی خود را با سیر، گیاهان، ادویه‌ها یا سرکه، مزه‌دار کنید. این غذاها به شدت کالری پایینی دارند و با این وجود، سرشار از طعم هستند که می‌توانند به کاهش احساس گرسنگی کمک کنند.
  • پس از زمان فستینگ غذاهای مغزی مصرف کنید. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی هستند، می‌تواند سطح قند خون را ثابت نگه دارد و از سوء تغذیه جلوگیری کند. یک رژیم غذایی متعادل منجر به کاهش وزن و سلامت عمومی بدن خواهد شد.

رژیم فستینگ چگونه بر سلول‌ها و هورمونها اثر می‌گذارد؟


هنگامی که رژیم فستینگ دارید، سلول‌ها و سطح ملکولی بدن تحت تاثیر چندین اتفاق قرار می‌گیرند. به عنوان نمونه، بدن سطح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند تا چربی‌های بدن بیشتر قابل دسترس باشد.

سلول‌ها نیز روند ترمیم مهم خود را شروع کرده و حالت ژن‌ها تغییر می‌کند.

برخی از تغییراتی که هنگامی رژیم فستینگ در بدن رخ می‌دهد، در اینجا بیان می‌کنیم:

  • هورمون رشد انسان (HGH): سطح هورمون رشد به سرعت بالا می‌رود و تا 5 برابر افزایش می‌یابد. به عنوان نمونه، بر کاهش چربی و افزایش عضله تاثیرگذار است.
  • انسولین: حساسیت انسولین بهبود یافته و سطح انسولین به شدت کاهش می‌یابد. هرچه سطح انسولین کمتر باشد، مقدار چربی ذخیره شده بیشتری جهت مصرف، در دسترس قرار خواهد گرفت.
  • ترمیم سلولی: هنگام رژیم فستینگ، سلول‌ها روند ترمیم سلولی را آغاز می‌کنند. این روند شامل خود تغذیه‌ است که سلول‌ها، پروتئین‌های کهنه و ناکارآمد را که درون سلول‌ تجمع یافته، تغذیه کرده و حذف می‌کنند.
  • حالت ژن : تغییراتی در عملکرد ژن‌های مرتبط با طول عمر و محافظت در برابر بیماری، ایجاد می‌شود.

این تغییرات در سطح هورمون، عملکرد سلول و حالت ژن، از مزایای رژیم فستینگ به حساب می‌آید.

مزایای سلامتی در رژیم فستینگ


بررسی‌های زیادی روی رژیم فستنیگ در انسان‌ها و حیوانات انجام شده است. این مطالعات نشان می‌دهند که این رژیم می‌تواند فواید بسیاری در کنترل وزن و سلامت بدن و مغز داشته باشد. حتی می‌تواند به افزایش طول عمر انسان کمک کند.

در ادامه چند مزایای مهم سلامتی در رژیم فستینگ را عنوان می‌کنیم:

  • کاهش وزن: همچنان که پیش از این اشاره شد، رژیم فستینگ می‌تواند به کاهش وزن و چربی‌های شکمی بدون محدود کردن آگاهانه کالری‌ها کمک کند.
  • مقاومت انسولین: رژیم فستینگ می‌تواند مقاومت انسولین را کم کرده و قند خون را تا 3 -6 % و سطح انسولین ناشتا تا 20 – 31% پایین آورد که در مقابل دیابت نوع 2 از فرد محافظت می‌کند.
  • التهاب: تعدادی از تحقیقات نشان می‌دهند که نشانه‌های التهاب که یکی از محرک‌های اصلی بسیاری از بیماری‌‌های مزمن است، با این رژیم کاهش می‌یابد.
  • سلامت قلب: رژیم فستینگ می‌تواند کلسترل بد LDL، تری‌گلیسیرید خون، علائم التهاب، قند خون و مقاونت انسولین – که همه آنها عومل خطر بیماری قلبی هستند، کم کند.
  • سرطان : بررسی روی حیوانات نشان می‌دهد که رژیم فستینگ ممکن است از سرطان جلوگیری کند.
  • سلامت مغز: رژیم فستینگ هورمون BDNF مغز را افزایش می‌دهد و به رشد سلول‌های عصبی جدید کمک می‌کند. همچنین در مقابل بیماری‌ آلزایمر از فرد محافظت می‌کند.
  • ضد پیری: رژیم فستینگ می‌تواند طول عمر موش‌ها را افزایش دهد. بررسی ها نشان می‌دهند موش‌هایی که تحت رژیم فستینگ قرار گرفتند، حدود 36 – 83 % عمر طولانی‌تری داشتند.

چه کسانی باید نسبت به رژیم فستینگ مراقب باشد یا از انجام آن خودداری کند؟


مطمئناً رژیم فستینگ برای همه افراد مناسب نیست. اگر دچار کمبود وزن یا سابقه اختلال تغذیه هستید، نباید بدون مشورت متخصص از این رژیم استفاده کنید. در این موارد، این رژیم می‌توانید بسیار مضر باشد.

رژیم فستینگ روشی نیست که هر شخصی به آن نیاز داشته باشد.

این روش یکی از سبک‌های متعدد زندگی است که می‌تواند سلامت بدن را بهبود ببخشد.

خوردن غذاهای مناسب، ورزش و دریافت خواب به مقدار کافی، مهمترین عواملی هستند که باید به آنها توجه کرد.

در پایان اینکه، در مورد مسائل تغذیه‌ای یک راه‌حل مناسب برای همه افراد وجود ندارد. بهترین رژیم برای هر فرد، روشی است که بتوانید در طولانی مدت آن را دنبال کنید.

رژیم فستینگ برای برخی از افراد و نه همه، مناسب است. تنها راهی که می‌توان فهمید این رژیم برای شما مناسب است، این است که آن را امتحان کنید.

اگر در طول رژیم احساس خوبی دارید و آن را روشی قابل تحمل برای غذا خوردن می‌دانید، می‌تواند ابزار قدرتمندی جهت کاهش وزن و بهبود سلامت باشد.

آیا زنان باید از فستینگ استفاده کنند؟


شواهدی وجود دارد که رژیم فستینگ به اندازه‌ای که برای مردان مفید است، در زنان چنین تاثیری ندارد.

رژیم فستینگ

به عنوان مثال، یک بررسی نشان می‌دهد که این رژیم حساسیت انسولین را در مردان بهبود می‌بخشد، اما کنترل قند خون در زنان را تشدید می‌کند.

گرچه مطالعات انسانی در این مورد در دسترس نیست، اما با بررسی‌ روی موش‌ها ثابت شده است که، رژیم فستینگ می‌تواند باعث لاغر شدن موش‌های ماده، ایجاد ویژگی‌های مردانه در آنها و نابارور شدن و قطع دوره ماهانه آنها شود.

روایاتی وجود دارد که زنان، هنگامی که از رژیم فستینگ استفاده می‌کنند، دوره ماهانه آنها متوقف شده و زمانی که الگوی رژیم پیشین خود را از سر می‌گیرند، دوباره به حالت عادی بازمی‌گردند.

به همین دلیل زنان باید در انجام رژیم فستینگ مراقب باشند.

آنها باید از دستورالعمل‌های جداگانه‌ای مانند تسهیل در انجام آن و توقف رژیم پس از مشاهده مشکلاتی مانند آمنوره یا قطع دوره ماهانه، دنبال کنند.

اگر مشکلات باروری و / یا تمایل به بارداری دارید، بهتر است در حال حاضر از انجام رژیم فستینگ صرف نظر کنید. پیروی از این الگوی غذایی همچنین در مواردی که باردار هستید یا در دوران شیردهی می باشید، ایده مناسبی نیست.

ایمنی و عوارض جانبی


گرسنگی یکی از عوارض جانبی رژیم فستینگ است. همچنین ممکن است احساس ضعف کنید و مغز مانند همیشه به خوبی کار نکند. البته این مشکل موقتی است، زیرا فقط مدت زمان کوتاهی لازم است تا بدن، خود را به این برنامه غذایی جدید وفق دهد.

اگر دچار مشکلات پزشکی هستید، باید قبل از شروع رژیم فستینگ با پزشک مشورت کنید:

موارد زیر در رژیم فستینگ اهمیت دارد:

  • مبتلا به دیابت هستید
  • کودکان و نوجوانان با سن کمتر از 18 سال
  • مشکلات تنظیم قند خون
  • فشار خون پایین
  • مصرف دارو
  • کمبود وزن
  • سابقه اختلال غذایی
  • زنانی که در شرف بارداری هستند
  • زنانی که سابقه قطع عادات ماهانه دارند
  • زنان باردار یا زنانی که در دوران شیردهی هستند.

با وجود تمام مواردی که بیان شد، رژیم فستینگ ویژگی‌های بی‌خطر برجسته‌ای دارد.

افرادی که در این لیست قرار ندارند و می‌توانند از رژیم فستینگ با اطمینان استفاده کنند، می‌توانند بطور نامحدود این رژیم را ادامه دهند. این روش می‌تواند یک تغییر سبک زندگی با مزایای فراوان  باشد.

به خاطر داشته باشید که رژیم فستینگ می‌تواند تاثیرات متفاوتی در افراد مختلف ایجاد کند. اگر پس از شروع رژیم فستینگ، اضطراب ، سردرد، حالت تهوع یا دیگر علائم غیرطبیعی را تجربه کردید، با پزشک صحبت کنید.

سؤالات متداول


در اینجا به چند سوال متداول درباره رژیم فستینگ پاسخ می‌دهیم.

آیا می‌توان در طول رژیم فستینگ مایعات مصرف کرد؟

بله. آب، قهوه، چای و دیگر نوشیدنی‌های غیرالکلی مناسب هستند. به قهوه خود شکر اضافه نکنید. مقدار کمی شیر یا خامه را می‌توان با آن مصرف کرد.

آیا حذف صبحانه برای بدن مضر نیست؟

خیر. مشکل اینجاست که بیشتر افرادی که عادت به حذف صبحانه دارند، سبک زندکی ناسالمی دارند. اگر در بقیه ساعات روز موارد غذایی سالم مصرف کنید، پس این رژیم کاملاً سالم است.

آیا می‌توان در طول فستینگ مکمل غذایی مصرف کرد؟

 بله. گرچه، باید به یاد داشته باشید که برخی از مکمل‌های غذایی مانند ویتامین‌های محلول در چربی، بهتر است همراه با وعده‌های غذایی مصرف شوند.

آیا می‌توان در طول فستینگ ورزش کرد؟

بله، ورزش در طول فستینگ مانعی ندارد. برخی از افراد توصیه می‌کنند که از آمینو اسیدهای زنجیره‌ای (BCAAs) قبل از ورزش در رژیم فستینگ استفاده کنید.

آیا فستینگ باعث از دست رفتن عضله می شود؟

تمامی روش‌های کاهش وزن، ممکن است مقداری از عضله را کاهش دهند، که به همین دلیل است که استفاده از وزنه و مصرف مقدار زیاد پرروتئین، اهمیت بسیاری دارد. یک تحقیق نشان می‌دهد که رژیم فستینگ کمتر از روش‌های محدودیت کالری، باعث تحلیل  عضله می‌شود.

آیا فستینگ متابولیسم بدن را کاهش می‌دهد ؟

خیر مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های کوتاه مدت در واقع متابولیسم را افزایش می‌دهند. با این حال، فستینگ 3 روزه یا بیشتر می‌تواند روند متابولیسم را کاهش دهد.

آیا کودکان می‌توانند از رژیم فستینگ استفاده کنند ؟

رژیم فستینگ برای کودکان مناسب نیست.

مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »