تغذیه (رژیم غذایی ارگانیک) در اسکیزوفرنی برای بهبود مشکلات عصبی و روانی

برآورد زمان مطالعه: 0 دقیقه

اصول اصلی رژیم غذایی سالم برای بیماران اسکیزوفرنی


یک رژیم غذایی برای بیماران اسکیزوفرنی متعادل، به دلیل مشکل افزایش وزن که بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی تجربه می‌کنند، بسیار مهم است. داروهای ضد روانپریشی موجب افزایش وزن در افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند، می‌گردند. بین داروهای ضد روان پریشی جدید، الانزپین و زوتپین سبب افزایش شدید وزن می‌شوند، در حالی که به نظر می‌رسد آریپیپرازول کمتر موجب بروز مشکلاتی در این زمینه شود. در ادامه برخی اصول اصلی تغذیه اسکیزوفرنی ذکر می‌شوند:

میوه و سبزیجات

 سعی کنید مقدار زیادی میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بعضی از پزشکان مصرف حداقل پنج میوه در روز را توصیه می‌کنند اما برخی دیگر اعتقاد دارند که باید میزان بیشتری میوه مصرف کرد. یک لیوان آب میوه و همچنین میوه‌های خشک را می‌توانید مصرف کنید.

غذاهای دارای نشاسته

 در هر وعده غذایی، غذاهای نشاسته‌ای مانند سیب زمینی، ماکارونی یا برنج استفاده کنید و سعی کنید مواد غذایی که دارای فیبر بیشتری هستند مانند برنج قهوه‌ای یا سیب زمینی با پوست را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهید.

فیبر

 فیبر بیشتری مصرف کنید. داشتن فیبر بیشتری در رژیم غذایی افراد اسکیزوفرنی کمک خواهد کرد که احساس سیری بیشتری را برای مدت طولانی‌تر داشته باشید و به همین دلیل در مبارزه با مشکل افزایش وزن به شما کمک خواهد کرد. نان قهوه‌ای، برنج قهوه‌ای و ماکارونی و برخی غلات مانند موسلی و ویتابیکس حاوی مقادیر بیشتری از فیبر هستند.

ماهی

 ماهی بیشتری بخورید و سعی کنید حداقل هر هفته سه تکه ماهی چرب بخورید. ماهی‌های چرب می‌توانند شامل ماهی سالمون، ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ساردین‌ها و پیلچاردها باشند.

کاهش مصرف چربی‌های اشباع

 مصرف چربی‌های اشباع، شکر و نمک را کاهش دهید. بهترین راه برای انجام این کار این است که برای خود غذا آماده کنید و از مصرف غذاها و کیک‌های آماده پرهیز نمایید. تنها گاهی از مواد خوراکی آماده استفاده کنید.

نوشیدن مایعات

 به اندازه کافی آب بنوشید تا بدن را هیدراته نگه دارید. شما باید در هر روز 1.2 لیتر آب بنوشید، اما در هوای گرم و یا هنگامی که ورزش زیادی انجام می‌دهید، به آب بیشتری نیاز خواهید داشت. آب، شیر و آب میوه بهترین گزینه‌ها برای نوشیدن محسوب می‌شوند. چای، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی زا مانند ردبول حاوی کافئین می‌باشند که محرک هستند و باید با احتیاط مصرف شوند. به طور کلی از مصرف الکل باید اجتناب شود و تنها گاهی می‌توان از آن استفاده کرد. 

سعی کنید هر سه وعده غذایی را به طور منظم در برنامه خود داشته باشید. صبحانه مهم است. زیرا خوردن یک صبحانه رضایت بخش حاوی غلات با فیبر بالا باعث می‌شود که شما تا زمان ناهار سیری کامل احساس کنید و در طول روز از مصرف میان وعده‌های ناسالم پرهیز نمایید.

آیا رژیم غذایی افراد اسکیزوفرنی می‌تواند به بیماران اسکیزوفرنی کمک کند؟


در طول سال‌ها بسیاری از نظریه‌ها مطرح شده‌اند که معتقدند رژیم غذایی می‌تواند با بیماری اسکیزوفرنی مرتبط باشد. منصفانه است که بگوییم که در بسیاری از این نظریه‌ها و شواهد در بهترین حالت غیرقابل استناد هستند و دانشمندان نظریه و موضع قطعی خود را در ، رژیم غذایی افراد اسکیزوفرنی ابراز نکرده‌اند.

غذاهای ارگانیک

غذاهای ارگانیگ در رژیم غذایی بیماران اسکیزوفرنی

برخی از مکمل‌های غذایی در بروز مشکلات رفتاری به ویژه در کودکان مبتلا به بیماری بیش فعالی دخالت دارند، اما شواهد کمی در خصوص حمایت از این نظریه وجود دارد. نظریه این است که برخی از مواد افزودنی باعث آزاد شدن یک ماده شیمیایی به نام هیستامین در خون می‌شوند و بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارند. در حال حاضر شواهد کمی برای اثبات ارتباط اسکیزوفرنی و مصرف این مکمل‌ها وجود دارند. با این حال، می‌توان به سادگی با انتخاب گزینه‌های جایگزین از مصرف افزودنی‌های مواد غذایی پرهیز کرد. مواد غذایی ارگانیک گران‌تر از انواع غیر ارگانیک هستند، اما این مواد در بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال حاضر وجود دارند. از آنجایی که ارتباط بین مواد افزودنی غذایی و سلامت روان تا به حال ثابت نشده است، این مسئله یک انتخاب شخصی است.

رژیم‌های غذایی بدون گلوتن

بیماری کولیاک یک بیماری مزمن است که در آن روده کوچک نسبت به گلوتن که در محصولات حاوی گندم دیده می‌شود، حساسیت دارد. اگر گلوتن در مواد شیمیایی روده به طور کامل هضم نشده باشد، گلوتئومورفین‌ها به وجود می‌آیند که وارد جریان خون می‌شوند و به مغز می‌رسند. گلوتئومورفین‌ها تفکر و رفتار فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. گلوتن را می‌توان در تعداد قابل توجهی از غذاهای فرآوری شده علاوه بر موارد مشخص از جمله ماهی پخته شده و کیک ماهی یافت. کولیاک منجر به بروز کم خونی، کاهش وزن و نشانه‌های روانپزشکی می‌شود، اما با پیروی از رژیم غذایی بدون گلوتن می‌توان با تقریباً همه مشکلات را به طور موفقیت آمیز درمان کرد. تصور می‌شود که کولیاک یک وضعیت ارثی است. و مشاهده شده است که کولیاک و اسکیزوفرنی اغلب به طور همزمان در یک خانواده یافت می‌شوند.

روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا 3

مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی در رژیم غذایی بیماران اسکیزوفرنی

در اواخر قرن بیستم مطالعاتی در خصوص مزایای استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی بیماران اسکیزوفرنی انجام شد. این اسیدهای چرب در تخم کتان و ماهی‌های چرب مانند ساردین، ماهی سالمون و ماهی خال مخالی، برخی از دانه‌ها مانند کتان، انگور، سویا و تخم مرغ یافت می‌شوند. این اسیدهای توسط بدن ساخته نمی شوند، و باید از رژیم غذایی به دست آیند. همچنین در مکمل‌هایی مانند روغن کبد ماهی یافت می‌شوند. اسیدهای چرب امگا 3 دارای یک ماده شیمیایی مفید به نام EPA هستند. این ترکیب برای برخی از بخش‌های بدن از جمله عملکرد سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن و در کودکان برای رشد مناسب مغز ضروری است.

مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی

ثابت داده شده است که، استفاده از دوزهای بسیار بالایی نیاسین، اسید نیکوتینیک و ویتامین C، برای درمان اسکیزوفرنی نتایج خوبی را به دنبال دارد.

استفاده از مواد معدنی و ویتامین‌ها پس از آن توسط دیگران نیز مورد استفاده قرار گرفت و گسترش یافت به گونه‌ای که مصرف ویتامین‌های دیگر و برخی مواد معدنی مانند روی و منگنز را نیز شامل شد. تا آنجا که به مواد معدنی خاص مربوط می‌شود، هر دو عنصر روی و سلنیوم در اسکیزوفرنی دخالت دارند و روی و مس با رفتارهای خطرناکی که در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بروز می‌کنند، در ارتباط هستند.

اما برای سلامتی عمومی، تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای یک زندگی سالم را می‌توان در یک رژیم غذایی متعادل گنجاند. در خصوص مصرف این مواد باید تحقیقات بیشتری انجام شوند، اما در حال حاضر هیچ شواهد قطعی در خصوص تأثیر اصلی مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی وجود ندارد.

آنتی اکسیدان‌ها در رژیم غذایی افراد اسکیزوفرنی

سطوح آنتی اکسیدان بدن خود را افزایش دهید. آنتی اکسیدان‌ها مسئول جلوگیری از اکسیداسیون بدن هستند و کمبود آن‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات دیگر مانند سرطان شوند. به طور خاص، در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی میزان اکسیداسیون در مغز افزایش می‌یابد. اضافه کردن غذاهای حاوی ویتامین A، C و E می‌تواند به درمان این مسئله کمک کند. غذاهای حاوی آنتی اکسیدان عبارتند از لوبیا، انواع توت‌ها، سیب و آلو.

رژیم‌های غذایی کتوژنیک برای افراد اسکیزوفرنی

کار روی درمان اسکیزوفرنی با استفاده از رژیم غذایی زمینه مورد علاقه بسیاری از دانشمندان محسوب می‌گردد و نظریه‌های جدیدی در زمان‌های مختلف در خصوص ارتباط غذاهای مفید برای بیماری اسکیزوفرنی مطرح می‌گردد. یک فرضیه اخیر این است که در بعضی از بیماران اختلال در نحوه متابولیسم گلوکز مغز و انرژی ممکن است در فرآیند بروز بیماری دخالت کند و نوعی از رژیم غذایی به اصطلاح تغذیه کتوژنیک که بین بدنسازان محبوبیت دارد، ممکن است به درمان کمک کند. این موضوع ممکن است به حل این مسئله که چرا افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بیش از حد تحت تأثیر دیابت قرار می‌گیرند، کمک کند.

مقالات مرتبط