درمان ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ با تغذیه و رژیم غذایی

درمان  نعوظ با تغذیه و رژیم غذایی

ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ (ED) معمولاً ناشی از نرسیدن جریان خون کافی به آلت تناسلی است. در واقع اختلال نعوظ یک نوع مشکل مربوط به جریان خون است؛ بنابراین تا زمانی که رگ‌های خونی در وضعیت سلامتی خوبی باشند، خطر ابتلا به اختلال نعوظ کاهش می‌یابد. می‌توان گفت غذاهایی که برای سیستم عروقی بدن مناسب هستند، ممکن است به جلوگیری از بروز اختلال نعوظ کمک کنند.

عادات سبک زندگی سالم، مانند عاداتی که برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی توصیه می‌شوند، برای جلوگیری از بروز اختلال نعوظ نیز مفید هستند. این عادات عبارتند از:
دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم
داشتن یک برنامه ورزشی منظم
حفظ فشار خون در سطوح پایین و حفظ وزن سالم
اجتناب از مصرف الکل و سیگار
دلایل متعددی وجود دارد که ثابت می‌کند یک رژیم غذایی خوب می‌تواند به پیشگیری از ناتوانی جنسی کمک و حتی آن را معکوس کند. خوردن غذاهای سالم خطر ابتلا به مشکلات عروقی شایعی که ناشی از کلسترول بالا، قند خون بالا، تری گلیسیرید بالا و چاقی و اضافه وزن است را کاهش می‌دهد.
جهت دریافت مشاوره می‌توانید با کلینیک تغذیه و رژیم درمانی دکتر ابوالحسنی از طریق شماره‌های 02122779006 و 02122581002 در ارتباط باشید.

ارتباط تغذیه و ناتوانی جنسی در مردان


رژیم غذایی که برای قلب یک مرد ضرر دارد، برای توانایی نعوظ وی نیز ضرر دارد.

تحقیقات نشان داده است همان غذاهایی که به دلیل محدود کردن جریان خون در عروق کرونر باعث حملات قلبی می‌شوند، می‌توانند مانع رسیدن جریان خون به آلت تناسلی نیز شوند. برای راست شدن آلت تناسلی، لازم است که جریان خون به آن وارد شود. رژیم‌های غذایی که شامل مقادیر بسیار کمی میوه و سبزیجات هستند و در عوض مقادیر زیادی از چربی، مواد غذایی سرخ‌شده و غذاهای فراوری‌شده را دربردارند، می‌توانند کاهش جریان خون در سرتاسر بدن را شدت بخشند.

مطالعات نشان می‌دهد که اختلال نعوظ در میان مردانی که یک رژیم غذایی سنتی مدیترانه‌ای را دنبال می‌کنند، نسبتاً غیرمعمول است. رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، چربی‌های سالم برای قلب مانند آجیل، روغن زیتون و ماهی است.

 نکات تغذیه‌ای برای درمان ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ


حفظ وزن سالم

داشتن اضافه وزن می‌تواند مشکلات سلامتی زیادی را به دنبال داشته باشد؛ ازجمله دیابت نوع 2 که می‌تواند باعث آسیب رساندن به عصب‌های سرتاسر بدن شود. اگر دیابت، عصب‌هایی که خون آلت تناسلی را تأمین می‌کنند را تحت تأثیر قرار دهد، اختلال نعوظ می‌تواند رخ دهد.

جلوگیری از فشار خون بالا و کلسترول بالا

کلسترول بالا و یا فشار خون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی، ازجمله رگ‌هایی که خون را به آلت تناسلی می‌رسانند، آسیب وارد کند. در نهایت ممکن است این نارسایی خون به ناتوانی جنسی منجر شود.

اگر کلسترول و فشار خون شما خارج از محدوده طبیعی است، حتماً به درمان آن اقدام کنید. داروهای فشار خون می‌توانند باعث سخت شدن فرایند نعوظ شوند. اما پزشکان می‌گویند بسیاری از افرادی که اختلال نعوظ دارند و مصرف این داروها را عامل آن می‌دانند، اشتباه می‌کنند؛ در واقع اختلال نعوظ آنها ناشی از آسیب‌های عروقی است که به دلیل فشار خون بالا رخ داده است.

اجتناب از مصرف الکل و مواد مخدر

مصرف الکل، به خصوص نوشیدن مزمن و مکرر آن و همچنین مصرف سوء مواد مخدر می‌تواند باعث اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی و یا شدت بخشیدن آن شود.اختلال نعوظ در میان افرادی که به الکل اعتیاد دارند، شایع است. در صورتی که الکل مصرف می‌کنید، آن را ترک کنید تا عملکرد جنسی شما بهبود یابد.

مواد غذایی مفید برای بهبود نعوظ و درمان ناتوانی جنسی


نیترات موجود در سبزیجات برگ سبز و چغندر

درمان  نعوظ با تغذیه و رژیم غذایی

سبزیجات برگ سبز مانند کرفس و اسفناج، ممکن است جریان خون را افزایش دهند زیرا غلظت نیترات آنها بسیار بالا است. تحقیقات نشان داده است که میزان نیترات آب چغندر نیز بسیار بالا است. نیترات‌ها بازکننده عروق هستند؛ به این معنی که آنها رگ‌های خونی را باز می‌کنند و جریان خون را افزایش می‌دهند. گزارش‌های متعددی در مورد اثرات مفید نیترات‌ها بر درمان اختلال نعوظ در حال انتشار است. داروهای مخصوص درمان اختلال نعوظ که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، بر پایه‌ی اثرات بازکنندگی نیترات‌ها بر عروق خونی، ساخته می‌شوند. بنابراین می‌توان به جای دارو، یک رژیم غذایی حاوی نیترات را دنبال کرد و به اثرات درمانی آن دست یافت.

فلاونوئیدهای موجود در شکلات تیره

درمان  نعوظ با تغذیه و رژیم غذایی

فلاونوئیدهایی که در شکلات تیره موجود هستند، جریان خون را بهبود می‌بخشند. فلاونوئید می‌تواند برای اختلالات نعوظی که ناشی از ضعیف بودن جریان خون هستند، مفید باشد. فلاونوئیدها آنتی‌اکسیدان‌هایی طبیعی هستند که گیاهان را در برابر سموم محافظت و به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده‌ی آنها کمک می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد فلاونوئیدها و سایر آنتی اکسیدان‌ها اثرات مشابهی روی افراد دارند. آنها ممکن است به کاهش فشار خون و کلسترول خون که هر دو از عوامل تشدید اختلال نعوظ هستند، کمک کنند.

پروتئین موجود در پسته

درمان  نعوظ با تغذیه و رژیم غذایی

مردانی که به ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ مبتلا هستند، اگر به مدت چند هفته هر روز پسته بخورند؛ بهبود قابل‌توجهی در مشکلات جنسی خود ازجمله نعوظ، میل جنسی و به طور کلی لذت جنسی مشاهده می‌کنند. مزایای پسته برای اختلال نعوظ ممکن است به دلیل وجود پروتئینی به نام آرژینین باشد که به باز شدن عروق خونی کمک می‌کند. این نمونه دیگری است که نشان می‌دهد جریان خون چقدر برای سلامت جنسی اهمیت دارد.

زینک (روی) موجود در صدف‌های خوراکی و سایر حلزون‌های صدف دار

درمان  نعوظ با تغذیه و رژیم غذایی

صدف‌های خوراکی از دیرباز به عنوان یک برانگیزاننده جنسی شناخته شده‌اند. ممکن است یک دلیل این باشد که صدف‌ها سطح بالایی از زینک معدنی دارند و زینک نقش مهمی در تولید هورمون‌های تستسترون مردانه دارد؛ از طرفی کمبود سطح هورمون تستسترون می‌تواند یکی از دلایل بروز اختلال نعوظ باشد، در نتیجه صدف‌ها به دلیل داشتن زینک برای درمان اختلال نعوظ مفید هستند. حلزون‌های صدف ‌دار نیز حاوی ترکیباتی هستند که فرایند آزادسازی هورمون‌های جنسی را هم در مردان و هم در زنان تحریک می‌کنند.

آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در هندوانه

درمان  نعوظ با تغذیه و رژیم غذایی

مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است هندوانه اثراتی مشابه داروی ویاگرا (دارویی برای درمان اختلال نعوظ) بر روی اختلال نعوظ داشته باشد و همچنین ممکن است میل جنسی را افزایش دهد. هندوانه سرشار از عناصر مفید شناخته‌شده‌ای به نام مواد مغذی فیتونوترینت است. فیتونوترینت‌ها نیز یک نوع آنتی اکسیدان هستند. یکی از مزایای آنها این است که رگ‌های خونی را شُل می‌کنند و این باعث بهبود جریان خون به آلت تناسلی و در نتیجه درمان اختلال نعوظ می‌شود. اگرچه حدود 92 درصد هندوانه آب است، اما 8 درصد باقیمانده‌ی آن می‌تواند شگفتی‌هایی برای قلب و لذت جنسی شما به همراه داشته باشد.

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی و گریپ فروت صورتی

یک نوع فیتونوترینت است که برای بهبود جریان خون و درمان مشکلات جنسی مناسب است. در میوه‌های قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی و گریپ فروت صورتی یافت می‌شود.این ماده زمانی بهتر جذب بدن شود که با مواد غذایی روغنی مانند آووکادو و روغن زیتون ترکیب شده باشد. بنابراین شما می‌توانید یک سالاد ضد ناتوانی جنسی درست کنید و بخورید. آنتی اکسیدان‌هایی مانند لیکوپن به مبارزه با ناباروری مردان و سرطان پروستات آنها نیز کمک می‌کنند.

مکمل‌های گیاهی و بهبود نعوظ و درمان ناتوانی جنسی


مصرف مکمل‌های گیاهی برای درمان هر نوع بیماری، بحث برانگیز است؛ زیرا در مورد اثربخشی و ایمنی آنها تحقیقات کافی انجام نشده است. با این حال چندین مکمل گیاهی وجود دارند که ممکن است اختلال نعوظ را درمان کنند. مکمل‌های گیاهی زیر ممکن است بتوانند اختلال نعوظ را درمان کنند:

  • دی هیدرو اندروسترون (DHEA): یک هورمون است که میل جنسی در زنان را افزایش می‌دهد و به درمان اختلال نعوظ در مردان کمک می‌کند.
  • ال آرژینین: یک آمینواسید است که ممکن است به باز کردن عروق خونی کمک کند و جریان خون را بهبود بخشد. این مکمل ممکن است عوارض جانبی مانند تهوع و اسهال را به دنبال داشته باشد.
  • جینسینگ: به بهبود اختلال نعوظ کمک می‌کند. توصیه می‌شود قبل از مصرف یک داروی جدید، حتماً با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.
مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »