تقویت دید و بینایی چشم با تغذیه

برآورد زمان مطالعه: 10 دقیقه

تقویت بینایی با رژیم غذایی

مصرف برخی از غذاها باعث تقویت بینایی شده و علائم پیرچشمی را بازگردانده و به افزایش سلامت چشم‌های شما کمک می‌کند. یکی از دلایل اصلی ضعف بینایی بیماری است که به آن دیژنراسیون ماکولا گفته می‌شود. این بیماری در افراد بالای 60 سال اتفاق می‌افتد. با این که بیماری دیژنراسیون ماکولا به دلیل افزایش سن رخ می‌دهد اما عوامل ژنتیکی می‌تواند باعث ایجاد این بیماری در کودکان و جوانان شود. رعایت برخی از نکات می‌تواند چشم شما را در آینده محافظت کند. دستورالعمل ما را در مورد خوردن غذاهای مناسب برای چشم رعایت نمایید تا دید شما بهتر شود.

سلامت چشم با غذایی که میل می‌کنید در ارتباط است. یک رژیم متعادل به شما کمک می‌کند تا تناسب‌اندام و وزن سالم خود را حفظ کنید. کاهش چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن مانند دیابت نوع 2 که باعث کوری در بزرگسالان می‌شود می‌تواند در سلامت چشم تأثیر داشته باشد. برای دریافت رژیم مناسب بهبود بینایی و تقویت چشم می‌توانید با مراجعه به کلینیک تغذیه و رژیم درمانی دکتر ابوالحسنی از مشاوره با متخصص تغذیه بهره‌مند شوید. شماره‌های تماس برای رزرو نوبت 02122779006 و 02122581002 می‌باشد.

با ما خواهید خواند:

آیا شما می‌توانید به صورت طبیعی بینایی خود را بهبود دهید؟


تقویت بینایی با رژیم غذایی

بیش از 25 میلیون نفر در دنیا به دیژنراسیون ماکولار و آب‌مروارید که به دلیل افزایش سن به وجود می‌آیند مبتلا می‌شوند، ابتلا به این بیماری‌ها باعث کوری در افراد بالای 55 سال می‌شود. این بیماری‌ها غالباً به دلیل اکسیداسیون و تورم چشم‌ها ایجاد می‌شوند اما تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهای سرشار از لوتئین و زیگزانتین می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن چشم را کاهش دهند. رژیم غذایی سرشار از ویتامین C و E، بتا کاروتن، روی و اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند از ابتلا به بیماری‌های چشم ناشی از افزایش سن پیشگیری کنند.

بهترین منابع غذایی برای تقویت چشم


تقویت بینایی با رژیم غذایی

برخی از منابع غذایی مفید توصیه شده توسط متخصص تغذیه عبارتند از:

 هویج تقویت بینایی

خوردن هویج می‌تواند به شما کمک کند تا در تاریکی ببینید. هویج دارای ماده مغذی بوده که کاروتن را در کبد به ویتامین A تبدیل می‌کند.

ویتامین A از چشم‌ها محافظت کرده و انرژی نور که از چشم می‌گذرد را جذب می‌کند. افزایش میزان ویتامین A به این معنا است که چشم‌های شما می‌توانند انرژی بیشتری جذب کرده و در نور کم حساسیت بیشتر داشته باشد و به شما کمک می‌کند که بهتر ببینید.

کودکانی که کمبود ویتامین A دارند اغلب چشم‌های خشکی داشته و در موارد شدید دچار “شب‌کوری” می‌شوند که باعث ایجاد مشکلات جدی در هنگام شب برای آنها می‌شود.

منابع غنی از کارتون عبارتند از هویج، انبه و کلم. شما همچنین می‌توانید از روغن کبد ماهی، شیر و تخم‌مرغ هم به عنوان منابع کاروتن استفاده کنید.

یکی دیگر از میوه‌هایی که می‌تواند به بهبود دید در شب کمک کند بلوبری است. محتویات شگفت‌انگیز بلوبری گروهی از ترکیباتی است که به آنها آنتوسیانوساید گفته می‌شود که به شبکیه چشم که وظیفه تنظیم چشم برای دید در تاریکی را دارد وصل می‌شود.

شما باید حداقل به مدت دو ماه بلوبری بخورید تا بتوانید شروع محسوس اثرات آن را احساس کنید.

 سبزیجات سبز

چشم‌هایی که دارای مقادیر زیادی از مواد مغذی لوتئین هستند تا 80 در صد کمتر دچار بیماری دیژنراسیون ماکولار می‌شوند.

لوتئین از چشم‌ها در برابر شکل‌گیری رنگدانه در ماکولا محافظت می‌کند. پیگمنت ها با فیلتر کردن امواج بلند نور آبی که می‌تواند به چشم آسیب برساند به دید کمک می‌کنند. هر چه پیگمنت های بیشتری در چشم باشد احتمال ابتلا به بیماری دیژنراسیون ماکولا کاهش می‌یابد.

خوردن سبزیجات حاوی لوتئین برای حفظ تراکم و چگالی سطوح در ماکولا ضروری است. متأسفانه لوتئین به طور طبیعی در بدن ساخته نمی‌شود بنابراین شما باید از منابع غذایی که حاوی این ماده هستند استفاده کنید. شما باید سبزیجات سرشار از لوتئین را به مدت چند ماه مصرف کنید تا بتوانید تأثیران را بر بینایی خود احساس کنید. این سبزیجات عبارتند از:

 کلم

تقویت بینایی با رژیم غذایی

آنتی‌اکسیدان‌های ضد سرطان و ویتامین‌ها، کلم را به یک منبع عالی از بتا کارتون تبدیل کرده است. همچنین کلم منبع عالی از ترکیب لوتئین و زیگزانتین است. یک فنجان سبزیجات سبز حاوی 23.8 میلی‌گرم لوتئین و زیگزانتین است. از کلم در سالاد یا در کنار بشقاب خود استفاده کنید، آن را با میوه‌ها ترکیب کرده یا برگ‌های آن را بپزید.

اسفناج

تقویت بینایی با رژیم غذایی

یک فنجان اسفناج حاوی 20.4 میلی‌گرم لوتئین و زیگزانتین است. اسفناج را به ساندویچ‌ها و لقمه‌های خود بیفزایید، آن را در سالاد مصرف کرده و یا با آن مخلوط سبز درست کنید. نکته: اسفناج پخته به بدن کمک می‌کند تا بهتر لوتئین را جذب کند.

 کلم بروکلی و ٰتقویت بینایی

تقویت بینایی با رژیم غذایی

این سبزی سرشار از فیبر و ویتامین C بوده و حاوی بتا کارتون تقویت‌کننده چشم و لوتئین و زیگزانتین است. کلم بروکلی را به املت یا ماکارونی و پاستا اضافه کنید.

 ذرت

تقویت بینایی با رژیم غذایی

ذرت علاوه بر خوشمزه بودن، حاوی لوتئین و زیگزانتین است. پخت طولانی ذرت، مقادیر لوتئین و آنتی‌اکسیدان را در آن افزایش می‌دهد. ذرت را همراه با سوپ و گوشت می‌توانید پخته و میل کنید.

تخم‌مرغ

تقویت بینایی با رژیم غذایی

یکی از بهترین روش‌ها برای شروع یک روز سالم، خوردن تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است که حاوی مواد مغذی مانند لوتئین، ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 3 و بسیاری از مواد مغذی و ویتامین‌های دیگر است.

 پرتقال و تقویت بینایی

این میوه خوشمزه از خانواده مرکبات سرشار از ویتامین C است که به افزایش سلامتی بافت‌های چشم کمک می‌کند. ویتامین C در چشم‌ها، آنتی‌اکسیدان‌های مهم مانند ویتامین E را بازسازی می‌کند.

 راه‌های دیگر تقویت بینایی


 کمی استراحت کنید

کارهایی که باید انجام دهید: به اندازه کافی استراحت کنید زیرا در هنگام استراحت عضلات پرکار چشم استراحت می‌کنند.

کارهایی که نباید انجام دهید: یک فعالیت را به مدت طولانی انجام ندهید. هر 5 تا 10 دقیقه یک بار به چشم‌های خود استراحت بدهید.

میزان آب بدن را حفظ کنید

تقویت بینایی

کارهایی که باید انجام دهید: مقادیر بیشتری آب بنوشید اگر چشم‌های شما غالباً خشک، تار یا خسته هستند.

کارهایی که نباید انجام دهید: فقط صورت خود را بشور‌ید. هر موقعی که چند دقیقه وقت اضافی دارید، دهان خود را پر از آب کرده و سپس در حالی که چشمان خود را بسیار باز کرده‌اید آب را بیرون بریزید. این کار به شما احساس طراوت و شادابی هم می‌دهد.

چشم‌های خود را ورزش بدهید

کارهایی که باید انجام دهید: تمرینات ریلکسیشن انجام دهید. کف دست‌های خود را روی هم قرار دهید و آنها را آنقدر به هم بسایید تا گرم شوند. دستان گرم خود را روی چشم‌ها قرار داده و یک مکان آرامش‌بخش را در ذهن خود تصور کنید.

کارهایی که نباید انجام دهید: در مکان‌های روشن، چشم‌های خود را ورزش دهید. این ورزش‌ها و تمرینات را به خصوص در زمانی که ساعت‌ها جلوی کامپیوتر نشسته‌اید انجام دهید.

بازی با چشم‌ها

تقویت بینایی

کارهایی که باید انجام دهید: هر 20 دقیقه یک مرتبه به یک شی که حدود 6 متر با شما فاصله دارد به مدت 20 ثانیه تمرکز کنید. از احساس خوبی که پس از این کار در چشم‌های شما احساس می‌شود شگفت‌زده خواهید شد.

کارهایی که نباید انجام دهید: به مدت طولانی به جایی خیره نشوید. سطح روشنایی صفحه مانیتور کامپیوتر و صفحه موبایل خود را برای کم کردن فشار بر روی چشم کاهش دهید.

 “نه” بگویید

کارهایی که باید انجام دهید: از مصرف غذاهای شیرین پرهیز کنید زیرا برای سلامت چشم مضر هستند. هر چه میزان شکر موجود در غذا بیشتر باشد، بینایی شما ضعیف‌تر می‌شود.

کارهایی که نباید انجام دهید: استعمال دخانیات. استعمال دخانیات با افزایش احتمال بیماری دیژنراسیون ماکولار، آب‌مروارید و آسیب‌دیدگی عصب بینایی که ناشی از افزایش سن هستند رابطه دارد.

فشار بر چشم را کاهش دهید

تقویت بینایی

کارهایی که باید انجام دهید: چشم‌های خود را بچرخانید. با نگاه کردن به بالا آغاز کنید سپس چشم‌های خود را 10 مرتبه در جهت عقربه‌های ساعت و 10 مرتبه خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. همچنین پس از یک روز طولانی، قطعه‌ای خیار سرد را روی پلک‌های خود قرار دهید تا از فشار وارده بر چشم بکاهد.

مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »