تغذیه بعد از لیپوماتیک

t1

عمل لیپوماتیک برای رهایی از شر چربی‌های زائد و شکم بزرگ و ناخوشایندی انجام می‌شود که شما را از پوشیدن لباس‌های تنگ و خوش‌فرم بازداشته است. اما برای جلوگیری از بازگشت مجدد این چربی‌ها و عوارض لیپوماتیک بعد از لیپوماتیک هم لازم است رژیم غذایی سالم داشته باشید و ورزش کنید. بنابراین حفظ یک سبک زندگی سالم بعد از عمل لیپوماتیک، اهمیت بسیار زیادی در ماندگاری نتایج این عمل در درازمدت خواهد داشت. برای برخی افراد این سوال پیش می آید که این رژیم غذایی سالم بعد از لیپوماتیک چیست؟ در ادامه این موضوع به طور کامل توضیح داده شده است.

[sv slug=”alert”]پس از آنکه شما با استفاده از عمل لیپوماتیک، فرم بدن خود را اصلاح کردید، تا شش ماه بعد روند بروز نتایج این عمل و خوش‌فرم شدن بیشتر بدن شما ادامه پیدا می‌کند، به شرط آنکه شما هم یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و ورزش و تحرک فیزیکی را به طور مداوم حفظ کنید. بهترین نتایج این عمل را هنگامی می‌توانید ببینید که برنامه ارائه شده توسط متخصص تغذیه را مرحله به مرحله به طور دقیق رعایت کنید. در ادامه دکتر ابوالحسنی متخصص تغذیه و رژیم درمانی توصیه‌هایی را به شما ارائه می دهد تا روند بهبودی را به طور کامل مشاهده نمایید.
برای دریافت وقت مشاوره می‌توانید با شماره‌های 02122779006 و 02122581002 تماس حاصل نمایید.[sv slug=”alert1″]

اهمیت رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک

بعد از انجام روش لیپوماتیک شما باید سعی کنید میزان تری‌گلیسریدها، لیپوپروتئین‌های سبک (LDL) و لیپوپروتتئین‌های بسیار سبک (VLDL) را کاهش دهید. همزمان باید تلاش کنید تا سطح متابولیزم در بدن خود را نیز بالا ببرید، میزان لیپوپروتئین‌های سنگین (HDL) و میزان سوخت و ساز چربی‌ها را افزایش دهید، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و از ضعف و خستگی شدید بدن جلوگیری کنید.

t2

علاوه بر آن شما باید تا حد امکان از بروز اِدِم (از دست رفتن آب  بدن) و خونریزی بعد از عمل جراحی لیپوماتیک جلوگیری کنید. به خاطر داشته باشید که تمامی این موارد تنها با داشتن یک رژیم غذایی خوب و سالم بعد از عمل امکانپذیر خواهد بود.

بعد از عمل لیپوماتیک باید چه بخوریم و چه نخوریم؟

تا شش هفته بعد از روش لیپوماتیک باید مقدار چربی در رژیم غذایی شما پایین و مقدار کربوهیدرات‌های پیچیده (میوه و سبزیجات) و پروتئین‌های  سبک در رژیم غذاییتان بالا باشد. این پروتئین‌ها باید از منابعی مانند گوشت سفید، گوشت مرغ و غذاهای دریایی تأمین شود.

شما و پزشکتان در طول برنامه عمل لیپوماتیک و نیز بعد از آن، در ارتباط نزدیک و مستمر خواهید بود. پزشک شما با بهره‌گیری از آموزش‌ها و زمینه تخصصی خود می‌تواند “وزن سالم و مطلوب” برای شما را توصیه کند.

اگر توصیه پزشک این است که شما باز هم وزن بیشتری کم کنید، همین حالا این کار را انجام دهید. به این ترتیب شما خواهید توانست فرم جدید و متناسب بدن خود که با بهره بردن از مزایای لیپوماتیک به دست آورده‌اید را حفظ کنید و خوش‌اندام باقی بمانید.

غذاها (و مقدار آنها) که باید بخورید و نخورید

گروه لوبیاها، نخودها و حبوبات

غذاهای مجاز: شامل همه انواع لوبیا، نخود و حبوبات (به جز سویا)

مقدار مجاز: حداکثر 450 تا 700 گرم در هفته به صورت پخته

گروه نوشیدنی‌ها

نوشیدنی‌های مجاز: آب معدنی، آب گازدار، شیر (و سرشیر) بدون چربی یا باترمیلک بدون چربی، آبمیوه‌های بدون شکر اضافه، آب سبزیجات، زیرفون، چای قرمز (رد بوش)، دمنوش بابونه

مقدار مجاز هر کدام: نوشیدنی‌هایی که سدیم (نمک) افزوده دارند را زیاد مصرف نکنید. در هفته دو لیوان آب هویج بنوشید.

نوشیدنی‌های غیرمجاز: مشروبات الکلی، نوشیدنی‌های کافئین‌دار از قبیل قهوه، چای، نوشابه و غیره؛ قهوه بدون کافئین؛ نوشیدنی‌های دارای قند یا نمک افزوده از قبیل نوشابه‌های گازدار؛ نوشابه‌های رژیمی یا بدون قند.

گروه میوه‌ها

t3

میوه‌های مجاز: همه میوه‌های تازه؛ میوه‌های پخته، کنسرو شده، پوره یا فریز شده در صورتی که قند به آنها افزوده نشده باشد؛ عصاره‌های فریز شده میوه‌ها به شکل رقیق نشده.

مقدار مجاز: میوه‌های تازه حداکثر 5 مرتبه در روز و حداکثر 700 گرم در هفته؛ میوه‌های فرآوری شده و آماده حداکثر 120 گرم در روز و 800 گرم در هفته

میوه‌های غیرمجاز: میوه‌های پخته، کنسرو شده و فریز شده که به آن قند افزوده شده است؛ مربا؛ ژله؛ کره‌های گیاهی؛ آبمیوه‌ها و شربت‌های گیاهی حاوی قند افزوده

گروه چربی‌ها و روغن‌ها

t4

روغن‌ها و چربی‌های مجاز: هیچ کدام

مقدار مجاز: صفر

روغن‌ها و چربی‌های غیرمجاز: تمامی انواع چربی‌ها و روغن‌ها از جمله کره، مارگارین، روغن ترد کننده شیرینی (چربمایه)، چربی حیوانی، چربی گوشت و تمامی روغن‌ها از جمله لسیتین (که در اسپری سبزیجات استفاده می‌شود)

گروه غلات

t5

غذاهای مجاز: تمامی غلات آرد شده به صورت ناقص یا کامل شامل برنج، جو، گندم سیاه، ارزن و غیره؛ نان؛ پاستا؛ تورتیلا؛ غلات پخته شده و سایر غلات بدون چربی و روغن و قند افزوده و بدون زرده تخم مرغ

مقدار مجاز: محدودیت خاصی ندارد، اما مصرف غلات و محصولات دانه‌ای تصفیه شده (که سبوس و جوانه آن گرفته شده است) از قبیل آرد سفید، برنج سفید، پاستای سفید و غیره را محدود کنید.

غذاهای غیرمجاز: جوانه گندم استخراج شده؛ محصولات تهیه شده از غلات که به آنها چربی، روغن، قند یا زرده تخم مرغ افزوده شده است؛ آرد کاملاً سفید شده؛ آرد سویا

گروه دانه‌ها و مغزها

 t6

مواد غذایی مجاز: شاه‌بلوط‌ها

مقدار مجاز: محدودیتی وجود ندارد.

مواد غذایی غیرمجاز: تمامی مغزیجات (به جز شاه‌بلوط)؛ همه دانه‌ها (مگر به مقدار بسیار کم به عنوان چاشنی یا ادویه)

گروه نمک

t7

مواد مجاز: نمک طعام

مقدار مجاز: 3 تا 4 گرم در روز و با حذف نمکدان از سر سفره و خودداری از مصرف زیاد غذاهای خیلی شور یا غنی از سدیم (NA) مانند سس سویا، ترشی، اغلب چاشنی‌ها، سس‌های آماده، سس سالاد، سبزیجات کنسروی و مونو سدیم گلوتامات (MSG)

مواد غیرمجاز: هر نمکی که از منابعی غیر از مواد مجاز ذکر شده در بالا تأمین شود.

گروه مرغ و ماهی

t8

مواد غذایی مجاز: گوشت و آبگوشت تهیه شده با گوشت مرغ، بوقلمون، مرغ درسته، جوجه (گوشت سفید که ترجیحاً قبل از پختن، پوست آن جدا شود)، ماهی، شاه میگو (لابستر) و سایر ماهی‌ها، گوشت سفید.

t9

مقدار مجاز: ماهی و گوشت‌های سفید مجاز را کمتر از 700 گرم در هفته یا 100 گرم در روز مصرف کنید؛ شاه‌میگو 100 گرم در روز (به جای تمام مقدار روزانه گوشت سفید، ماهی یا مرغ). میگو، صدف، خرچنگ دریایی و حلزون 50 گرم در روز (به جای تمام مقدار روزانه گوشت سفید، ماهی یا مرغ).

مواد غذایی غیرمجاز: گوشت مرغابی، غاز و غیره؛ ماهی‌های چرب از قبیل ساردین، ماهی کنسرو شده در روغن، ماهی خالخالی و غیره؛ گوشت‌های چرب از قبیل استیک ماربلد، همبرگر چرب و سایر گوشت‌های چرب، گوشت‌های نمک‌زده، گوشت کباب شده با سس، سوسیس و کالباس، ناهار خیلی سنگین و غیره؛ گوشت‌های اندامی از قبیل جگر، دل و قلوه؛ گوشت‌های دودی شده، کبابی یا باربکیو؛ سویا و توفو (گوشت غذاهای گیاهی).

گروه سبزیجات

t10

مواد غذایی مجاز: تمامی سبزی‌ها به جز آووکادو و زیتون

مقدار مجاز: سبزیجاتی از قبیل اسفناج، برگ لبو، ریواس و برگ چغندر که مقدار اسید اگزالیک آنها زیاد است را کمتر مصرف کنید.

مواد غذایی غیرمجاز: آووکادو و زیتون

مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »