در مورد اهمیت تغذیه در دوران بلوغ چه می دانید؟

مانند تمام مراحل زندگی، تغذیه خوب برای بلوغ نیز بسیار مهم است. پایه و اساس رسیدن به بلوغ جنسی را می گذارد و بر هر جنبه ای از رشد تأثیر می گذارد. برای درک اینکه چگونه یک رژیم غذایی سالم برای بلوغ سنگ بنای نوجوانی را تشکیل می دهد،و اهمیت تغذیه در دوران بلوغ این مطلب را بخوانید.
بلوغ باعث جهش رشد می شود که نیازهای کلان و ریز مغذی ها را افزایش می دهد. ذخایر انرژی بدن می تواند بر شروع این دوره از بلوغ تأثیر بگذارد زیرا نیاز به کالری، پروتئین، آهن، کلسیم، روی و فولات افزایش یافته است که باید به اندازه کافی تامین شود.

تغذیه مناسب و متوازن در دوران کودکی و نوجوانی بسیار مهم است و می‌تواند تأثیر قابل توجهی در بلوغ زودرس داشته باشد. متخصصین تغذیه در کلینیک تغذیه و رژیم‌درمانی دکتر ابوالحسنی دستورالعمل‌های ویژه‌ای را در خصوص رژیم غذایی برای کودکانی که دچار بلوغ زودرس شده اند ارائه می‌دهند. مشاورین ما آماده پاسخگویی به سؤالات شما هستند. پل ارتباطی ما با شما، شماره‌های تماس 22569006 و 22779006 و برای ارتباط با تلگرام، واتساپ و منش مطب شماره 09022569006 می‌باشد.

تغذیه در دوران بلوغ

اهمیت مواد غذایی و تغذیه در دوران بلوغ

بلوغ باعث جهش رشد می شود که نیازهای کلان و ریز مغذی ها را افزایش می دهد. ذخایر انرژی بدن می تواند بر شروع این دوره از بلوغ تأثیر بگذارد زیرا نیاز به کالری، پروتئین، آهن، کلسیم، روی و فولات افزایش یافته است که باید به اندازه کافی تامین شود. اگر الزامات یک رژیم غذایی سالم برای بلوغ برآورده نشود، می تواند منجر به سوء تغذیه شدید شود که به نوبه خود می تواند شروع و پیشرفت بلوغ را به تاخیر بیندازد.

سوء تغذیه در دوران نوجوانی می تواند:

تاخیر در رشد فیزیکی
کاهش ظرفیت فکری
تاخیر در بلوغ جنسی
افزایش خطر عفونت
منجر به کمبود آهن و کم خونی می شود
منجر به کمبود کلسیم و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی می شود
کاهش تمرکز، یادگیری و عملکرد مدرسه در نوجوانان مدرسه‌ای

تغذیه در دوران بلوغ

کمبودهای رایجی که ممکن است در دوران بلوغ اتفاق بیفتد

کلسیم: جذب کلسیم و معدنی شدن استخوان ها در مراحل اولیه بلوغ افزایش می یابد و دریافت کافی کلسیم برای رشد اسکلتی مهم است. مصرف کم کلسیم در دوران نوجوانی ممکن است منجر به کاهش توده استخوانی شود و در نتیجه خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد.
آهن: در دوران بلوغ به دلیل افزایش حجم کل خون و توده بدون چربی بدن و همچنین به دلیل شروع قاعدگی در دختران جوان، نیاز به آهن در پسران و دختران افزایش می یابد. دختران در سنین باروری به ویژه مستعد ابتلا به کم خونی فقر آهن هستند که در دوران بارداری نیز قابل حمل است. بنابراین، غذاهای مربوط به دوران بلوغ باید برای این گروه سنی برای تامین آهن مورد نیازشان، مقدار خاصی در نظر گرفته شود.
اسید فولیک: فولات (اسید فولیک) در تولید اسیدهای نوکلئیک و پروتئین ها نقش دارد و برای رشد سلولی ضروری است. از آنجایی که دوره نوجوانی با رشد سریع مرتبط است، نیاز به فولات بسیار زیاد است. کمبود می تواند منجر به ایجاد یک بیماری خونی به نام کم خونی مگالوبلاستیک شود که در آن گلبول های قرمز بزرگ و غیر طبیعی وجود دارد. نوجوانان با سطوح پایین فولات ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به این بیماری باشند.
روی: روی در چندین عملکرد بدن مانند بینایی، شناخت، تولید مثل سلولی، رشد و ایمنی نقش حیاتی دارد. کمبود روی یک مشکل بهداشتی در بسیاری از جوامع، به ویژه در میان نوجوانان به دلیل جهش رشد بلوغ آنها است.

برای اینکه در مورد بلوغ زودرس آشنا شوید این مطلب را بخوانید

آنچه باید در مورد بلوغ زودرس در دختران و پسران بدانید؟
تغذیه در دوران بلوغ

نکات تغذیه ای و رژیم غذایی مناسب برای رشد قد در دوران بلوغ

ناگفته نماند که تغذیه در دوران بلوغ از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین بیایید مفهوم غذاهای دوران بلوغ و بهترین گزینه هایی که در این دوره حیاتی در رژیم غذایی گنجانده شود را درک کنیم.

1. مصرف کلسیم:

   کلسیم برای رشد و قوام استخوان‌ها بسیار مهم است. بنابراین، حاوی کلسیم غنی می‌تواند به رشد قد کمک کند.

   منابع خوب کلسیم عبارتند از: شیر و محصولات لبنی (مانند پنیر، ماست و دوغ)، سبزیجات سبز تاریک (مانند اسفناج و کلم)، ماهی (مانند سردریچه و ماهی قزل آلا) و برخی از مواد غذایی غنی کلسیم مصنوعی مانند برخی از آرزوان.

2. مصرف پروتئین:

   پروتئین‌ها برای ساخت و تعمیر بافت‌های بدن، از جمله استخوان‌ها، عضلات و بافت‌های سلولی، ضروری هستند.

   منابع خوب پروتئین شامل: گوشت قرمز و سفید، ماهی، مرغ، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات (مثل لوبیا، عدس و نخود) و مواد غذایی دیگری مانند توفو و سویا هستند.

3. مصرف ویتامین D:

   ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند و برای رشد قد مهم است.

   منابع خوب ویتامین D عبارتند از: نور خورشید، ماهی چرب (مثل ماهی سالمون و ماهی ماکرل)، ماهی تن، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی.

4. مصرف مواد غذایی غنی آهن:

   آهن برای ساخت هموگلوبین (بخشی از خون) مورد نیاز است و می‌تواند به رشد قد کمک کند.

   منابع خوب آهن عبارتند از: گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ، لوبیا، عدس، نخود، آجیل‌ها و سبزیجات سبز تاریک.

5. مصرف مواد غذایی حاوی روی:

   روی نیز برای رشد قد ضروری است، زیرا در فرآیندهای رشد و تقسیم سلولی نقش دارد.

   منابع خوب روی عبارتند از: گوشت قرمز، ماهی، مرغ، لوبیا، عدس، نخود، آجیل‌هاو سبزیجات سبز تاریک.

6. مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم:

   منیزیم برای حفظ سلامت استخوان‌ها و کمک به رشد قد بسیار مهم است.

   منابع خوب منیزیم عبارتند از: بادام، بادام زمینی، بادام سیاه، اسفناج، کاهو و دانه‌های کامل.

7. مصرف مواد غذایی حاوی آهن:

   آهن برای ساخت هموگلوبین و انتقال اکسیژن به سلول‌ها ضروری است.

   منابع خوب آهن عبارتند از: گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ، لوبیا، عدس، نخود، بروکلی و اسفناج.

8. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C:

ویتامین C برای تولید کلاژن، که در ساخت استخوان‌ها نقش دارد، ضروری است.

منابع خوب ویتامین C عبارتند از: نارنج، لیمو، ترشی، پرتقال، گوجه فرنگی، توت‌ها، فلفل دلمه و سبزیجات سبز.

9. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A:

  ویتامین A برای رشد استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.

  منابع خوب ویتامین A عبارتند از: پرتقال، هویج، سبزیجات سبز تاریک (مانند اسفناج و کلم)، خربزه و کدو.

این تنها چند مثال از مواد غذایی هستند که برای رشد قد مفید هستند. بهتر است رژیم غذایی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که شامل مواد غذایی متنوع و متعادل باشد. همچنین، در مصرف ماهی و سبزیجات تازه و غنی به طور منظم تأکید کنید.

برای داشتن قد مناسب برای افرادی که دچار بلوغ زودرس شده اند اگرچه تغذیه مهم است انجام فعالیت های بدنی نیز ضروری است برای انتخاب فعالیت بدنی مناسب مطلب “اهمیت فعالیت بدنی برای افزایش قد در دوران بلوغ زودرس“را بخوانید.

سوالات متداول

چرا تغذیه در بلوغ مهم است؟

این، پیشرفت بلوغ تحت تأثیر تغذیه قرار می گیرد. از سوی دیگر، بلوغ باعث جهش رشد می شود که نیازهای تغذیه ای از جمله درشت مغذی ها و ریز مغذی ها را افزایش می دهد. در این دوره حیاتی رشد سریع، نیاز به کالری، پروتئین، آهن، کلسیم، روی و فولات افزایش یافته است.

آیا تغذیه نامناسب باعث بلوغ زودرس می شود؟

رژیم های غذایی سرشار از چربی های خاص، به ویژه چربی های اشباع شده، می تواند منجر به افزایش مقاومت به انسولین شود. سطوح بالاتر انسولین می تواند تخمدان ها را برای تولید استروژن بیشتر تحریک کند، هورمونی که در شروع بلوغ در دختران نقش دارد. این به طور بالقوه می تواند منجر به شروع زودتر قاعدگی و سایر علائم بلوغ شود.

چرا تغذیه برای رشد و نمو مهم است؟

عادات غذایی خوب باعث تقویت استخوان ها و حمایت از عملکرد عضلات می شود. علاوه بر این، عادات غذایی خوب، دندان ها، پوست و چشم ها را سالم نگه می دارد. علاوه بر این، عادات تغذیه ای خوب در دوران کودکی می تواند تأثیر قابل توجهی بر رشد داشته باشد.

اگر در دوران بلوغ رژیم بگیرید چه اتفاقی می افتد؟

کمبودهای تغذیه‌ای، به‌ویژه آهن و کلسیم، می‌تواند خطرات کوتاه‌مدت و بلندمدتی را به همراه داشته باشد. در کودکان و نوجوانان در حال رشد، حتی کاهش جزئی در دریافت انرژی می تواند با کاهش رشد همراه باشد

آیا در دوران بلوغ بیشتر غذا می خورید؟

افزایش اشتها در حدود 10 سالگی در دختران و 12 سالگی در پسران، جهش رشد بلوغ را پیش بینی می کند. این راه را برای اوایل نوجوانی هموار می کند، زمانی که بدن انسان بیش از هر زمان دیگری در زندگی به کالری نیاز دارد.

مقالات مرتبط