تغذیه و رژیم مناسب مادر در حین بارداری(حاملگی)؛بایدها و نبایدها

Health and unhealthy foods in front of pregnant Japanese woman

رژیم غذایی سالم نقش مهمی در حفظ سلامت در تمام مراحل زندگی به ویژه در دوران بارداری یا قبل از آن و برنامه‌ریزی برای بارداری دارد. تغذیه سالم در این 9 ماه سرنوشت‌ساز به رشد مناسب نوزاد کمک می‌کند. مادران در دوران بارداری با مشکلات و ناراحتی‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما ما تصمیم داریم در این مقاله شما را با بایدها و نبایدهای تغذیه دوران بارداری آشنا کنیم تا خیالتان دست‌کم از این بابت آسوده باشد. انبوه توصیه‌هایی که هر روز از طرف دوستان، اعضاء خانواده و حتی غریبه‌ها درباره غذاهای مفید و ممنوعه برای بانوان بارداری می‌شنوید، گیج کننده خواهد بود. بنابراین اگر می‌خواهید به اطلاعات مفید و قابل اطمینانی درباره تغذیه مناسب دوران بارداری دست یابید و مطمئن شوید که غذاهای مورد علاقه‌تان برای نوزاد ضرری  ندارد حتماً با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

[sv slug=”alert”]اهمیت تغذیه بارداری به دلیل تاثیر مستقیم بر رشد جنین و شکل گیری اندام های او بر هیچ کس پوشیده نیست. از همین رو رعایت یک رژیم مناسب و کامل نیاز ضروری مادر و فرزند است. متخصصین ما در کلینیک تغذیه و رژیم درمانی دکتر ابوالحسنی با ارائه بهترین رژیم دوران بارداری به شما کمک میکنند تا از سلامت خود و جنین تان اطمینان حاصل کنید و بدون هیچگونه مشکل تغذیه ای دوران بارداری را سپری کنید. این رژیم به طور جداگانه سه ماهه اول، دوم و سوم را شامل میشود:

تعذیه سه ماهه اول بارداری

متخصصین ما وعده‌های غنی از فولات را برای سه ماهه اول پیشنهاد می‌دهند. فولات ماده‌ای مفید برای سیستم عصبی در حال رشد نوزاد محسوب می‌شود. برنامه غذایی سه ماهه اول غذاهای حاوی ویتامین B6 را نیز شامل می‌شود که برای از بین بردن حالت تهوع مفید است.
مصرف مواد غذایی سرشار از آهن نیز از آن رو توصیه می‌شود که آهن به خون کمک می‌کند تا اکسیژن را بهتر در سراسر بدن حرکت دهد. مصرف آهن در دورن بارداری ضروری است، چون در این مدت حجم خون افزایش می‌یابد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد تغذیه سه ماهه اول بارداری کلیک کنید.

تغذیه سه ماهه دوم بارداری

تغذیه سه ماهه دوم بارداری از نظر کلسیم و ویتامین D غنی است. این مواد غذایی به قوی شدن دندان‌ها و استخوان‌های در حال رشد جنین کمک می‌کند. غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 نیز برای رشد مغز جنین مفید است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد تغذیه سه ماهه دوم بارداری کلیک کنید.

تغذیه سه ماهه سوم بارداری

متخصصین ما رژیم غذایی افزایش دهنده انرژی را برای سه ماهه آخر یعنی زمانی پیشنهاد می‌دهند که مادر بیش از هر زمان دیگری به انرژی مضاعف نیاز دارد. غذاهای حاوی ویتامین K نیز به بهبود سریع‌تر مادر پس از زایمان کمک می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد تغذیه سه ماهه سوم بارداری کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت میتوانید با شماره‌های 02122779006 و 02122581002 تماس حاصل نمایید.[sv slug=”alert1″]

توصیه‌های تغذیه‌ای عمومی برای بانوان باردار


edit-type-layer%d8%b6%d8%b6

موارد زیر به صورت کلی ارائه شده اند و لازم است برای دریافت برنامه روزانه جامع و بهره مندی از دستورالعملی جز به جز شامل تمام بایدها با متخصص تغذیه مشورت کنید.

باید ها

آبtaq3

آب یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مواد مورد نیاز بدن در دوران بارداری است. آب مواد مغذی مورد مصرف سلول‌ها را به آنها می‌رساند. به بیان دیگر بدون آب هیچ یک از دیگر مواد مفید اشاره شده در فهرست ما تاثیر چندانی ندارند.

پروتئین

بارداری زمانی است که باید مصرف پروتئین را مانند یک بدنساز افزایش دهید.

به خاطر داشته باشید که بدن مادر در حال زایش یک بدن دیگر است و پروتئین منبع آمینواسیدهای سازنده سلول‌ها است. به علاوه پروتئین برای خونسازی ضروری است. مقدار پروتئین مورد نیاز بانوان حدود 50 گرم در روز است، اما بانوان باردار به مقداری حدود 70 گرم نیاز دارند، برای دریافت این 20 گرم اضافی باید برنامه غذایی خاصی تهیه شود.

با گنجاندن گوشت بدون چربی در تغذیه بارداری می‌توانید ویتامین‌های B6 و B12 و آهن بیشتر دریافت کنید، مصرف ماهی نیز اسیدهای چربی امگا 6 و امگا 3 را به بدن می‌رساند.

کلسیم

taq4

کلسیم برای حفظ سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها ضروری است. کلسیم برای دندان‌ها و استخوان‌های در حال رشد اهمیتی دو یا حتی سه برابر دارد. به بانوان باردار توصیه می‌شود تا مصرف کلسیم را به 1000 تا 1300 میلی گرم، یا حداقل 4 وعده در روز برسانند. از آنجایی که لبنیات پرچرب مقدار چربی زیادی دارد و بانوان باردار باید مانند هر فرد دیگری مصرف چربی را مدیریت کنند، لبنیات کم چرب روشی ایده‌آل برای دریافت کلسیم است.

ازسوی دیگر بانوانی که درصدد بارداری هستند بهتر است لبنیات پرچرب میل کنند، چون به نظر می‌رسد لبنیات کم چرب باروری را کاهش می‌دهد.

میوه و سبزی

taq5

مصرف میوه و سبزیجات برای بانوان باردار اهمیتی دوچندان دارد. ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که باید در تغذیه دوران بارداری وجود داشته باشند. انتخاب‌های بی‌شماری وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان 5 یا 6 وعده غذایی متنوع و اشتهابرانگیز را تهیه کرد.

اسید فولیک نوعی ویتامین Bاست که بدن برای تولید پروتئین و خونسازی به مقادیر بالایی از آن (حداقل 0.4 میلی گرم در روز) نیاز دارد؛ به علاوه اسید فولیک احتمال بروز نقص‌های لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا (مهره شکاف‌دار) را در جنین کاهش می‌دهد.

مواردی که تاکنون اشاره کردیم، فقط تعدادی از مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که باید در رژیم غذایی بارداری گنجانده شود.

غلات کامل

foods-that-contain-gluten

کربوهیدرات‌ها‌ منبع فوق‌العاده‌ی انرژی و فیبر محسوب می‌شوند. البته منظور ما از کربوهیدرات کیک و نان سفید نیست، این خوراکی‌ها کربوهیدرات‌هایی ساده‌ و فاقد اکثر مواد مغذی هستند.

بانوان باردار و همگی ما باید 6 تا 11 وعده در روز کربوهیدرات‌های پیچیده به ویژه غلات کامل مصرف کنیم. این مواد نه فقط انرژی ضروری برای بدن بلکه در بسیاری از موارد فیبرهای سالم را نیز تامین می‌کنند. این فیبرها به دلیل دارا بودن مزایای گوارشی برای بانوان باردار اهمیت دارند؛ چرا که فیبر یبوست را درمان می‌کند و خطر بروز مسمومیت حاملگی را کاهش می‌دهد.

بعضی دانه‌های غلات و برشتوک‌های صبحانه حاوی اسید فولیک نیز هستند که مصرف آن در دوران بارداری توصیه می‌شود.

امگا 3

taq7

امگا 3 برای سلامتی مغز و قلب مهم است و برای رشد مغز و قلب جنین اهمیت دو چندان دارد. از آنجایی که بدن انسان قادر به تولید امگا 3 نیست، باید آن را از منایع خارجی تامین کرد. ماهی‌ چرب یکی از منابع سرشار از از امگا 3 است.

نباید ها

ماهی‌های سرشار از جیوه

tag8

وجود متیل جیوه در منابع آب یکی از انواع آلودگی‌های صنعتی است که گریبان جامعه امروز را گرفته است. شنا کردن آبزیان در آب آلوده به این ترکیب مضر باعث می‌شود جیوه وارد بدن آنها و با تغذیه از آنها وارد بدن ما شود.

مصرف جیوه اندک موجود در ماهی خطری برای بزرگسالان ندارد و بدن آن را دفع می‌کند.حال آن که جیوه موجود در ساندویچ‌ تون در عرض چند هفته ممکن است آسیب‌ قابل توجهی را به سیستم عصبی جنین در حال رشد بزند. از سوی دیگر خودداری از مصرف ماهی در دوران بارداری نیز جزء نبایدها است. ماهی باید مصرف شود، اما ماهی بدون جیوه.

لبنیات، تخم مرغ و گوشت خام

هر زمان که فراورده حیوانی خام یا نیم پز، مانند تخم مرغ عسلی، تخم مرغ خام در خمیر شیرینی یا موس، پنیر غیرپاستوریزه، کارپاچیو و البته سوشی مصرف می‌کنیم، باکتری‌های مضری وارد دستگاه گوارش می‌شود که ممکن است مسمومیت را به دنبال داشته باشد. با هر بار خوردن غذاهای آلوده احتمال پایینی وجود دارد که باکتری ای. کلی وارد بدن شود.

ورود باکتری به بدن بانوان باردار از آن رو خطرناک است که سیستم ایمنی بدن‌شان سرکوب شده است، به همین دلیل است که آنفولانزا نیز در این دوران خطرناک است.

بنابراین توصیه می‌شود بانوان باردار در تمام مدت بارداری از میل کردن فراورده‌های حیوانی خام و نیم‎پز خودداری کنند، چون ممکن است این مواد حاوی پاتوژن باشند و منجر به مسمومیت شوند.

کافئین بیش از حد

tag9

شاید محدود کردن کافئین دشوارترین نباید غذایی برای مادران آینده باشد. کاهش مقدار کافئین به اندازه دیگر نبایدهای ذکر شده ضرورت ندارد، اما بهتر است این مورد نیز تاحد امکان رعایت شود.

کافئین داروی محرکی است که پژوهش‌های انجام شده بیانگر ارتباط بین آن و سقط جنین یا وزن پایین نوزاد است. به علاوه کافئین مدر است و باعث از دست رفتن آب بدن یعنی عارضه‌ای می‌شود که بانوان باردار باید مانند طاعون از آن دوری کنند.

دقیقاً مشخص نیست که مصرف چه مقدار کافئین بروز اثرهای نامطلوب را به دنبال دارد. بنابراین بهتر است بانوان باردار مصرف آن را کاملاً ترک کنند. البته این کار قدری دشوار است، چون کافئین به جز قهوه در چای، شکلات، نوشابه، بعضی تنقلات و غذاهای پرمصرف نیز وجود دارد. حتی قهوه بدون کافئین نیز حاوی مقدار اندکی از این ماده محرک است.

مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »