درمان بیماری سلیاک با رژیم غذایی بدون گلوتن

برآورد زمان مطالعه: 5 دقیقه

بیماری سلیاک مشکل خود ایمنی است که به پوشش روده کوچک آسیب می رساند. گلوتن ( پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار)  نشانه های این بیماری را تحریک می کند. در حال حاضر درمانی برای بیماری سلیاک وجود ندارد به همین دلیل افراد مبتلا به این بیماری باید رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی کنند. مقدار کم گلوتن در فرد که به بیماری سلیاک مبتلا است می تواند به روده کوچک آسیب برساند. افراد مبتلا به این بیماری باید از مصرف گلوتن پرهیز کنند اما پیروی از رژیمی بدون گلوتن خیلی آسان نیست.

متخصصین تغذیه در کلینیک تغذیه و رژیم‌درمانی دکتر ابوالحسنی دستورالعمل‌های ویژه‌ای را در خصوص رژیم غذایی سلیاک یا همان بدون گلوتن ارائه می‌دهند، که،علائم شما می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن بهبود یابد. پل ارتباطی ما با شما، شماره‌های تماس 22569006 و 22779006 و برای ارتباط با تلگرام، واتساپ و منش مطب با شماره 09022569006 می‌باشد.

اهمیت تغذیه در درمان بیماری سلیاک


رژیم غذایی سلیاک

در حال حاضر بهترین روش مقابله با سلیاک رعایت رژیم غذایی مناسب است به این دلیل که پرهیز از گلوتن تنها روش درمانی است که تا به امروز توصیه می شود. واکنش به رژیم بدون گلوتن تا درصد بالایی به شخص بستگی دارد. برخی افراد پس از حذف گلوتن از رژیم غذایی خود بلافاصله احساس التیام در بدن دارند و برخی دیگر نیز تا ماه ها هنوز درگیر هستند. اگر شما جزو گروه دوم هستید پزشک باید بررسی کند که آیا از بیماری دیگری در کنار سلیاک مانند عدم تحمل لاکتوز یا سندرم روده تحریک پذیر رنج می برید یا خیر.

غذاهایی که هنگام کنترل بیماری سلیاک باید از آنها پرهیز کنید


غذاهایی که بیماران مبتلا به سلیاک باید از آن پرهیز کنند عبارتند از:

گندم و تمام مواد غذایی در ارتباط با آن

جو
چاودار تریتیکاله ( چاودُم )
مالت از جمله شیر، عصاره و سرکه مالت
مخمرآب جو
نشاسته گندم
این موارد را به ذهن بسپارید تا در هنگام خرید مواد غذایی به برچسب روی آنها توجه کنید. اما غذاهای خاصی هستند که مسلما در آنها گلوتن به کار رفته است. متخصصان توصیه می کنند از این غذاهای فرآوری شده استفاده نکنید مگر اینکه برچسب بدون گلوتن داشته باشند. در هنگام بررسی مواد غذایی حتما حواستان باشد که برچسب بدون گلوتن را داشته باشند و فقط به برچسب بدون گندم اکتفا نکنید. بعضی از این غذاها عبارتند از: آب جو نان دسرهایی مانند کیک، کوکی و پای غلات صبحانه کراکر و چیپس سیب زمینی با چاشنی سیب زمینی سرخ کرده پاستا گوشت های فرآوری شده از قبیل هات داگ، سوسیس و کالباس سس سالاد سوپ ها دیگر سس ها

افراد مبتلا به بیماری سلیاک چگونه بیرون از خانه غذا سفارش دهند


eli

مقدار کمی گلوتن سبب تحریک علائم در افراد مبتلا می شود بنابراین وقتی فرد بیرون از خانه غذا می خورد باید مراقب باشد. برای مثال حتی اگر می خواهید غذای سرخ کردنی بدون گلوتن هم سفارش دهید ابتدا از کسی که در رستوران دانش کافی دارد بپرسید چگونه غذا را سرخ کردند. بسیاری از رستوران ها تنها یک سرخ کن دارند. علاوه بر روش درست کردن غذا باید درباره مواد تهیه شده آن نیز سوال کنید. این کار کمک می کند مسئولان رستوران متوجه شوند شما رژیم خاصی را دنبال می کنید و سلامت شما مهم است.

سوالات متداول

آیا بیماری سلیاک بسیار جدی است؟

بیماری سلیاک درمان نشده می تواند منجر به ایجاد سایر اختلالات خودایمنی مانند دیابت نوع 1 و مولتیپل اسکلروزیس (MS) و بسیاری از شرایط دیگر، از جمله درماتیت هرپتی فرمیس (بثورات پوستی خارش دار)، کم خونی، پوکی استخوان، ناباروری و سقط جنین، بیماری های عصبی مانند صرع شود. و میگرن و …پس آن را جدی بگیرید.

چهار علامت بیماری سلیاک چیست؟

در بیماری سلیاک ، بیماران علائم و نشانه های سوء جذب، از جمله اسهال، (رنگ پریده، بدبو، مدفوع چرب) و کاهش وزن یا نارسایی رشد در کودکان را دارند.

بیماری سلیاک ناشی از چیست؟

گلوتن. مصرف گلوتن باعث واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی می شود که باعث بیماری سلیاک می شود. با این حال، همه افرادی که دارای گونه های ژن DQ2 یا DQ8 هستند و گلوتن می خورند به این بیماری مبتلا نمی شوند.

آیا ممکن است به طور ناگهانی به بیماری سلیاک مبتلا شوید؟

بیماری سلیاک می تواند در هر سنی پس از شروع مصرف غذاها یا داروهای حاوی گلوتن ایجاد شود. هر چه سن تشخیص بیماری سلیاک دیرتر باشد، احتمال ابتلا به یک اختلال خود ایمنی دیگر بیشتر می شود. دو مرحله برای تشخیص بیماری سلیاک وجود دارد: آزمایش خون و آندوسکوپی.

آیا برنج گلوتن دارد؟

برنج به طور طبیعی بدون گلوتن است، بنابراین برای هر کسی که می‌خواهد به دلیل بیماری سلیاک، عدم تحمل گلوتن یا دلایل دیگر از مصرف گلوتن اجتناب کند، انتخاب خوبی است.

مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »