درمان بی اشتهایی و کم اشتهایی در کودکان و بزرگسالان با رژیم غذایی

%d8%af1

تنها اشتهاآوری که بسیاری از مردم نیاز دارند این است که قدم به آشپزخانه بگذارند و در یخچال را باز کنند تا بو و ظاهر اشتهابرانگیز غذاها گرسنه‌شان کند. البته پی‌آمد این میل مفرط به غذا معمولاً اضافه وزن است.

اما اگر عکس این قضیه درباره شما صدق می‌کند و لاغر هستید، حتماً باید به دنبال راهی برای بهبود و افزایش اشتهای خود باشید. بهبود اشتها به ویژه در صورت بی‌میلی به غذا یا تلاش برای افزایش وزن کاری دشوار است که نیاز به مهارت و برنامه غذایی خاص دارد. البته جایی برای نگران نیست، متخصصین تغذیه با در نظر گرفتن تمهیدات مختلف میل شما به غذا را افزایش می‌دهند تا دوباره از غذا خوردن لذت ببرید. در ادامه چند پیشنهاد مفید را برای برانگیختن یک اشتهای سالم ارائه می‌دهیم.

[sv slug=”alert”]اولین گام در افزایش وزن و درمان لاغری مفرط افزایش اشتهاست. بی اشتهایی میتواند زمینه ساز سو هاضمه و مشکلات گوارشی باشد. در مورد کودکان بی اشتهایی و کم اشتهایی سبب ایجاد برخی اختلالات در رشد آن ها نیز میگردد. از این رو درمان کم اشتهایی و بهبود عادات غذایی به ویژه در کودکان پر اهمیت است. در کلینیک تغذیه و رژیم درمانی دکتر ابوالحسنی، با بررسی وضعیت شما یا کودکتان و چکاپ سیستم گوارشی و عملکرد هضم، برنامه غذایی جامعی ارائه خواهد شد تا مشکل بی اشتهایی برطرف شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره میتوانید با شماره 02122779006 و 02122581002 تماس حاصل نمایید.[sv slug=”alert1″]

دلایل کاهش اشتها


دلایل بسیاری برای کاهش اشتها وجود دارد که در بازه گسترده‌ای از ابتلا به بیماری تا افسردگی یا اضطراب متغیر است. اگر تحت فشار شدید قرار دارید یا احساس افسردگی می‌کنید، حتماً به یک مشاور مجرب مراجعه کنید.

چنانچه برای درمان کم اشتهایی خود اقدام نکنید، بی اشتهایی تشدید می‌شود و سلامت عمومی‌تان به خطر می‌افتد. این شرایط زمانی است که نباید بار مشکلات خود را به تنهایی به دوش بکشید، درباره آنها با نزدیکان و متخصصین صحبت کنید تا با در میان گذاشتن آنها هم احساس سبکی کنید و هم از نظر تخصصی و دلسوزانه‌شان برای غلبه بر مشکلات خود بهره بگیرید.

چنانچه به ندرت احساس گرسنگی می‌کنید، مطمئناً مشکلی وجود دارد و عاقلانه‌ترین کار مراجعه به پزشک است تا مطمئن شوید که این بی اشتهایی از ابتلا به بیماری نشأت نمی‌گیرد.

اگر پس از معاینه و آزمایش مشخص شد که مشکل خاصی وجود ندارد، باید روشی را برای درمان کم اشتهایی خود و بازگشت به یک رژیم غذایی سالم بیابید.

توصیه‌های افزایش دهنده اشتها درباره وعده‌های غذایی


بعضی غذاها و یک وعده غذایی به خصوص اشتهاآور هستند. متخصص تغذیه رژیم غذایی خاصی را برای درمان بی اشتهایی تهیه می‌کند که احتمالاً توصیه‌های زیر را دربرمی‌گیرد:

صبحانه

%d8%af2

حتماً تابه حال بارها شنیده‌اید که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است. این موضوع واقعیت دارد و بهتر است آن را جدی بگیرید، یک صبحانه سالم متابولیسم را استارت می‌زند. به خاطر داشته باشید که بدن تجربه سختی را طی شب‌های متمادی بی‌غذایی پشت سر گذاشته است.

با خوردن خوراکی‌هایی مانند میوه، ماست و برشتوک غلات کامل به متابولیسم کمک می‌کنید و انرژی زیادی را در اختیار بدن قرار می‌دهید. به این ترتیب می‌توانید روز را با نیروی بیشتری پشت سر بگذارید و میل خود به غذا را افزایش دهید.

هر زمان هر چه دوست داشتید میل کنید

%d8%af3

خوردن غذاهای مورد علاقه در هر زمان که میل داشتید، یک روش فوق العاده برای درمان بی‌اشتهایی است. اگر میل داشتید در ساعات ابتدایی صبح یا عصر یا هر زمان دیگری یک وعده غذایی کامل بخورید، خودتان را منع نکنید. مهم‌ترین کار برگرداندن اشتها و شروع رژیم غذایی سالم است.

حجم وعده‌های غذایی را کاهش دهید

%d8%af4

اگر با کم اشتهایی دست و پنجه نرم می‌کنید و کوچکترین میلی به غذا ندارید، مشاهده یک بشقاب مملو از غذا در برابرتان و احساس اجبار برای خوردن آن دست کمی از شکنجه ندارد. حجم وعده‌های غذایی را کاهش اما تعداد آنها را افزایش دهید و سعی کنید روزانه 6 وعده غذایی سبک میل کنید. به این ترتیب بدون این که خود را از غذا خوردن بیزار کنید، اشتهایتان به تدریج افزایش می‌یابد.

استفاده از ادویه و گیاهان مختلف در آشپزی

Spice jars with fresh rosmary leaves against white background

 غذاهای خوش عطر و بو اشتهابرانگیز هستند و شکم را به قار و قور درمی‌آورند. به غذاهای مورد علاقه خود ادویه یا گیاهان معطر اضافه کنید تا عطر آنها میل شما به غذاهای محبوبتان را دوچندان کند. دیگر مجبور نیستید غذاهای بی‌مزه را به زور ببلعید.

مصرف قرص اشتهاآور برای افزایش وزن

%d8%af6

مکمل‌های موثری وجود دارد که از نظر افزایش اشتها معجزه می‌کنند. نکته مهمی که هنگام تهیه مکمل‌ها باید در نظر بگیرید این است که مکمل فقط حاوی مواد اولیه طبیعی باشد و از مصرف داروهای اشتهاآور تجویزی و شیمیایی جداً خودداری کنید. داروهای شیمیایی شاید بی‌اشتهایی شما را درمان کند، اما احتمال این که با اثرهای جانبی ناخوشایند مواجه شوید نیز بسیار زیاد است.

یک مکمل‌ غذایی مناسب به روش زیر اشتها را افزایش می‌دهد:

تحریک اشتها

هورمون‌های معینی مانند انسولین، پپتید YY و لپتین در بدن وجود دارد که وظیفه ارسال پیام گرسنگی را از بدن به مغز بر عهده دارد. مواد موجود در فرمولاسیون‌های محرک‌های اشتها بدن را به اشتباه می‌اندازد و از ارسال پیام “من گرسنه نیستم” به مغز خودداری می‌کند.

به این ترتیب میل شما به غذا بیشتر و بیشتر می‌شود و کالری بیشتری مصرف می‌کنید. استفاده از مکمل‌های اشتهاآور روشی ایده‌آل برای افزایش وزن بانوان است. با مصرف مکمل وزن به تدریج به حد متعارف نزدیک می‌شود و اشتها به سطح طبیعی برمی‌گردد.

حال که درباره بانوان صحبت کردیم، به بانوانی که تمایل به بزرگ کردن باسن خود دارند، توصیه می‌کنیم قرص Gluteboost را امتحان کنند که در فرمولاسیون آن به بزرگ کردن باسن توجه شده است.

قرص‌های افزایش دهده اشتها حاوی مخلوط منحصر به فردی از گیاهان، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ایزوبوتیل آمیدها در بالاترین کیفیت ممکن هستند. این قرص‌ها اشتها را افزایش و سلامتی را ارتقاء می‌دهند.

مایعات کافی بنوشید

%d8%af7

سعی کنید هر روز 6 تا 8 لیوان آب یا نوشیدنی‌های بر پایه آب بنوشید. آشامیدن یک لیوان آب یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از صرف غذا به هضم غذا کمک می‌کند و از انباشته شدن مقدار زیادی غذا در شکم جلوگیری می‌کند. البته نوشیدن آب زیاد بلافاصله قبل از صرف غذا اشتها را کاهش می‌دهد و احساس سیری کاذب تولید می‌کند.

رژیم اشتها آور نهایی


متخصص تغذیه با انجام بررسی های لازم برنامه ای را بر اساس نیازهای خاص شما ارائه می دهد که ممکن است به یکی از اشکال زیر باشد:

امتحان کردن روش‌های مختلف برای درمان بی‌اشتهایی

مطمئناً یک راه‌حل یکسان برای درمان بی اشتهایی تمام افراد وجود ندارد. بنابراین به دنبال روش‌های مختلف باشید و آنها را  امتحان کنید تا ببینید کدام یک بیشترین تاثیر را بر روی شما دارد. حتماً از این آزمون و خطاها و مواد غذایی مصرفی خود یادداشت بردارید.

هر روز تمام خوراکی‌هایی را که میل می‌کنید، آنچه اشتهایتان را بیشتر یا کمتر می‌کند و زمان صرف وعده‌های غذایی را یادداشت کنید. با در نظر گرفتن تمام این اطلاعات و جمع‌بندی آنها می‌توانید بهترین راه حل را برای درمان کم اشتهایی خود بیابید.

فایده قطعی

اگر مکمل غذایی باکیفیت و طبیعی حاوی مواد اولیه‌ی خالص و افزایش دهنده اشتها انتخاب کنید، فرایند سوخت و ساز بدن به حالت طبیعی برمی‌گردد و میل به غذا افزایش می‌یابد. مصرف مکمل بی اشتهایی را درمان می‌کند و سلامت عمومی بدن را بهبود می‌بخشد.

مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »