مزوتراپی لاغری برای کاهش تجمع چربی شکم، پهلو و ران

برآورد زمان مطالعه: 7 دقیقه

مزوتراپی لاغری عبارت است از یک سری تزریقات کوچک که به تخریب چربی‌های نامطلوب در بدن کمک می‌کنند. فرایند تخریب چربی‌های بدن با نام لیپولیز شناخته می‌شود.

این روش تخریب موضعی چربی‌ها با تزریق محلول مخصوص با نام های تجاری متعددی شناخته می‌شود. برخی از متخصصین مواد دیگری را نیز به همراه محلول مزوتراپی به بدن تزریق می‌کنند تا تأثیر روش افزایش یابد.

در طی درمان با مزوتراپی لاغری محلول مورد نظر به طور مستقیم به داخل لایه چربی و بافت های همبند تزریق می‌شود. این تزریقات نسبتاً بدون درد بوده ولی در برخی از موارد از کرم‌های بی حسی استفاده خواهد شد. این دارو یک واکنش شیمیایی در راستای فیزیولوژی طبیعی بدن ایجاد کرده و با سخت‌تر کردن دیواره‌ی سلول‌های چربی آن‌ها را از بین می‌برد.

تأثیر هر تزریق باید در عرض سه هفته پس از انجام آن مشخص شود. چندین جلسه‌ی درمانی با فاصله‌ی 4 تا 6 هفته برای ایجاد نتایج رضایت بخش لازم خواهند بود.

مزوتراپی لاغری چه مناطقی را می‌تواند درمان کند؟

مناطقی که می‌توان از لیپولیز تزریقی در آن‌ها استفاده کرد عبارت‌اند از:

• بالا و پایین شکم
  • ران ها
  • بالای بازوها
  • توده‌های چربی در زیر سینه
  • چربی پهلو
  • چربی کنار باسن
  • غبغب
  • چربی‌های باقی مانده پس از انجام لیپوساکشن
  • سلولیت

از چه موادی برای تزریق استفاده می‌شود؟

ازجمله محتویات تزریقات می‌توان به فسفاتیدیل کولین، مولتی ویتامین‌ها و محلول سالین اشاره کرد. فسفاتیدیل کولین یک لسیتین طبیعی است که حاوی دو اسید چرب اشباع نشده بوده (لینولئیک و آلفا لینولئیک اسید) و از گیاه سویا استخراج می‌شود.

فسفاتیدیل کولین (PPC) معمولاً توسط خود بدن تولید می‌شود ولی نوع تولید شده‌ی آن در بدن دارای اسیدهای چرب اشباع است (پالمیتیک، اولئیک و استئاریک اسید). این ماده در تمام غشاهای سلولی یافت شده و برای مثال به طور طبیعی در ریه‌های جنین 4 ماهه و با هدف نمو جنین تولید می‌شود. در نوع طبیعی، این ماده سرشار از پالمیتیک اسید بوده و با رفع چسبندگی ریه‌ها به باز و بسته شدن آن‌ها کمک می‌کند. همچنین این ماده در روده‌ها به عنوان یک عامل روان کننده عمل کرده و از چسبندگی روده‌ها پیشگیری می‌کند.

برای قابل تزریق شدن فسفاتیدیل کولین باید آن را با یک ماده‌ی حلال که خاصیت چربی زدایی نیز داشته باشد مخلوط کرد. دئوکسی کولیک اسید در امولسیفیه کردن چربی‌ها به منظور جذب بهتر از روده‌ها کاربرد دارد.

زمانی که محلول با استفاده از سوزن‌های بسیار ریز به داخل بافت چربی تزریق می‌شود، دو لایه‌ی غشای سلول چربی متورم و سخت شده و سپس عامل چربی زدا باعث تخریب چربی‌ها و تبدیل آن‌ها به ذرات بسیار ریز نانومتری خواهد شد. درنهایت این ذرات چربی وارد کبد شده و در آن جا پس از تجزیه‌ی کامل به کربن دی اکسید و آب تبدیل می‌شوند.

مزایای مزوتراپی لاغری نسبت به تکنیک‌های جراحی مثل لیپوساکشن

لیپوساکشن نمی‌تواند سلولیت را از بین ببرد. در واقع لیپوساکشن معمولاً باعث برجسته‌تر شدن سلولیت موجود خواهد شد. مزوتراپی به طور مستقیم سلولیت را درمان کرده و علاوه بر کاهش چربی، پوست ناحیه‌ی مورد نظر را نیز صاف‌تر می‌کند. در این روش چربی‌های تخریب شده از بدن دفع می‌شوند در حالی که در لیپوساکشن این چربی‌ها در مناطق دیگر بدن انباشته خواهند شد. مزوتراپی نیازمند بستری، بیهوشی و یا دوره‌ی بهبودی نیست.

• مزوتراپی یک روش نسبتاً بدون درد است چراکه سوزن‌های مورد استفاده برای تزریق محلول بسیار ریز هستند در حالی که لیپوساکشن یک روش دردناک بوده که هفته‌های بهبودی پس از آن نیز درد ادامه خواهد داشت.
  • مزوتراپی تقریباً هیچ جای زخمی به جای نمی‌گذارد البته تورم و کبودی خفیف تا چند روز پس از درمان ممکن است دیده شوند. جای زخم ایجاد شده در اثر لیپوساکشن ممکن است متوسط تا بزرگ باشد.
  • مزوتراپی نیازی به بیهوشی نداشته و بیمار می‌تواند چند دقیقه پس از پایان درمان از کلینیک خارج شده و به خانه برود.

چه کسانی می‌توانند از مزوتراپی لاغری استفاده کنند؟

افرادی که چربی‌های سرسخت مقاوم به ورزش و رژیم داشته و نمی‌خواهند از روش‌های تهاجمی برای کاهش آن‌ها استفاده کنند کاندیدای مناسبی برای انجام مزوتراپی خواهند بود. این روش برای افرادی که قصد درمان سلولیت، ریزش مو یا دردها بدن را دارند نیز مناسب خواهد بود.

استفاده از این روش برای خانم‌های باردار، مادران شیرده، بیماران خیلی چاق و یا افراد مبتلا به دیابت، بیماری‌های خود ایمنی، اختلالات عروقی و یا هرگونه عفونت مناسب نخواهد بود. باید توجه داشت که لیپولیز تزریقی راهی برای کاهش وزن نیست.

دستورالعمل مراقبت‌های قبل از مزوتراپی لاغری

• حداقل به مدت 10 روز قبل از درمان از مکمل‌های پوست درخت بید و گیاه کهن دار استفاده نکنید.
  • تا 5 روز قبل از درمان از مصرف آسپرین، ویتامین E و داروهای ضدالتهاب مثل ایبوپروفن و ناپروکسن خودداری کنید.
  • سعی کنید تا 24 ساعت قبل از درمان مصرف کافئین خود را محدود کنید.
  • در صورتی که داروهای محرک مصرف می‌کنید مصرف آن را در روز درمان قطع کنید.
  • منطقه‌ی مورد درمان را به طور کامل با استفاده از صابون آنتی باکتریال شستشو دهید.
  • از مصرف لوسیون، کرم، روغن حمام و اسپری بر روی محل مورد درمان خودداری کنید.
  • 2 ساعت قبل از درمان کرم آرنیکا را استعمال کنید (مگر اینکه صورت شما ناحیه‌ی مورد درمان است)
  • 2 تا 4 ساعت قبل از درمان یک وعده غذایی سبک و پر پروتئین بخورید. مصرف یک پروتئین بار (با حدود 30 گرم پروتئین یا بیشتر) تقریباً 30 تا 45 دقیقه قبل از درمان می‌تواند به شدت مؤثر باشد.

آیا روش مزوتراپی لاغری دردناک است؟

به هنگام انجام تزریقات ممکن است احساس سوزش خفیفی داشته باشید. برای افرادی که در طی درمان احساس ناراحتی می‌کنند از یک کرم بی حسی استفاده می‌شود که درمان را برای آن‌ها تقریباً بدون درد می‌سازد. می‌توان این کرم را 30 تا 45 دقیقه قبل از انجام تزریقات استفاده کرد.

مراقبت‌های پس از درمان

اکثر افراد می‌توانند بلافاصله پس از انجام تزریقات به فعالیت‌های عادی خود بازگردند البته توصیه می‌شود که تا 2 روز پس از درمان از فعالیت فیزیکی شدید خودداری کنید. تا 48 ساعت پس از درمان از داروهای ضد التهاب استفاده نکنید چراکه التهاب طبیعی بدن برای تاثیرگذاری این روش درمانی لازم است.

عوارض جانبی مزوتراپی لاغری

ازجمله عوارض جانبی مزوتراپی می‌توان به قرمزی و سوزش تا 2 ساعت پس از انجام تزریقات اشاره کرد. تورم و کبودی معمولاً 6 تا 72 ساعت پس از انجام تزریقات به اوج خود می‌رسد. برخی از افراد ممکن است متوجه سفتی بافت و ایجاد ندول هایی در محل تزریقات شوند.

برای از بین بردن چربی‌ها به چند جلسه مزوتراپی نیاز خواهم داشت؟

تعداد جلسات موردنیاز برای هر فرد متفاوت بوده و به بدن او بستگی خواهد داشت. برخی از افراد ممکن است تنها در یک جلسه‌ی درمانی شاهد تاثیرگذاری آن باشند در حالی که برخی دیگر به 4 تا 5 جلسه نیاز خواهند داشت.

کاهش وزن:

معمولاً 2 تا 4 جلسه‌ی درمانی (تزریق) با فاصله‌ی 2 تا 4 هفته انجام می‌شوند. بسته به منطقه‌ی تحت درمان ممکن است این تعداد افزایش یابد.

معمولاً از این روش در افرادی استفاده می‌شود که نیازی به کاهش وزن شدید نداشته و قصد از بین بردن چربی‌ها در یک منطقه‌ی خاص را دارند.

سلولیت

برای این کار به 3 تا 4 جلسه‌ی درمانی با فاصله‌ی 3 تا 4 هفته نیاز خواهد بود. در حالی که درمان سلولیت آخرین کاربرد مزوتراپی است، این روش می‌تواند تأثیر مناسبی بر روی موارد خفیف سلولیت داشته باشد.