بلند شدن و افزایش قد در کودکان و بزرگسالان با تغذیه و رژیم غذایی

20

هر چند شرایط قدی ریشه در ژنتیک دارد، نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد عوامل خاص همچون برخی عوامل محیطی و تغذیه نوزادان ، کودکان و نوجوانان می‌توانند بر رشد قدی فرد تاثیر قابل توجه داشته باشند. در واقع کوتاه قد شدن فرد می‌تواند در نتیجه آهسته شدن فرآیند رشد به خاطر تغذیه نامناسب ایجاد شود. بنابراین، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متوازن می‌تواند از نقش موثر در بهبود ویژگی‌های رشد برخوردار باشد و تاکید اصلی در این شرایط بر دوران نوجوانی تا زمان بلوغ فرد است. در حقیقت در طول این مدت لازم است از تامین انواع مختلف مواد مغذی به منظور تشکیل عضلات، رباط‌ها و تاندون‌های قوی در بدن اطمینان حاصل شود. در ادامه، اطلاعات لازم درباره رژیم غذایی مناسب برای افزایش قد ارائه شده است.

[sv slug=”alert”]آیا درباره شرایط قدی کودک خود نگران هستید؟ آیا دوستان کودک شما به خاطر قد کوتاه وی او را مسخره می‌کنند؟ آیا کودک شما در ارتباط با غذا ایرادگیر است و به همین خاطر تغذیه وی با مواد غذایی سالم وظیفه‌ای دشوار به نظر می‌رسد؟ آیا به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره مواد غذایی مناسب برای افزایش قد کودک خود هستید؟

در صورتی که پاسخ شما به سوالات فوق بلی است، این شرایط به معنی این است که کودک شما از شرایط قدی به صورت متناسب با سن خود برخوردار نیست. متخصصان ما در کلینیک تغذیه و رژیم درمانی دکتر ابوالحسنی به شما امکان می‌دهند از بهترین و سالم‌ترین رژیم غذایی برای افزایش قد کودک خود اطلاع یافته و با روش‌های مختلف تشویق کردن کودک برای دنبال کردن این رژیم غذایی آشنا شوید. به این ترتیب می‌توانید مشکلات مربوط به قد کودک خود را برطرف کنید.

برای طرح سوالات خود و یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 02122779006 و 02122581002 تماس حاصل نمایید.[sv slug=”alert1″]

چگونه می‌توان به کودک برای افزایش قد کمک کرد؟


23

هیچ عامل تاثیرگذار منحصر به فرد برای قد کودک وجود ندارد، اما والدین می‌توانند از روش‌های طبیعی برای افزایش قد کودک خود استفاده کنند. پس از اولین سال تولد کودک، والدین ممکن است متوجه شوند شرایط رشد قدی کودک آنها آهسته و نامناسب است. این شرایط می‌تواند تا رسیدن کودک به سنین نوجوانی ادامه یابد. بطور معمول یک دختر بچه حداکثر رشد قدی خود را در سنین بین 8 تا 13 سالگی دارد، در حالی که یک پسر بچه در سنین بین 10 تا 15 سالگی با بیشترین رشد قدی مواجه می‌شود. برای افزایش قد فرزندتان لازم است در همین سنین رشد اقدامات لازم انجام شود و مشاوره با متخصص تغذیه برای دریافت رژیم غذایی مناسب بسیار راهگشا خواهد بود. در ادامه به برخی نکات برای بلند شدن قد کودکان اشاره شده است:

انتخاب یک رژیم غذایی متوازن برای کودک

انتخاب یک رژیم غذایی متوازن می‌تواند به کودک کمک کند از مصرف غذاهای سالم لذت برده و شرایط رشد خود را به نحو صحیح سپری نماید. برای انتخاب تغذیه کودکان لازم است به نکات زیر توجه شود:

  • اطمینان از وجود تمام مواد مغذی مورد نیاز در وعده‌های غذایی کودک به صورت متناسب با شرایط سنی وی
  • تشویق کودک به مصرف میوه‌ها و سبزیجات سالم به صورت روزانه

کمک به کودک برای دنبال کردن سبک زندگی سالم

سبک زندگی انتخاب شده به عنوان یک خانواده تاثیر قابل توجه بر رشد و پرورش کودک دارد. در این رابطه می‌توان به نکات زیر توجه کرد:

  • کمک به کودک برای مصرف غذای خانگی به جای مصرف غذای آماده
  • تشویق کودک به شرکت در فعالیت‌های جذاب خانوادگی به صورت روزمره به جای بی‌تحرکی
  • ثبتنام کودک در کلاس‌های متنوع ورزشی یا تشویق وی به انجام برخی فعالیت‌های خاص همچون کوه‌نوردی، شنا، تنیس و سایر فعالیت‌های مانند آن

همواره به والدین توصیه می‌شود کودک خود را به رعایت نکات فوق تشویق کرده و درباره رژیم غذایی مناسب برای افزایش قد و بهبود فرآیند رشد با متخصص تغذیه ملاقات و مشورت نمایند.

کمک به کودک برای برخورداری از زمان‌بندی منظم خواب

کودک بطور معمول حداقل به 10 تا 12 ساعت خواب در طول شبانه روز برای رشد مناسب نیاز دارد. در این رابطه می‌توان به نکات زیر توجه کرد:

  • زود خوابیدن را به یک عادت برای کودک خود تبدیل کرده و این کار را بطور خاص هنگامی انجام دهید که برای به خواب رفتن کودک به زمان طولانی‌تر نیاز باشد.
  • از یک زمان‌بندی مناسب برای خوابیدن کودک در شب استفاده کرده و مطمئن شوید زمان خوابیدن و بیدار شدن کودک حتی در روزهای تعطیل دارای زمان معین است.

تشویق کودک به انجام فعالیت‌های ورزشی و بازی کردن به صورت روزانه

کودک می‌بایست به صورت منظم در طول روز فعالیت ورزشی انجام داده و بازی کند تا به این ترتیب در پایان فرآیند رشد، دارای شرایط قدی مناسب باشد. در این رابطه می‌توان به نکات زیر توجه کرد:

  • مهم است که کودک شما فعال بوده و به صورت منظم در فعالیت‌های ورزشی و بازی‌های گروهی شرکت کند.
  • بهتر است کودک به انجام فعالیت‌های فیزیکی همچون دوچرخه سواری، پیاده روی، دویدن، ورزش‌های خارج از خانه و سایر موارد مانند آن تشویق شود.

منابع غذایی لازم برای رشد و افزایش قد


22

مواد غذایی لازم برای رشد و افزایش قد کودک به شرح زیر هستند:

  • پروتئین‌ها: پروتئین‌ها مصالح و آجرهای مورد نیاز برای تشکیل ساختارهای بدن بوده و از نقش موثر در افزایش قد برخوردار هستند. در حقیقت پروتئین‌ها شامل آمینواسیدهایی هستند که برای عملکرد هورمون‌های رشد مهم بوده و در تشکیل و حفظ استخوان‌ها، عضلات، بافت‌ها، اندام‌ها، پوست و دندان‌های سالم اهمیت دارند. علاوه بر این پروتئین‌ها از نظر عملکرد شبیه به آنزیم‌هایی هستند که عکس‌العمل‌های بیوشیمیایی بدن همچون هضم، تنفس و دفع را تحریک می‌نمایند. به این ترتیب فقر پروتئین می‌تواند مشکلات متعدد همچون از دست دادن حجم عضله، فرآیند رشد نامناسب، ضعیف شدن سیستم ایمنی و رشد ذهنی غیر کافی را برای فرد به همراه داشته باشد. به همین خاطر لازم است در رژیم غذایی کربوهیدرات‌ها با مواد غذایی سرشار از پروتئین همچون ماهی، تخم مرغ، شیر و حبوبات جایگزین شود.
  • مواد معدنی: غذاهای حاوی مواد معدنی همچون منیزیم، فسفر، فلوراید، ید، آهن، و منگنز از نقش با اهمیت در افزایش قد فرد و نیز شرایط رشد مناسب برخوردار هستند. کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای رشد استخوان و حفظ وضعیت مناسب آن است. این شرایط در حالی است که مصرف نوشیدنی‌های گازدار، مصرف بیش از حد نمک، شکر، چربی، و قهوه می‌تواند مانع از جذب کلسیم توسط بدن شده و بر فرآیند رشد فرد تاثیر منفی داشته باشند. علاوه بر این مصرف مواد مخدر و داروهای غیر قانونی و نیز سیگار کشیدن بیش از حد نیز می‌تواند باعث ایجاد اختلال در فرآیند رشد شده و تاثیر نامطلوب بر وضعیت قدی فرد داشته باشد.
  • ویتامین‌ها: ویتامین D یکی از ویتامین‌های ضروری در رشد و حفظ استخوان‌های قوی در بدن است و فقر آن می‌تواند تاثیر نامطلوب بر شرایط رشد استخوان‌ها داشته باشد. علاوه بر این، وجود ویتامین D برای جذب کلسیم توسط بدن لازم و ضروری است. به غیر از ویتامین D، مصرف سایر ویتامین‌ها همچون ویتامین A، ویتامین 1B، ویتامین 2B، ویتامین C یا اسید آسکوربیک، و ویتامین F برای برخورداری از فرآیند رشد عادی لازم و ضروری است. این ویتامین‌ها عمدتاً در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند.
  • کلسیم: کودکانی که در رژیم غذایی آنها مقدار بیشتری کلسیم وجود داشته باشد، در مقایسه با سایر کودکان از شرایط رشد استخوانی بهتر برخوردار هستند. توجه داشته باشید بدن انسان بطور طبیعی در تمام طول مدت عمر به کلسیم برای ساخت استخوان و حفظ سلامت آن نیاز دارد. به همین خاطر همواره به افراد توصیه می‌شود از مواد غذایی سرشار از کلسیم همچون لبنیات، ساردین، و گیاهان دارای برگ سبز مثل اسفناج در رژیم غذایی خود برای افزایش قد استفاده کنند. مصرف کلسیم می‌تواند به افزایش تراکم استخوان کمک کرده و باعث افزایش طول استخوان شود. به هر حال، مصرف کلسیم می‌بایست در سنین مناسب و به موقع انجام شود تا به این ترتیب از طریق آن دستیابی به نتایج مورد نظر در ارتباط با شرایط قدی امکان‌پذیر گردد.
  • بتا کاروتن: این ماده در مواد غذایی گیاهی دارای برگ سبز، هویج، سیب زمینی، کدو، اسفناج، زردآلو و فلفل سبز وجود داشته و به خاطر تبدیل شدن به ویتامین A، نقش موثر در رشد استخوان‌ها دارد. توجه داشته باشید سبزیجاتی مثل هویج، کدو و اسفناج غنی از ویتامین A هستند و اکثر مکمل‌های شیر با این ویتامین غنی‌سازی می‌شوند.
  • ویتامین D: این ویتامین برای رشد استخوان و تغییر شکل آن لازم و ضروری است. در واقع فقر ویتامین D باعث می‌گردد استخوان‌ها ضعیف و شکننده شده یا دچار تغییر شکل شوند. بهترین روش برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن برای افزایش قد در کوتاه مدت قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. به هر حال در این شرایط می‌بایست دقت کافی برای اجتناب از آفتاب سوختگی وجود داشته باشد. علاوه بر این، مصرف مکمل‌های غذایی همچون روغن ماهی می‌تواند سطح ویتامین D بدن را در صورت زندگی کردن در مناطق ابری و نیز در طول مدت زمستان بالا برد.

با توجه به مطالب مطرح شده فوق مشخص شد شرایط قدی افراد یک عامل ژنتیک است، اما بطور قابل توجه از تغذیه مناسب تاثیر می‌پذیرد. به این ترتیب می‌توان بیان کرد انتخاب یک رژیم غذایی سالم به همراه انجام کافی حرکت‌های فیزیکی می‌تواند در افزایش قد فرد نقش موثر داشته باشد.

مقالات مرتبط
مقالات

دیابت و روزه‌داری

آیا یک فرد دیابتی مجاز به روز‌داری است یا خیر؟ برای افراد دیابتی، تصمیم گیری در مورد روزه داری باید با مشاوره پزشک خود صورت گیرد. اگر کنترل دیابت شما

توضیحات بیشتر »