رژیم غذایی درمان بیماری دیورتیکولیت

بیماری دیورتیکولیت زمانی اتفاق می افتد که پاکت های کوچک در دیواره‌ی روده بزرگ که کولون نامیده می شود، عفونی می شوند. این بیماری مبتلایان به دیورتیکولوز یا بیماری دیورتیکولی، یک بیماری مزمن، معمولاً بدون علامت، که در آن پاکت های کوچکی به نام دیورتیکول در روده شما ایجاد می شود، تاثیر می گذارد. اگر دیورتیکولیت دارید، باید یک برنامه رژیم غذایی کم فیبر خاص (رژیم غذایی دیورتیکولیت) را دنبال کنید تا علائم گوارشی خود را کاهش دهید و احساس بهتری داشته باشید. هنگامی که علائم دیورتیکولیت شما فروکش کرد، باید به تدریج غذاهای پرفیبر بیشتری برای درمان دیورتیکولوز و جلوگیری از التهاب یا عفونی شدن دیورتیکول ها دوباره وارد کنید.

رژیم غذایی دیورتیکولیت : چه بخوریم

۱. رژیم مایعات شفاف

در ابتدا، ممکن است مجبور شوید در رژیم غذایی دیورتیکولیت برای کاهش عفونت از یک رژیم غذایی مایع شفاف پیروی کنید.

آب
سوپ یا آبگوشت شفاف
چای یا قهوه بدون شیر، شیرین کننده یا خامه
نوشیدنی های الکترولیتی
بستنی

هنگامی که علائم شما کاهش یافت، ممکن است پزشک به شما بگوید که شروع به معرفی غذاهای کم فیبر کنید. به خاطر داشته باشید که این رژیم از نظر اکثر مواد مغذی کمبود دارد و قرار است فقط تا زمانی که علائم از بین بروند کوتاه مدت استفاده شود.

۲. کربوهیدرات های سفید

کربوهیدرات های سفید و تصفیه شده مانند نان سفید، ماکارونی سفید و برنج سفید بخورید. از انواع غلات کامل و نان دانه دار خودداری کنید.

۳. میوه ها و آب میوه های پوره شده یا فرآوری شده

رژیم غذایی دیورتیکولیت

از میوه هایی استفاده کنید که قسمت عمده فیبر آن حذف شده است، مانند میوه های کنسرو شده یا پخته شده در آب خود یا شربت سبک، پوره میوه ها و آب میوه های بدون پالپ. از آلو، آناناس و آب آلو به همراه میوه های کنسرو شده در شربت سنگین خودداری کنید.

هنگامی که دیورتیکولیت حاد برطرف شد، باید روزانه میوه های کامل و فرآوری نشده مصرف کنید. مطالعات نشان می دهد که فیبر میوه از دیورتیکولیت محافظت می کند، حتی بیشتر از فیبر گیاهی.

۴. مرغ، ماهی و تخم مرغ

گوشت قرمز و فرآوری شده خط ابتلا به دیورتیکولیت را افزایش می‌دهد. با این حال، گوشت سفید پخته شده بدون پوست، مانند مرغ یا بوقلمون، با افزایش خطر مرتبط نیست و در طول تشدید دیورتیکولیت بی خطر در نظر گرفته می شود، زیرا فیبر بسیار کمی دارد.

خوردن ماهی بیشتر حتی ممکن است با کاهش خطر دیورتیکولیت حاد همراه باشد، اگرچه سایر متغیرها ممکن است این اثر را مخدوش کنند.

۵. چربی ها و لبنیات

شما باید از مصرف بیش از حد غذاهای پرچرب و لبنیات پرچرب حاوی لاکتوز خودداری کنید. مصرف برخی روغن ها مانند زیتون و کانولا در صورت ابتلا به دیورتیکولیت بی خطر است. روغن زیتون و کانولا دارای خواص ضد التهابی هستند، که ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

اگر با روغن زیتون پخت و پز می کنید، روغن زیتون فوق بکر انتخاب کنید، مصرف روغن را به کمتر از هشت قاشق چایخوری در روز محدود کنید.

لبنیات باید به نسخه های کم چرب بدون لاکتوز یا لبنیات تحت درمان با لاکتاز محدود شود، آنزیمی که لاکتوز را تجزیه می کند و می تواند همراه با غذاهای حاوی لاکتوز مصرف شود یا برای تجزیه لاکتوز در شیر قرار داده شود. انواع کم‌چرب پنیرهایی مانند چدار سوئیسی کم‌چرب و چدار کم‌چرب و پارمزان قابل قبول هستند زیرا برخی از پنیرها لاکتوز کمی دارند.

۶. برخی از سبزیجات پخته شده

رژیم غذایی دیورتیکولیت

این نوع سبزیجات بدون پوست یا دانه جزو غذاهای کم فیبر طبقه بندی می شوند و در صورت ابتلا به دیورتیکولیت، می توان آنها را مصرف کرد.

کدو سبز ، زرد
کدو حلوایی
هویج
سیب زمینی بدون پوست
آب سبزیجات صاف شده

۷. نوشیدنی ها

روزانه هشت تا ده فنجان مایعات را به عنوان آب، نوشیدنی های بدون کافئین و نوشیدنی های آبرسانی مصرف کنید تا الکترولیت های خود را متعادل کنید.

از نوشیدنی های شیرین شده با سوربیتول یا سایر شیرین کننده های مصنوعی خودداری کنید.

رژیم غذایی دیورتیکولیت: چه چیزی نباید خورد

در طول تشدید علائم دیورتیکولیت غذاهای خاصی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کرد :

۱. غذاهای پر فیبر

فیبر به مدفوع شما حجم می‌دهد، که در صورت ابتلا به دیورتیکولیت می‌تواند دردناک باشد. بنابراین مبتلایان به دیورتیکولیت باید از غذاهای غنی از فیبر در هنگام تشدید علائم، مانند

لوبیا و حبوبات (یعنی نخود، لوبیا و عدس).
غلات کامل (به عنوان مثال، گندم کامل، کینوا، برنج قهوه ای، نان سبوس دار و غیره).
بیشتر میوه ها و سبزیجات (فقط غذاهای مجاز بخورید و گرم فیبر را بشمارید).
آجیل و دانه ها، به خصوص دانه های کوچک مانند کنجد و بذر کتان.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی کم فیبر طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به دیورتیکولیت را افزایش دهد، بنابراین باید از پیروی از رژیم غذایی کم فیبر برای مدت طولانی خودداری کنید – فقط در هنگام تشدید علائم. برای دیورتیکولوز، باید یک رژیم غذایی با فیبر بالا با حدود ۳۰ گرم فیبر در روز مصرف کنید.

۲. غذاهای پرچرب

از انواع گوشت سرخ شده، گوشت ناهار، سوسیس، بیکن، هات داگ، کره آجیل ترد، روغن نارگیل خودداری کنید. همچنین از شیر پرچرب، خامه، خامه ترش، بستنی و سبزیجات سرخ شده پرهیز کنید.

۳. گوشت قرمز و فرآوری شده

خوردن گوشت قرمز یا فرآوری شده با خطر بیشتر ابتلا به دیورتیکولیت (و همچنین بیماری قلبی، سرطان، دیابت و سایر بیماری ها) مرتبط است. مطالعات نشان می دهد که خوردن منظم گوشت گاو، بره، خوک یا همبرگر به ویژه با خطر ابتلا بالاتر دیورتیکولیت همراه است.

۴. سبزیجات

از اسفناج، چغندر، کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم، کلم، خردل و شلغم، ذرت، لوبیا خشک، کلم پیچ، لوبیا لیما، قارچ، بامیه و پیاز خودداری کنید.

۵. غذاهای قندی

مطالعات نشان می دهد که خوردن غذاهای حاوی قند بالا می تواند خطر ابتلا به دیورتیکولیت را افزایش دهد. بنابراین بهتر است از خوردن این غذاها خودداری کنید. حتی در حالی که علائم تشدید نشده اند. این محدودیت قند شامل عسل و تمام شیرین کننده های مصنوعی می شود.