درمان بیماری بواسیر (هموروئید) با رژیم غذایی

1

بواسیر یا هموروئید در واقع همان رگ‌های متورم در مقعد و پایین رکتوم (راست روده) هستند که وضعیتی بالینی شبیه به رگ‌های واریسی پا دارند. بواسیر می‌تواند در داخل راست روده (بواسیر داخلی) و یا در زیر پوست اطراف مقعد (بواسیر خارجی) ایجاد شود. در ادامه می‌توانید عکس بواسیر خفیف را مشاهده کنید.

تقریباً از هر چهار فرد بزرگسال، سه نفر ممکن است دچار بواسیر شوند. بواسیر دلایل مختلفی دارد، اما اغلب علت اصلی آن ناشناخته است. خوشبختانه در حال حاضر روش‌های موثری برای درمان بواسیر وجود دارد

علائم بواسیر

علائم و نشانه‌های بواسیر معمولاً به نوع بواسیر بستگی دارند. هموروئید خارجی که معمولا زیر پوست اطراف مقعد بروز می‌کند، دارای علائم احساس خارش یا تحریک، درد یا ناراحتی، تورم وخونریزی در ناحیه مقعد است. هموروئید داخلی که در داخل راست روده بروز می‌کند، قابل مشاهده نیست و بندرت باعث ناراحتی می‌شود. اما فشار یا تحریک هنگام دفع مدفوع می‌تواند باعث مشاهده علائمی مانند خونریزی و به رنگ قرمز روشن و گاهی درد و تحریک شود. اگر خون در بواسیر خارجی جمع شده و لخته (ترومبوز) ایجاد کند، می‌تواند منجر به هموروئید خونی یا ترومبوزه شود که دارای علائم درد شدید، تورم، التهاب و احساس یک توده سفت در نزدیکی مقعد است.

رژیم غذایی مناسب برای هموروئید

3

غذاهای سرشار از فیبر بخورید

بیشتر میوه، سبزیجات و غلات سبوس‌دار بخورید. با این کار مدفوع نرم شده و حجم آن بیشتر می‌شود و از کششی که می‌تواند باعث ایجاد بواسیر شود جلوگیری می‌شود. شما باید روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر مصرف کنید.

به مقدار زیاد مایعات بنوشید

هر روز شش تا هشت لیوان آب و مایعات دیگر (نه الکل) بنوشید تا بتوانید مدفوع را نرم نگه دارید.

مصرف مکمل‌های فیبر را در نظر بگیرید

مطالعات نشان داده است که مکمل‌های فیبر مانند پسیلیوم و متیل سلولز می‌توانند علائم کلی و خونریزی بواسیر را بهبود ببخشند. اگر از مکمل‌های فیبر استفاده می‌کنید، روزانه حداقل هشت لیوان آب یا مایعات دیگر بنوشید. در غیر این صورت، مصرف آن‌ها می‌توانند باعث یبوست شده و شرایط شما را بدتر کنند.