درمان و کنترل فشار خون بالا با رژیم غذایی

feshar

فشار خون بالا یا هایپرتنشن یک بیماری جدی و خطرناک است. این بیماری به مرور زمان به عروق خونی آسیب رسانده و باعث ایجاد بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی، سکته مغزی و بیماری‌های دیگر می‌شود. اگر شما مبتلا به فشار خون بالا هستید، تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توانید با رعایت و پیروی از یک رژیم غذایی سالم فشار خون خود را کاهش داد. در این مقاله ما برخی از بهترین مواد غذایی که باعث کاهش فشار خون می‌شوند را به شما معرفی می‌کنیم.

اگر شما به فشار خون بالا یا هایپرتنشن مبتلا شده‌اید، برخی استراتژی‌های هوشمندانه در تغذیه می‌تواند از بالا رفتن شدید فشار خون پیشگیری کرده و حتی به شما در کاهش فشار خون کمک کند. برخی تغییرات ساده در نوع تغذیه که توسط متخصص تغذیه به شما توصیه می‌شود می‌تواند غذاهای خوب را جایگزین غذاهای بد کند. متخصصان ما در کلینیک تغذیه و رژیم درمانی دکتر ابوالحسنی بر این باورند که یک رژیم غذایی خوب برای مبتلایان به بیماری فشار خون بالا به معنی محرومیت از غذاها نیست بلکه این به معنی تغذیه هوشمندانه و سالم برای بدن است. تحقیقات نشان داده است که یک رژیم غذایی با رویکرد کاهش فشار خون برای کاهش و مدیریت فشار خون بسیار مؤثر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رژیم کاهش فشار خون و یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 02122563508 و 09361442987 تماس حاصل نمایید.

درمان فشار خون بالا با رژیم غذایی


feshar1

رژیم غذایی نقش عمده‌ای در بالا یا طبیعی بودن فشار خون بازی می‌کند. رژیم‌های غذایی که توسط متخصصین تغذیه برای کاهش فشار خون توصیه می‌شود شامل کاهش چربی، سدیم و الکل است. متخصصین تغذیه همچنین توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به فشار خون بالا از غذاهای سرشار از پتاسیم، کلسیم و منیزیم بیشتر استفاده کنند. به طور عمومی شما باید از منابع پروتئینی کم‌چرب، غلات کامل و مقادیر زیاد میوه و سبزیجات استفاده کنید. در ادامه برخی از غذاهای مفید در کنترل و پایین آوردن فشار خون ذکر شده که لازم است برای بهره‌مندی درست و کامل از این منابع از رژیم جامع متخصص تغذیه استفاده شود.

سبزی‌های برگ‌دار

feshar2

غذاهای سرشار از پتاسیم به جای سدیم مقادیر بیشتر پتاسیم به بدن شما می‌رسانند. این غذاها باعث می‌شوند که کلیه‌ها مقادیر زیادی سدیم را از طریق ادرار دفع کنند و همین امر باعث کاهش فشار خون می‌شود. سبزی‌های برگ‌دار مانند کاهو، منداب، کلم پیچ، شلغم، خربزه و اسفناج سرشار از پتاسیم هستند. از سبزیجات تازه یا فریز شده استفاده کنید زیرا سبزیجات کنسروی معمولاً حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند. سبزیجات فریز شده حاوی بسیاری از مواد مغذی که در سبزیجات تازه وجود دارد بوده و به راحتی می‌توان آن‌ها را ذخیره کرد.

انواع توت‌ها

feshar3

انواع توت‌ها به خصوص زغال‌اخته یا بلوبری سرشار از ترکیبات طبیعی به نام فلاوونوئید هستند. مصرف این ترکیبات باعث پیشگیری از بالا رفتن فشار خون و احتمالاً کاهش فشار خون می‌شود. زغال اخته، تمشک و توت‌فرنگی را می‌توانید به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این میوه‌ها را در برنامه صبحانه خود قرار دهید. انواع توت‌ها را فریز کرده تا بتوانید در هنگام نیاز بلافاصله در دسرهای خود استفاده کنید.

سیب‌زمینی

feshar4

سیب‌زمینی سرشار از پتاسیم و منیزیم که دو ماده معدنی کاهنده فشار خون هستند، می‌باشد. سیب‌زمینی همچنین سرشار از فیبر بوده که به طور کلی باید در یک رژیم غذایی سالم وجود داشته باشد، می‌توانید از خوردن سیب‌زمینی پخته‌شده در وعده شام خود لذت ببرید. به جای کره‌های چرب و نمکی و سس‌های شور سعی کنید آن را همراه با ماست و سس سالسا میل کنید.

چغندر

feshar5

افراد مبتلا به فشار خون بالا با خوردن آب چغندر کاهش چشمگیری در فشار خون خود خواهند دید. نیترات موجود در آب چغندر ظرف مدت 24 ساعت فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید آب چغندر را خورده یا به سادگی چغندر را پخته و میل کنید. غذاهایی مانند غذاهای کباب شده و خورش‌ها که چغندر به آن‌ها اضافه شده باشد بسیار لذیذ و خوشمزه هستند.

شیر بدون چربی

feshar6

رژیم‌های مناسب برای کاهش فشار خون شامل مقادیر زیادی از غذاهای غنی‌شده با کلسیم هستند. شیر بدون چربی منبعی عالی از کلسیم بوده و چربی آن نیز کم است. هر دوی این عوامل، مؤلفه‌های کاهنده فشار خون هستند. شیر پرچرب را با شیر کم‌چرب جایگزین کرده و در صورتی که شیر مصرف نمی‌کنید از ماست‌های کم‌چرب یا ماست‌های بدون چربی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. فقط از مصرف ماست‌های شیرین پرهیز کنید.

موز

feshar7

موز منابع عظیمی از پتاسیم هستند که می‌توانید به رزیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف غذاهایی که سرشار از پتاسیم هستند بهتر از استفاده از مکمل‌ها است. موز را می‌توانید در وعده غذایی صبحانه میل کرده یا هر روز از آن به عنوان یک غذای ساده، سریع و ارزان استفاده کنید.

نکات مفید دیگر برای کاهش فشار خون


وزن خود را کم کنید و سایز دور کمر خود را چک کنید

با افزایش وزن غالباً فشار خون هم افزایش می‌یابد. چاق بودن می‌تواند باعث اختلال تنفسی در هنگام خواب (آپنه خواب) شود که احتمال افزایش فشار خون را بالا می‌برد. کاهش وزن یکی از مؤثرترین تغییرات در سبک زندگی برای کنترل فشار خون است. کم کردن حدود 4.5 کیلوگرم وزن می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. علاوه بر کاهش وزن، شما باید مرتباً سایز دور کمر خود را اندازه‌گیری کنید. وزن زیاد در اطراف کمر می‌تواند احتمال ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

به طور منظم ورزش کنید

فعالیت‌های فیزیکی منظم (حداقل 30 دقیقه در اکثر روزهای هفته ) می‌تواند احتمال ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد. بسیار مهم است که شما به ورزش ادامه دهید زیر اگر انجام تمرینات ورزشی را قطع کنید دوباره فشار خون شما افزایش می‌یابد. بهترین نوع تمرینات ورزشی برای کاهش فشار خون شامل پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا است. تمرینات تقویتی نیز می‌توانند فشار خون را کاهش دهند.

از مصرف چه غذاهایی باید پرهیز کرد


نمک

feshar8

نمک و سدیم فشار خون را بالا برده و باعث ایجاد بیماری‌های قلبی می‌شوند. بیش از 75 درصد از نمکی که در روز می‌خورید در غذاهای بسته‌بندی‌شده وجود دارد نه از نمکی که در غذا از آن استفاده می‌کنید. برخی از این منابع غذایی نمکی غذاهای بسته‌بندی‌شده عبارتند از:

  • گوشت اغذیه‌فروشی
  • پیتزا منجمد
  • آب سبزیجات
  • کنسرو سوپ
  • محصولات گوجه‌فرنگی کنسرو شده

پیتزای فریز شده

feshar9

پیتزا برای تمام افرادی که مراقب میزان نمکی که می‌خورند هستند بد است. پنیر، گوشت، سس گوجه و نان با مقادیر زیاد سدیم در پیتزا وجود دارد؛ اما پیتزای فریز شده برای افراد مبتلا به فشار خون بالا به شدت مضر است. معمولاً کارخانه‌ها برای حفظ طعم پیتزا در هنگامی که پخته می‌شود مقادیر زیادی نمک به آن اضافه می‌کنند. یک‌ششم پیتزای فریز شده می‌تواند بیش از 1000 میلی‌گرم یا حتی بیشتر سدیم داشته باشد.

ترشیجات

feshar10

حفظ و نگهداری هر نوع ماده غذایی به نمک نیاز دارد. نمک از فاسد شدن غذا جلوگیری کرده و مواد خوراکی آن را به مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند. نمک حتی می‌تواند خیار به خاصیت را به یک اسفنج سدیمی تبدیل کند. سبزیجات دیگر که در قوطی‌ها و مایعات نگهدارنده ذخیره می‌شوند، سدیم بیشتری دارند.

کنسرو سوپ

feshar11

آماده کردن این سوپ‌ها ساده است به خصوص وقتی که حال شما خوب نیست. سدیم زیادی در سوپ‌های کنسرو شده وجود دارد. غذاهای مایع بسته‌بندی‌شده یا کنسرو شده می‌توانند بد باشند. گزینه‌های کم سدیم یا بی سدیم نیز قابل استفاده و ابتیاع هستند.

رب گوجه

feshar12

به عنوان یک قاعده، مصرف گوجه برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مناسب نیست. رب گوجه، مایه ماکارونی و آب گوجه موادی هستند که سدیم زیادی دارند.

قند و شکر

feshar13

حتماً می‌دانید که مصرف زیاد شکر باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود؛ اما آیا می‌دانستید که مصرف شکر با فشار خون بالا هم رابطه دارد؟ فشار خون بالا معمولاً در افراد چاق یا افرادی که دچار اضافه‌وزن هستند شایع‌تر است.

غذاهای بسته‌بندی‌شده

feshar14

افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از مصرف روغن‌های ترانس و روغن‌های اشباع پرهیز کنند. روغن‌های ترانس معمولاً در گوشت‌های چرب و محصولات لبنی چرب یافت می‌شوند. البته یکی دیگر از منابع روغن‌های ترانس، غذاهای بسته‌بندی‌شده و آماده است. مصرف مقادیر زیاد روغن‌های ترانس و روغن‌های اشباع، آل دی آل خون یا کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد. افزایش ال دی ال، هایپرتنشن یا فشار خون بالا را بدتر می‌کند و ممکن است در نهایت باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروق کرونری شود.

قهوه

feshar15

در واقع، هر نوشیدنی حاوی کافئین باعث افزایش فشار خون می‌شود، این شامل سودا یا چای کافئین دار هم می‌شود.

(Visited 69 times, 1 visits today)